Michal Petrák (Comgate)
Okénko pro podnikatele  |  15.02.2024 13:22:24

Jak obchodníci pracují se slevami? Prostoru je dost

Meziroční srovnání tržeb, nastavení marže, ale i výhled do roku 2024 – to byla hlavní témata průzkumů trhu, který provedla společnost Comgate v lednu. Obchodníci v e-commerce i podnikatelé v kamenných provozovnách v dotazníku odpovídali i na to, jak během vánoční sezóny nabízeli zboží ve slevě.

Vánoce jsou časem všudypřítomných slev. Alespoň zdánlivě – ve skutečnosti má však tento prodejní nástroj v obchodech ještě velký prostor na využití. Vyplývá to z průzkumů e-commerce a kamenných provozoven, které provedla v lednu společnost Comgate. Obou se zúčastnilo přibližně 300 obchodníků.

E-commerce: Když slevy, tak dlouhodobé

České a slovenské e-shopy hodnotily vánoční sezónu z pohledu tržeb velmi vyrovnaně. Obchodníci, kteří zaznamenali horší tržby než před rokem, ti, kteří utržili stejně, a ti, jimž tržby meziročně vzrostly, tvořili víceméně stejně početné skupiny. Pokud jde o nabídku slev, prim překvapivě hrála ta část z nich, jež ve vánoční sezóně nezlevňovala (44,4 %). 

 

Když už obchodníci zboží ve slevě nabízeli, většinou to pojali jako dlouhodobou záležitost, tedy delší než dvoutýdenní. Dlouhodobé slevy nabízelo 27 % e-shopařů. Fenomén Black Friday, případně jinou podobnou krátkodobou akci, využila necelá šestina obchodníků (15,5 %). A jen o něco méně početná skupina (13,2 %) posílala zákazníkům slevové kódy. 

Při pohledu na rozdělení podle segmentů vidíme, že slevové akce nejvíce využívaly e-shopy v oblastech kosmetiky a zdraví, chovatelských potřeb nebo se zbožím pro děti. Naopak, podle očekávání nejméně zlevňovaly obchody s nehmotným zbožím a službami nebo s potravinami.

 

Kamenné provozovny: Slevy spíše ne

Odpovědi v průzkumu mezi podnikateli s kamennými provozovnami jsou ovlivněny tím, že v nich odpovídají například i řemeslníci, kteří přijímají platby kartou. Pro ty vánoční sezóna není relevantní, slevy tak logicky nejsou tématem. I proto je poměr respondentů, kteří slevy nenabízeli, daleko vyšší než v e-commerce (65,7 %). 

 

Mezi obchodníky, kteří slevy nabízeli, je stejně jako na internetu i v offline světě nejvíce těch, kteří zlevnili na období delší než dva týdny (19,7 %). Kratší a jednorázové akce využilo 9 % podnikatelů, počet těch, kteří nabízeli slevové kódy (5,5 %), dokládá, že tento nástroj je spíše doménou e-commerce.

Oba průzkumy každopádně ukázaly, že slevy mají na internetu i v kamenných provozovnách ještě velký prostor.


Slevy v obchodech

Michal Petrák

Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.




Comgate

Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.

Více informací na https://www.comgate.cz/.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688