Komise navrhuje prodloužit platnost dohod o silniční dopravě s Ukrajinou a Moldavskem a zavádí aktualizace dohody s Ukrajinou
Dohoda o silniční dopravě Ukrajina a Moldavsko
Návrhy zaslané Radě obsahují aktualizace dohody s Ukrajinou s cílem zlepšit její praktické provádění a prosazování a zároveň zachovat její cíle a oblast působnosti. Původní dohody byly podepsány v červnu 2022 a později prodlouženy do konce června 2024. Udělují práva na dvoustrannou dopravu ukrajinským, moldavským a unijním dopravcům na území druhé strany. Vzhledem k tomu, že tradiční dopravní trasy v regionu byly narušeny nebo uzavřeny v důsledku ruské útočné války proti Ukrajině a nedostupnosti Černého moře jako tradiční obchodní trasy pro obě země, pomůže prodloužení alespoň do konce roku 2025 zajistit dodavatelské řetězce.
Zlepšení provádění dohody mezi EU a Ukrajinou
Na základě výměn s členskými státy, Ukrajinou a zúčastněnými stranami vzala Komise v úvahu zkušenosti získané při provádění stávající dohody o dopravě mezi EU a Ukrajinou. Ačkoli oblast působnosti dohody zůstane stejná, Komise navrhuje aktualizace s cílem usnadnit její provádění a prosazování členskými státy. Návrh by zejména:
- stanovit povinnost mít k dispozici doklady prokazující, že dopravce je řádně oprávněn provozovat mezinárodní přepravu a že přeprava je prováděna podle dohody;
- stanovit povinnost mít k dispozici zvláštní doklady osvědčující, že operace bez nákladu přímo souvisí s tranzitní nebo dvoustrannou operací, jak vyžaduje dohoda;
- posílit, aby podnikatelé v silniční nákladní dopravě plnili povinnosti týkající se operací povolených podle dohody, boje proti podvodům nebo padělání dokladů řidičů a dopravních deliktů v oblasti bezpečnosti silničního provozu: tyto trestné činy mohou vést k odnětí licence;
- doplnit novou ochrannou doložku: v případě, že vnitrostátní trh silniční dopravy v určité zeměpisné oblasti vidí závažné narušení, které lze přičíst dohodě, mohla by být dohoda v této zeměpisné oblasti pozastavena.
Tato opatření posílí provádění dohody, aniž by byly ohroženy vzájemné výhody. Dohoda byla velmi pozitivní jak pro EU, tak pro Ukrajinu, což umožnilo výrazný nárůst jejich vývozu na trhy druhé strany. Dohoda s Ukrajinou, jakož i dohoda s Moldavskem, mají rovněž zásadní význam pro podporu tras solidarity.
Návrhy jsou nyní předkládány Radě, která musí dát Komisi mandát k jednání s Ukrajinou a Moldavskem. Jakmile Rada udělí Komisi tyto mandáty, bude Komise formálně spolupracovat s našimi partnerskými zeměmi za účelem jejich dohody.
Pozadí
Dohody o silniční dopravě podporují trasy solidarity mezi EU a Ukrajinou, které byly zřízeny jako alternativy k černomořským lodním trasám, když Rusko zablokovalo ukrajinské přístavy. Umožnily další nákladní vozidla přepravovat na Ukrajinu životně důležité zboží, jako jsou pohonné hmoty a humanitární pomoc, a zároveň pomáhají ukrajinskému zboží, jako je obilí, rudy, ocel a související výrobky, dostat se do EU i do zbytku světa.
Vývoz Ukrajiny po silnici do EU se od vstupu dohody v platnost výrazně zvýšil, a to přibližně o dvě třetiny, pokud jde o objem přepravy, a přibližně o jednu třetinu z hlediska hodnoty. V absolutních číslech bylo do EU každý měsíc po uzavření dohody vyvezeno více než 300,000 tun zboží.
Objem ukrajinského dovozu z EU se zvýšil o podobný objem, konkrétně o přibližně 300,000 tun měsíčně. Ukrajinský dovoz však v hodnotovém vyjádření vzrostl téměř třikrát rychleji než ukrajinský vývoz, přičemž u ukrajinského dovozu se zvýšil o více než 700 milionů EUR měsíčně ve srovnání s 250 miliony EUR u vývozu.
Na posledním zasedání společné koordinační platformy pro trasy solidarity všechny strany uvítaly obnovení obchodu přes ukrajinské černomořské přístavy a zároveň připomněly, že trasy solidarity mají i nadále zásadní význam jako schůdná alternativa, a to i z dlouhodobého hlediska. Tyto koridory pro dovoz a vývoz přispívají k upevnění hospodářských vztahů mezi EU a Ukrajinou.
Dohoda s Moldavskem výrazně zvýšila silniční vývoz z Moldavska do EU ve prospěch obou ekonomik. Silniční vývoz z Moldavska do EU se ve třetím čtvrtletí 2022 zvýšil o 27 % a ve třetím čtvrtletí roku 2023 o 35 %. Silniční vývoz z EU do Moldavska se od třetího čtvrtletí roku 2021 do stejného období v roce 2022 zvýšil o 30 %, poté se v roce 2022 stabilizoval.
Quote
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Dohoda o provedení práce 2022
- Dohoda o pracovní činnosti 2022
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D5 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D10 aktuálně - doprava online, kolony
- Komise navrhuje prodloužit obchodní výhody pro Ukrajinu o jeden rok - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Komise navrhuje prodloužit obchodní výhody pro Ukrajinu o jeden rok
- Komise navrhuje prodloužit obchodní výhody pro Ukrajinu o jeden rok (24.2.2023)
- Írán: Lhůta pro dohodu se prodlouží o 3 měsíce, ruský MZV Lavrov se vrací na jednání = šance na dohodu jsou reálné
- EU prodloužila platnost hospodářských sankcí v souvislosti s vojenskou agresí Ruska vůči Ukrajině - Rusko
- Komise navrhuje revidovaná pravidla pro přeshraniční energetickou infrastrukturu v souladu se Zelenou dohodou pro Evropu
- Zelená dohoda pro Evropu: Komise navrhuje transformaci hospodářství a společnosti EU s cílem splnit ambice v oblasti klimatu
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory