Ministr Stanjura hostem Otázek Václava Moravce
Zdroj: ČT 24, 4.2.2024 , Otázky Václava Moravce
Václav MORAVEC
Rakušanova slova výrazně zahýbala s akciemi ČEZu. Nejen o tom bude řeč v následující diskusi, ve které vítám ministra financí, poslance a prvního místopředsedu občanských demokratů Zbyňka Stanjuru, hezké nedělní poledne. Děkuji, že jste přijal mé pozvání.
Zbyněk STANJURA
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
Naším hostem je i předsedkyně rozpočtového výboru, respektive místopředsedkyně rozpočtového výboru, místopředsedkyně hnutí ANO a především předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO Alena Schillerová. Vítejte, hezký dobrý den.
Alena SCHILLEROVÁ
Dobrý den, děkuji za pozvání.
Václav MORAVEC, moderátor
A bývalý ministr financí Miroslav Kalousek, dnes místopředseda správní rady VZP a bývalý předseda TOP 09. Hezké nedělní poledne i vám, vítejte.
Miroslav KALOUSEK
A bývalý předseda rozpočtového výboru, hezkou neděli všem.
Václav MORAVEC, moderátor
Jsou tady dva bývalí, jeden současný. Začnu u současného ministra financí. Politická přetahovaná, pane ministře, o zestátnění ČEZu vyvolává, a to nejen podle ředitele pražské burzy Petra Koblice, nestabilitu kolem vývoje pražské burzy. Jak dlouho ta nestabilita potrvá?
Zbyněk STANJURA
Já nevím, kdo se s kým přetahuje? Vy jste říkal politická přetahovaná, já o ní nevím.
Václav MORAVEC, moderátor
Tak vy jste neslyšel ta úvodní slova Markéty Pekarové Adamové, tedy to, že něco prohlásí vicepremiér a ministr vnitra na diskuzi.
Zbyněk STANJURA
A pak to dementoval.
Václav MORAVEC, moderátor
Ano a pak to dementuje.
Zbyněk STANJURA
No, to je otázka na Víta Rakušana, ne na mě.
Václav MORAVEC, moderátor
No, ale i na to, jak to máte zařízené ve vládní koalici?
Zbyněk STANJURA
Nemám to zařízené tak, abych věděl, co dopředu řeknou politici z jiných vládních koaličních stran. To samozřejmě není možné.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale neměl by to mít ministr financí zařízené tak buď, aby ostatní mlčeli? Opozice kritizovala slova ministra Rakušana nejen kvůli tomu, že pouští cenotvorné informace při besedě s občany, ale zároveň, že jako vláda nekonzultujete s opozicí, jaká bude budoucnost ČEZu.
Zbyněk STANJURA
Tak bylo by to fajn, kdyby to bylo zařízeno, že bych mohl ostatní požádat, aby v nějaké otázce mlčeli, nic neříkali a oni by se toho drželi. No, mně by se to líbilo, ale takovou pravomoc nemám, ani takový vliv nemám a v konkrétních věcech je to bezesporu škoda.
Václav MORAVEC, moderátor
Když vy od začátku zpochybňujete sousloví politická přetahovaná. V tomto týdnu ústavně-právní výbor přerušil už popáté projednávání návrhu zákona o přeměnách obchodních společností, podle kterého by namísto dosud potřebných 90 % hlasů všech akcionářů mělo pro rozdělení firem stačit 75 % hlasů všech akcionářů. V zákulisí se tomu zákonu přezdívá LEX ČEZ. To nepovažujete za politickou přetahovanou, když na popáté ústavně-právní výbor odloží na neurčito projednávání takového zákona?
Zbyněk STANJURA
Tak evidentně je vidět, že neexistuje shoda. Kdyby shoda byla, tak to ústavně-právním výborem v nějakém znění prošlo, ale klíčové bude hlasování na plénu Poslanecké sněmovny.
Václav MORAVEC, moderátor
Je to pro vás překvapení, že na popáté ústavně-právní výbor přerušil projednávání?
Zbyněk STANJURA
Abych řekl pravdu, já jsem to úplně nesledoval. Takže nevím, co bylo potřetí, počtvrté nebo popáté.
Václav MORAVEC, moderátor
Věřte mi to, popáté.
Zbyněk STANJURA
Že bychom na plénu Poslanecké sněmovny neměli co projednávat a měli jsme tam prázdné chvíle, kdy by nebyl žádný bod, kterému bychom se mohli věnovat, to určitě ne. Za druhé platí, že bezesporu uplynula lhůta pro projednání ve výboru, tak je samozřejmě lepší, když to na plénum jde se stanoviskem výboru, ale jednací řád předpokládá, že po té lhůtě to může jít i bez stanoviska výboru, i když říkám, je to vždy lepší, když to stanovisko je. Tak uvidíme, kdy se to dostane na pořad jednání pléna Poslanecké sněmovny.
Václav MORAVEC, moderátor
Jinými slovy, překvapilo vás to, že ústavně-právní výbor na neurčito pozastavil projednávání této novely?
Zbyněk STANJURA
Nevěděl jsem to, ale nepřekvapilo mě to, když se mě dneska ptáte.
Václav MORAVEC, moderátor
Jinými slovy, jako vláda budete chtít po vašich poslancích, aby tento návrh zákona prošel v Poslanecké sněmovně i bez stanoviska ústavně-právního výboru?
Zbyněk STANJURA
Já nemůžu mluvit za vládu. Já jenom říkám, co říká jednací řád, že si umím představit, že bez stanoviska ústavně-právního výboru se to projedná na plénu. To je mezi prvním a druhým čtením, mezi druhým a třetím už ten garanční výbor musí dát stanovisko k jednotlivým pozměňujícím návrhům, a to se bezesporu stane.
Václav MORAVEC, moderátor
Vy jste prvním místopředsedou ODS, chcete, aby ten zákon byl projednán na plénu co nejdříve?
Zbyněk STANJURA
Tak není to žádná priorita, to říkám rovnou. Priority jsou jiné. Pokud by to bylo na nejbližší nebo na jedné z nejbližších schůzí, mně osobně by to vůbec nevadilo.
Václav MORAVEC, moderátor
Paní místopředsedkyně, dá se mluvit o politické přetahované kolem dostátnění ČEZu, či ponechání ČEZu na současném stavu?
Alena SCHILLEROVÁ
Myslíte ve vztahu k Vítu Rakušanovi?
Václav MORAVEC, moderátor
Kupříkladu.
Alena SCHILLEROVÁ
No, já jsem členkou ústavně-právního výboru, jestli teda mohu doplnit ta slova pana ministra, já jsem byla na tom hlasování minulý týden a musím poznamenat, že pro to přerušení, také nevím, že to je popáté, ale věřím vám, pro to přerušení hlasovali všichni. To znamená napříč celým politickým spektrem. To nebylo tak, že by tam chyběli poslanci pětikoalice a opozice teda měla to štěstí, že to přehlasovala. Ne, naopak. Marek Benda, místopředseda ústavně-právního výboru, předseda poslaneckého klubu ODS, si vzal pět minut pauzu, že se poradí. Protože ten návrh dělala naše poslankyně, zpravodajka Zuzana Ožanová. A poté pauze se vrátili s tím, že to také podpořili, protože tam samozřejmě těch 90 % a 75 %, jak jste před chvílí říkal, tak ono se to nemá týkat jenom ČEZu, to by ani nešlo, to by bylo protiústavní. To se týká vlastně všech společností do budoucna.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale tím, že to jde ruku v ruce s tou zhruba už dvouletou diskuzí, co bude s ČEZem...
Zbyněk STANJURA
Sedmiletou.
Václav MORAVEC, moderátor
...nebo sedmiletou, jak se budou dostavovat další bloky jaderných elektráren Dukovany?
Alena SCHILLEROVÁ
Tak se tomu říká LEX ČEZ. Samozřejmě, tomu já rozumím, ale ten problém je dál, že se to vlastně má týkat všech, takže se to velmi debatuje nejen ve vztahu k ČEZu, ale samozřejmě i k těm dalším společnostem. Prostě je to přerušeno. Je to tak, jak to je a já vím, že podle jednacího řádu má pan ministr pravdu, ale na druhé straně si prostě myslím, že by se měla dát nějaká shoda. Protože evidentně není ani v rámci pětikoalice. A ten výrok Víta Rakušana byl samozřejmě jenom tou třešinkou na dortu, kdy on si tam samozřejmě jezdí, oni mu tam slouží jako kulisa jeho videí, panu Rakušanovi, a prostě...
Václav MORAVEC, moderátor
Promiňte, teď jsem to nepochopil.
Alena SCHILLEROVÁ
Ty jeho výjezdy. Karviná, Sokolov, on tam nejde řešit jejich problémy, oni jsou jeho kulisou. On si tam točí videjka.
Václav MORAVEC, moderátor
Asi se inspiruje u vás, jako u hnutí ANO.
Alena SCHILLEROVÁ
Ale my jezdíme, my jsme objeli tři sta měst za dva roky. My s těmi lidmi mluvíme a máme tam obrovské množství lidí a řešíme tam, bavíme se o jejich konkrétních problémech. Tam se neřešily problémy, aspoň co jsem maličko viděla, co bylo ve veřejných zdrojích, a to jsem odbočila.
Václav MORAVEC, moderátor
A jako místopředsedkyně rozpočtového výboru, tušíte, jaká bude budoucnost ČEZu?
Alena SCHILLEROVÁ
No, to v tuto chvíli netuším. Tušit bych to měla, protože jako místopředsedkyně rozpočtového výboru a zástupkyně nejsilnější politického hnutí, i když opozičního, připouštím. Myslím si, že by se mělo s námi o tom mluvit. Protože jsme, když jsme my byli ve vládě, tak jsme zvali opozici, konkrétně pan ministr byl v nějakém tom výboru, který vlastně řešil výstavbu jaderných bloků, řešil ČEZ, takže bychom o tom mluvit měli, protože to bude bezesporu velká částka a politicky nejsme příliš v rozporu. My jsme se podíleli na přípravě zadávací dokumentace, my jsme prostě tu věc podporovali, měli jsme tam i tu opci atd., třeba se k tomu dostaneme, a samozřejmě tato vláda na to navázala. Takže my nejsme proti tomu, my to politicky podporujeme, ale myslíme si, protože to může být poměrně velká částka, protože nevíme, jak velké budou úroky. 80 % té ceny mohou být úroky. Není tady notifikace Evropské komise, je tady velké množství neznámých a mělo by se s námi mluvit, protože kdo je dneska v opozici, příště může být ve vládě.
Václav MORAVEC, moderátor
Premiér Petr Fiala v roce 2002 na konferenci o budoucnosti ČEZu pronášel tato slova.
Petr FIALA, premiér
Součástí naší strategie je, aby stát získal v blízké budoucnosti pod kontrolu celou síť tuzemských klíčových elektráren, tedy vlastní výrobu elektřiny. To není řešení pro tuto zimu.
Václav MORAVEC, moderátor
Konstatoval během té tzv. energetické krize premiér Petr Fiala. Pane bývalý ministře, ve světle rok a půl starých slov Petra Fialy, myslíte, že ještě tato vláda stihne rozlousknout budoucnost ČEZu, jak o ní mluvil Petr Fiala?
Miroslav KALOUSEK
No, tato vláda přijala rozhodnutí, které vůbec nekritizuji, že požádá o závaznou nabídku na čtyři reaktory. Což do značné míry mění i pohled na budoucnost ČEZu, je potřeba znovu opakovat, co ČEZ je? ČEZ není státní firma, jak často zaznívá. ČEZ je soukromá firma, která funguje podle obchodního zákoníku s akciemi kótovanými na burze, kde stát drží 70 % majetkového podílu, ale není to státní firma. Ten stát je samozřejmě v dvojí roli. Zaprvé je majoritní akcionář a za druhé určuje ta pravidla. Takže já se někdy, ne vždycky, ale někdy se nedivím určitému rozhořčení těch minoritních akcionářů, z nichž někteří do toho investovali svoje celoživotní úspory. Čekali férové chování od státu na tom kapitálovém trhu. Férové chování na kapitálovém trhu je klíčový pro každý kapitalismus.
Václav MORAVEC, moderátor
A proto ta slova například Petra Koblice? Který říká, že i ty politické výroky, viz naposledy Vít Rakušan, destabilizují pražskou burzu.
Miroslav KALOUSEK
Někdy mají oprávněný pocit, že ten stát se úplně férově nechová. Například ty výroky jsou naprosto nešťastné. Například já jsem přesvědčen, že třeba ve Spojených státech tohle, kdyby řekl člen vlády, tak je vyšetřován hned druhý den. Tam jsou na informace tohoto typu na kapitálovém trhu velmi, velmi citliví.
Václav MORAVEC, moderátor
Myslíte, že to ještě Víta Rakušana čeká třeba dvacátý den?
Miroslav KALOUSEK
Tak třeba si dneska u nás říkají, že jednak ten kapitálový trh bohužel není tak důležitý pro financování naší ekonomiky a za druhé, někteří členové vlády třeba nejsou bráni úplně vážně ve svých výrocích, takže to vyšetřování nebude tak dramatické. Ale prostě nemá se to dít. Je to špatně. Poškozuje to kapitálový trh. Může to poškodit menšinové akcionáře. Je to něco, co opravdu nepatří do normálního tržního hospodářství.
Václav MORAVEC, moderátor
Není ale jádro Rakušanových slov v tom, že stát a vláda stále neřekli, jaká bude budoucnost ČEZu?
Miroslav KALOUSEK
Já si myslím, že teď to ani říct nemohou. Teď padlo rozhodnutí, že si řeknou o závaznou nabídku na čtyři bloky, čemuž já rozumím. Čtyři bloky není žádné překvapení. V analýzách, mnoho let zpátky jsem četl, že budou potřeba čtyři bloky. Tak si vláda řekla o tu nabídku celkovou, což ovšem znamená poměrně zásadní změnu pohledu na to financování. Bavíme se o obrovském balíku peněz, který bez státního rozpočtu nebude možné utáhnout. Bavíme se zhruba o jednom ročním rozpočtu České republiky. Takže je to jistě, je to teoreticky v silách české ekonomiky. Nicméně za cenu celé řady podmínek, které možná ani nebudou úplně příjemné. Možná si budeme muset některé výdaje už odpustit, možná budeme muset platit o něco větší daně.
Václav MORAVEC, moderátor
A to podle vás, to podle vás hrozí?
Miroslav KALOUSEK
Tak ten rozpočet není nafukovací.
Václav MORAVEC, moderátor
...s výstavbou Temelína.
Miroslav KALOUSEK
Jestliže si pořídíte investici v takovém objemu, já teď o té ceně nechci spekulovat, ale když řeknu, že je to jeden roční rozpočet, tak se tomu asi tak blížím. Jestliže se rozhodnete o takovéhle investici, tak je to vždycky na úkor něčeho jiného. Jestliže si doma v rodině vezmete hypotéku a splácíte hypotéku, tak si musíte odpustit něco jiného. To je model financování, se kterým musí vláda přijít do konce roku a vedle toho modelu financování musí být taky zřejmé, kdo bude tím investorem, což není vůbec při takovémto objemu stoprocentní, že tím investorem bude čas. Já si snadno umím představit, a já si mohu dovolit spekulovat, nejsem člen vlády. Já si snadno umím představit, že vláda založí dvě společnosti, jednu v Dukovanech, jednu v Temelíně, a to budou ryze státní společnosti, a ty budou stavět jenom ty nové elektrárny, které by jim potom ČEZ provozoval a ČEZ zůstane tak, jak je. Je to jeden z modelů, těch modelů je celá řada a do té doby, než to rozhodnutí padne, tak by skutečně neměly probíhat veřejné spekulace, protože každá ta veřejná spekulace je prostě cenotvorná, kurzotvorná a může poškodit akcionáře, dokonce i toho majoritního, nejenom ty minoritní.
Václav MORAVEC, moderátor
Vláda ve středu rozhodla o tendru na dostavbu jaderného bloku v Dukovanech a vzkázala finalistům, že namísto už zmíněného jednoho bloku, chce postavit hned čtyři. Teď vyzve francouzskou společnost EDF a jihokorejskou KHNP k podání nových závazných nabídek. Podle bývalého generálního ředitele ČEZu čtyři bloky stát přijdou na přibližně dva biliony korun.
Jaroslav MÍL, bývalý zmocněnec pro jadernou energetiku, bývalý generální ředitel ČEZ
Financovat to nejde, protože existuje zpráva Ministerstva financí, které říká, za jakých podmínek by to šlo, těch 1700–2000 miliard. A ty podmínky jsou zhruba takové: vyrovnaný rozpočet každý rok po dobu příštích 20 let, realizace důchodové reformy, kontinuální ekonomický růst po dobu 20 let, trvalá politická stabilita, podpora vlád po dobu 20 let a pochopitelně společenská a politická stabilita a nekrizový vývoj v Evropě.
Václav MORAVEC, moderátor
Konstatoval bývalý generální ředitel ČEZu. Hnutí ANO ústy Karla Havlíčka ve čtvrtek vyzvalo vládu k jednání s opozicí. Protože tyto změny, cituji: Podle hnutí ANO, bude s největší pravděpodobností řešit až příští vláda. Pane ministře, budete jednat s hnutím ANO jako nejsilnější opoziční stranou?
Zbyněk STANJURA
Budeme, ale až v okamžiku, kdy budeme mít více informací. V této chvíli by to bylo předčasné. Já mám nejtěžší roli, protože k tomu vlastně nemohu nic konkrétního říct, jenom bych vás opravil. My jsme nerozhodli, že Česká republika postaví čtyři jaderné nové bloky, my jsme rozhodli, protože jsme viděli závaznou nabídku na dostavbu jednoho bloku a nezávaznou na tři další, abychom to měli závazné, aby to bylo černém na bílém, abychom mohli rozhodovat, jestli se postaví jeden, dva nebo čtyři.
Václav MORAVEC, moderátor
Jinými slovy to, když vy teď chcete závaznou nabídku na čtyři bloky, neznamená, že budou čtyři bloky.
Zbyněk STANJURA
To neznamená, že budou. Ale neznamená to, že nebudou.
Václav MORAVEC, moderátor
To je jak Princezna Koloběžka. Omlouvám se, pro nás laiky.
Zbyněk STANJURA
Já myslím, že to je úplně normální. Tak máte opci, všichni víme, co je opce, je tam zatím nezávazná. My chceme závazné. Až budeme mít závaznou nabídku, tak vláda rozhodne, jestli využije teď už z té nabídky na čtyři bloky jeden, dva, nebo čtyři. Tři nedávají žádný smysl. A myslím, že v okamžiku, až to bude na stole, tak bude čas na jednání s opozicí. My s tím počítáme, protože to nebude úkol ani pro příští vládu, jestli se splní zvažované tendry, tak se má začít stavět a zvažované harmonogramy, tak se má začít stavět někdy v roce 2029, a to už budou další volby, takže je to otázka zhruba na těch 20 let, s tím souhlasím. To je pět volebních období, takže bezesporu s takovým jednáním počítáme.
Václav MORAVEC, moderátor
Pane ministře, jinými slovy, až bude ta závazná nabídka, budete jednat s opozicí kolik bloků, tak, jak jste popsal ty počty.
Zbyněk STANJURA
Přesně tak.
Václav MORAVEC, moderátor
Jestli jedna, dva nebo čtyři, protože tři nedávají smysl. Ale to, co nám můžete říct, je ta cena a způsob financování s odkazem na to, že jste byli jako ministerstvo financování kritizováni, že vaše jaderná analýza ministerstva financí stojí na vodě, viz Seznam Zprávy v září loňského roku. Budete dělat novou analýzu právě možnosti financování paralelně s tím předkládáním nabídek v rámci toho druhého kola?
Zbyněk STANJURA
Tak samozřejmě ta analýza nestojí na vodě, ale dá se to velmi jednoduše napsat, že to stojí na vodě. Není to pravda. My jsme říkali na té tiskové konferenci po jednání vlády, že v okamžiku, kdy budeme mít konkrétní cifry na stole jako závazné, tak ruku v ruce s tím půjde zvažování těch modelů, ono jich není tolik, jsou zhruba tři a můžeme to nějak kombinovat, to je jasné. Vláda by měla někdy na přelomu května a června rozhodnout o výběru nejvhodnějšího uchazeče a pak podle harmonogramu se počítá ještě dalších devět měsíců s jednáním o finální podobě té smlouvy a v té době musí mít vláda jasno, jak to bude financovat.
Václav MORAVEC, moderátor
Budete tedy dělat druhou analýzu financování?
Zbyněk STANJURA
Jestli druhou? Já bych řekl, že budeme zpřesňovat na základě těch údajů, které dostaneme, protože tam máte několik parametrů, které musíte posuzovat. Investiční náklady, potom cena vyrobené megawatthodiny, protože ty nabízené bloky nemají stejný výkon. To znamená, že nemůžeme posoudit pouze jenom tu částku na tu investiční výstavbu a taky budeme zvažovat ten model financování ze strany uchazeče. Jaký, jak se bude platit, jestli to bude kontinuálně. My preferujeme samozřejmě ten, že budou definované milníky, až budou splněny konkrétní věci, tak stát zaplatí a podobně, až tohle všechno budeme mít na stole, tak z těch dvou, tří cest se vybere ta kombinace, která bude nejvýhodnější.
Václav MORAVEC, moderátor
Je to pro vás dostatečné ujištění, že až budou konkrétní nabídky, tak s vámi jako s opozicí vláda vstoupí do jednání, aby to rozhodnutí bylo konsenzuální?
Alena SCHILLEROVÁ
Moc není. My jsme se podíleli na vytváření zadávací dokumentace. Tam byla ta opce. Už jsme ji tam zahrnuli, náš Karel Havlíček už někdy od roku 2022 vyzýval, abyste s tím pracovali. Takže pro nás samozřejmě to, jestli bude jeden nebo čtyři, má velký vliv na cenu, protože ta cena u jednoho bude jiná, než bude u čtyřech a zase za ten jeden by byla ta cena levnější, když jich bude více. Strašně důležité bude, protože já si myslím, že to nakonec bude financovat stát prostřednictvím ČEZu, nějakého modelu, velká část těch peněz budou stát úroky. To si troufnu říct, že to může být až 80 %, samozřejmě budeme znát tu výši, až bude notifikace Evropskou komisí, ta řekne prostě, za kolik si ty peníze mohou poskytnout ČEZu, ale to jsou všechno věci, které já chápu. Že vládnete, chápu. Že máte většinu ve sněmovně, tomu všemu rozumím, to jsme si v poslední době řekli mockrát, ale myslím si, že to je tak zásadní rozhodnutí a nejsme v tak zásadním rozporu, v podstatě bych řekla, že se možná můžeme lišit v nějakých nuancích. Ale že bychom znali ty detaily, to znamená, že tu podporu naši to bude mít spíše, protože je to důležité pro budoucnost naší země a jak tady bylo řečeno, to mohou být až dva biliony. My se skutečně bavíme o obrovské částce. Dneska máme 3,1 bilionů dluh a teď si vezměte, že...
Václav MORAVEC, moderátor
Myslíte, že bude nezbytné možná i zvýšit daně, jak naznačoval Miroslav Kalousek?
Alena SCHILLEROVÁ
No, já doufám, že ne, protože se teď zvedají daně.
Miroslav KALOUSEK
Já jsem to řekl jako jednu z variant.
Alena SCHILLEROVÁ
On to řekl jako jednu z alternativ, nemá dneska žádnou zodpovědnost.
Zbyněk STANJURA
To v zásadě bylo v té analýze - předpoklady.
Alena SCHILLEROVÁ
Ale tam samozřejmě těch předpokladů může být víc, ale musíme se o tom bavit, musíme si pak teda říct, jestli chceme směřovat k tomu, že budeme nejméně zadlužená země v Evropské unii, nebo jestli prostě chceme tady jít udělat pro budoucnost této země důležitý krok? A toto určitě důležitý krok je.
Miroslav KALOUSEK
Já myslím, že je úplně zbytečné teď pana ministra nebo kohokoliv z vlády trápit. Jednak to nevědí, i kdyby na to měl pevný osobní názor, tak ho stejně nemůže říct. Takže prostě přeložím-li to do češtiny, tak ta zpráva teď v tuhle chvíli zní: Ano, pro naši energetickou bilanci kolem roku 2050 by bylo ideální mít čtyři bloky. Proto jsme si řekli o závaznou nabídku, ale nevíme, jestli budeme schopni to profinancovat. To znamená, až dostaneme tu závaznou nabídku, tak se udělají modely možného financování a omezujících limitů takového financování. Proto já říkám, že to je vždycky něco za něco.
Václav MORAVEC, moderátor
Vy, kdybyste byl ve vládě, když se podíváte na výstavbu velkých jaderných bloků, protože ve hře zůstaly v souvislosti…
Miroslav KALOUSEK
Jenom můžu tohle dopovědět? Jinými slovy, může se stát, že někdy na konci roku vláda řekne ne, prostě to financování s sebou nese tolik rizik a tolik omezujících podmínek, že mi do toho jít nemůžeme. A nekoupí se čtyři bloky. Nasmlouvají se třeba jenom dva, ale to se ukáže prostě na základě té nabídky a na základě toho, jak bude únosné to financování, včetně toho, kdo bude investorem. Protože když bude investor stát, tak si může to splácení rozložit na poněkud delší dobu, než když tím investorem stát nebude. Tam je prostě ďábel. Je ukryt v detailu. Tam těch detailů je tolik, o kterých teď nemá cenu spekulovat, že skutečně počkejme na ten konec.
Václav MORAVEC, moderátor
Jeden z těch detailů, ale zároveň důležitá věc je, kolik firem zůstalo v tom tendru. Jsou tam dvě. Jedna jihokorejská, pro kterou by to byla asi největší investice, respektive výstavba v Evropě a už část ekonomů říká, že tak, jak došlo k vyřazení Westinghousu, že může být Česká republika pod diktátem EDF, jinými slovy francouzského soutěžitele. Vy se smějete, pane ministře, nebudeme pod diktátem EDF?
Zbyněk STANJURA
Nebudeme pod diktátem nikoho. Já bych jenom popsal stávající stav. A proč jsme ještě nejeli s opozicí? Zatím platí smlouva mezi státem a ČEZem o výstavbě pátého bloku v Dukovanech z minulého volebního období, tu nikdo nezpochybnil. Jediné, co jsme teďka změnili, že z toho závaznění těch opcí se posune termín hodnocení o tři měsíce, aniž by se celý harmonogram posunul. A podle stávající smlouvy není investorem ČEZ, ale společnost elektrárna Dukovany II, která je stoprocentní dcerou ČEZu, ale není to ČEZ jako takový a už v tom modelu pro ten pátý blok je výrazná úloha státu. Například bezplatná finanční výpomoc investorovi. Takže to není žádné překvapení. Je jasné, že jaderné elektrárny se nedají stavět na komerční bázi jak podnikatelský projekt. Kdyby to tak bylo, tak ve světě se takhle staví. To znamená, je tam vždy nějaký příspěvek státu. Je třeba taky říct, že situace se změnila v tom mezinárodním kontextu. Prožíváme něco, co bych nazval jadernou renesanci. My jsme jeden ze zakládajících členů toho jaderného klubu, kde jsou Spojené státy, Japonsko, Jižní Korea, taky ale Francie, Belgie, Česko.
Václav MORAVEC, moderátor
Pane ministře, ale promiňte, ale vy zatím nemáte pochybnosti, když se podíváte na výstavbu tak velkých jaderných bloků a jejich zpoždění, protože kupříkladu…
Zbyněk STANJURA
Kdo by neměl pochybnosti?
Václav MORAVEC, moderátor
... Francouzi. Stav ve Finsku a ta stavba nejenže nabírá víc než desetileté zpoždění, ale ještě se navíc prodražuje. Proto se ptám, jestli hned čtyři bloky a závislost, pokud se ukáže, že Jihokorejci nebudou moct v Evropě stavět, protože byla tady řeč o notifikaci, o schvalování a povolování i evropskými orgány, tak jestli tady nebude česká vláda pod diktátem jedné firmy.
Zbyněk STANJURA
No, a jaká je druhá varianta?
Miroslav KALOUSEK
Nestavět to.
Zbyněk STANJURA
Nestavět… To by znamenalo mít výrazný nedostatek vyrobené elektrické energie, když vám všechny relevantní studie říkají, že spotřeba elektřiny roste. Přece nikdo netvrdí, že to není rizikový projekt. Je to vysoce rizikový projekt. Já myslím, že to je poctivé přiznat to. S tím souvisí i ta cena, ale taky dodací lhůta a finální cena, proto říkám, že se bude ještě devět měsíců pak vyjednávat o finální podobě té smlouvy. A myslím, že všichni vědí a všichni mají ty zkušenosti z toho, jak se zatím staví jaderné elektrárny kdekoliv na světě, nejenom v České republice. Ale ztratili jsme čas. To je prostě pravda, když si vzpomeneme na minulé a předminulé volební období, kdybychom roky se nemuseli přít, abychom z toho tendru vyhodili ruské a čínské zájemce, tak jsme mohli být dál.
Alena SCHILLEROVÁ
Musím reagovat, pane ministře.
Zbyněk STANJURA
To je prostě realita. Tak to je pravda, na tom se nedá nic změnit, mohli jsme být dál. To se naštěstí povedlo, nakonec jsme tu shodu našli a je třeba říct, že jsme ji našli, tu shodu, že to nebylo rozhodnutí této vlády, ale po Vrběticích jsme tu shodu našli. Takže ano, ten projekt bude rizikový a naším úkolem je, abychom ta rizika co nejvíce snížili. Určitě je neodstraníme, určitě tak velká akce nemůže být bez rizik. To, kdyby někdo tvrdil, tak neříká pravdu.
Václav MORAVEC, moderátor
To, že jste to zdržení způsobili i vy…
Alena SCHILLEROVÁ
Já musím reagovat. Je to zbytečné, já jsem neútočila.
Zbyněk STANJURA
Já jsem taky neútočil.
Alena SCHILLEROVÁ
Teď musím zareagovat. Prostě všichni víme, jak to bylo. My jsme postupovali vždy ruku v ruce a hlavně s v souladu s názory bezpečnostních složek, Bezpečnostní informační služby, jejího šéfa, takže ty určitě nezpochybníme ani jeden z nás. To znamená, že jsme na jejich doporučení dali a dopadlo to tak, jak to dopadlo. To znamená, že oni byli pouze bezpečnostně prověřování. Nic víc, nebyli do žádného tendru přizýváni a já vám nechci připomínat Temelín, kam se dostal za vašich vlád až Rosatom. Takže vy jste si o to řekl, takže já to takto říkám. Jinak my jsme toho názoru stavět, my se kloníme k tomu názoru stavět, ale prostě musí se s námi mluvit, protože znovu opakuji, nechci, aby to znělo nepokorně, ale jsme nejsilnější politické hnutí. Už jsme se na tom podíleli ve vládě a můžeme se na tom podílet dál, takže musí se s námi mluvit a musí se s námi jednat, protože ten ďábel tkví v detailu.
Václav MORAVEC, moderátor
Reakci Miroslava Kalouska. Pak se vás ještě zeptám na ten zákon o obchodních společnostech.
Miroslav KALOUSEK
Jenom reakce pamětníka. Jestli říkáte, paní poslankyně, že jste postupovali ruku v ruce, tak já si prostě vzpomínám, že jste postupovali ruku v ruce především s panem prezidentem Zemanem, který tam se svými poradci cpal Rosatom pod tlakem. Na to si vzpomínám velmi živě, včetně jeho velkého tlaku na tehdejšího vašeho pana premiéra, takže ta snaha tam ten Rosatom prostě dostat byla, o tom nelze pochybovat a kroky pana ministra tehdejšího Havlíčka to dokládají, ale to je prostě dneska jedno, to je historie. Ta akce samozřejmě je obrovské riziko, ale když si vezmete, že prostě v roce 50 tady musíte počítat minimálně spotřebou 100 TWh na jedné straně a na druhé straně jste limitován povolenými emisemi CO2. Tak prostě vláda nemůže nedělat nic, tam musí něco udělat, aby neriskovala, že v tom roce 2050, to už tady nikdo z nás nebude, pravděpodobně. Vy asi ano, pane Moravče. A že v tom roce 2050 prostě v té energetické bilanci bude chybět České republice třicet hodin ročně a nebude konkurenceschopná nebo bude závislá.
Zbyněk STANJURA
Ještě víc, než třicet.
Miroslav KALOUSEK
Nebo ještě víc.
Václav MORAVEC, moderátor
A nezvyšuje stát to riziko? Když se dostanete k tomu, jak byste ve sněmovně hlasoval o tom zákonu o obchodních společnostech, respektive novele, kterou ústavně-právní výbor zatím dal k ledu po pěti jednáních?
Miroslav KALOUSEK
Teď vám řeknu, že by se mi moc nechtělo, že si myslím, že ti menšinoví akcionáři dostali do kožichu docela dost, že bychom jim nemuseli přidávat.
Václav MORAVEC, moderátor
Ta možnost protiústavnosti, protože to je to, co hnutí ANO, pokud vláda na sílu prohlasuje tu novelu, tak hnutí ANO říká, že to je opět jeden ze zákonů, který by se mohl objevit u Ústavního soudu.
Miroslav KALOUSEK
O nálezu Ústavního soudu dopředu nikdo nic neví. Takže co vám k tomu mám říct? Já vám znovu opakuji, že sice chápu ty motivy, které vedly k tomu napsání tzv. LEX ČEZu, ale oni možná třeba odezní, protože ty byly psány s ohledem na ten model financování toho jednoho bloku v Dukovanech a je jasné, že pro čtyři bloky se ten model financování jednoho bloku v Dukovanech nedá opakovat. Takže se možná dojde k úplně jiným závěrům financování, k úplně jiným závěrům, kdo bude investorem výstavby.
Václav MORAVEC, moderátor
Jinými slovy, že může ta novela doznat změn po předložení nabídky.
Miroslav KALOUSEK
Nebo ta novela najednou… Ti, kteří byli motivováni svými dobrými motivy, které možná nejsou úplně čestné, ale to v tom kšeftu prostě někdy není úplně stoprocentně čestné. Najednou ten motiv odezní, že ta novela vůbec nebude potřeba, to se taky může stát.
Alena SCHILLEROVÁ
Ano, jestli můžu, tak já bych chtěla připomenout ještě malá glosa k vaší poznámce, když už je to dneska jedno, tak ty polopravdy tady nevytahujme, to bych si jenom dovolila poznamenat a jdu dál.
Václav MORAVEC, moderátor
Teď kterou polopravdu? Miloše Zemana, který...
Alena SCHILLEROVÁ
Ano, přesně tak.
Miroslav KALOUSEK
Pamatujeme si to všichni. Každý si to asi pamatujeme jinak.
Alena SCHILLEROVÁ
Tak pojďme. Podstatné je, že nic takového nenastalo a my jsme postupovali v souladu s bezpečnostními složkami, takže pojďme se bavit o té budoucnosti. Neutíkejme z toho. Pojďme se bavit o té budoucnosti, na té se shodneme. Důležité to je, ale ten ďábel tkví v detailu a ten detail neznáme. A ještě k tomu zákonu LEX ČEZ. Připomínám znovu, že pro to přerušení zdvihli ruku všichni přítomní poslanci ze všech stran, včetně pětikoaličních. My bychom tam neměli tolik hlasů, abychom to prostě prohlasovali, takže jestli hlasovat pod vlivem nějakých dohod. Já si myslím, že hlavně hlasovat podle svého svědomí a podle toho, zda ten zákon je po právu a zda není v rozporu s Ústavou, to je podle mě základní.
Václav MORAVEC, moderátor
Můžu ještě? Ta předložená nabídka.. Miroslav Kalousek naznačil, že se samotný ten vládní návrh může změnit. Protože ten LEX ČEZ, nazývejme to tak, může doznat změn kvůli tomu, že se nebude stavět jeden blok, ale buď dva, nebo čtyři.
Zbyněk STANJURA
Každý zákon může dostat změn. Skoro nikdy se nestane, že by Parlament, ať už dolní nebo horní komora, zákon mírně neupravil. Takže to je obecné pravidlo, které platí a platí i tady. Já tam tu úplnou příčinnou souvislost nevidím, ale může tam být. Já to nechci vyloučit. A proč nejednáme s opozicí teď? Já myslím, že je to logické. Ten tendr není uzavřený, my jsme všichni vázáni mlčenlivostí, my vám k tomu nemůžeme nic říct. Ani za zavřenými dveřmi, ani v přímém přenosu České televize, ale bezesporu v okamžiku, kdy bude jasno a kdy budeme moct varianty předložit opozici, tak to jednání určitě proběhne. Na to se můžete spolehnout, tak to prostě bude.
Václav MORAVEC, moderátor
ČEZ, respektive stát jako podnikatel. Nejen ČEZ, ale kupříkladu NET4GAS a nově i státní podnik Čepro. Čepro koupilo od podnikatele Jiřího Zoubka síť čerpacích stanic Robin Oil. Jde o třetí vládní investici do energetické infrastruktury. Loni vláda rozhodla o koupi NET4GAS, jak jsem zmiňoval. NET4GAS provozuje rozsáhlý systém plynovodů a předávacích stanic. Další investicí byl nákup společnosti RWE Gas Storage, která vlastní většinu podzemních zásobníků na zemní plyn. ČEPS za zásobníky zaplatí tři sta šedesát milionů EUR, to je v přepočtu nějakých devět miliard korun. A tento týden Čepro koupil od podnikatele Jiřího Zoubka konkurenční síť čerpacích stanic Robin Oil. Podle informací deníku E15 zaplatí za čerpací stanice čtyři a půlmiliardy korun, které by Čepro mělo vyrovnat ve třech splátkách. Vy jste, Aleno Schillerová, jako hnutí ANO, když přicházela tato vláda, tak jste ji kritizovali a říkali jste, že budete mít obavy z privatizací a teď je to tato vláda Petra Fialy, pravicová vláda, která zestátňuje, respektive nakupuje podniky do státní účasti. Pochválíte vládu za tyto kroky?
Alena SCHILLEROVÁ
Tak pochválit? To je silné slovo, ale tady vás možná překvapím, že se proti tomu nebudu stavět nějakým razantním způsobem.
Václav MORAVEC, moderátor
Vy byste také například Čepro kupovala?
Alena SCHILLEROVÁ
To nevím, já čerpám jenom z veřejných zdrojů, já nemám přístup, ani žádné jiné informace, které má určitě pan ministr a pan ministr bezesporu na tu transakci dal svůj palec. Musel dát, takže on zná detaily. On zná prostě nějakou dobu návratnosti, on zná prostě ty důvody, jestli ekonomicky to je výhodné. Bezesporu se jako místopředsedkyně rozpočtového výboru a doufám, že se k těm informacím na rozpočtovém výboru dostaneme, se na toto budeme ptát a budu se na to ptát. Určitě, ale obecně. Prostě tak, jak jsem to vnímala, vnímala jsem, že snad nemůžeme se bavit jenom o těch čerpacích stanicích, že tam byly také nějaká aktiva na účtech atd. tak, jak jsem to četla, v těch veřejných zdrojích.
Václav MORAVEC, moderátor
A pro vás, jako pro místopředsedkyni rozpočtového výboru. Považujete za kladné, či záporné, že nebude vyplacena nebo že se nepočítá s dividendou Čepra v letošním státním rozpočtu, aby byly peníze na ty splátky nákupu Robin Oil?
Alena SCHILLEROVÁ
Tak bezesporu je, pokud má ta transakce ekonomický smysl a o tom nejvíc ví pan ministr a na to my se budeme v rozpočtovém výboru ptát, tak je logické, že se dividendu nevezme stát, který by ji tam prostě ve státním rozpočtu použil způsobem, jak rozhodne politická vládnoucí reprezentace, ale že se to použije na tuto transakci. Jestli ta transakce dává smysl ekonomicky, to v tuto chvíli nejsem schopna říct, protože k tomu nemám dostatek informací. Proto to nebudu ani prostě prvoplánově za každou cenu kritizovat, nevidím důvod. Vy jste na to musel dát palec. Takže vy znáte ty detaily, my se na ně budeme ptát a vy za to taky nesete odpovědnost, pane ministře. Politickou, ekonomickou.
Zbyněk STANJURA
Tak není to státní podnik. Je to akciová společnost, která je založena za účelem vytváření zisku, to je fakt rozdíl.
Václav MORAVEC, moderátor
S tím, že stát má... Berte slovo státní podnik jako vlastnictví.
Zbyněk STANJURA
Ne, já se omlouvám. Je to velký rozdíl, je to úplně jiný přístup i toho buď zřizovatele, nebo akcionáře, to za prvé. Za druhé, když jsem šel do funkce, tak jedna z firem, která patří pod správu ministerstva financí, je Čepro a v té době tam bylo 210 čerpacích stanic. Kdyby tam byla nula, tak já bych nebyl pro. Zakládat novou část byznysu.
Alena SCHILLEROVÁ
To já vím. Takže proto vás taky prvoplánově nekritizuju.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale část ekonomů, paní místopředsedkyně...
Zbyněk STANJURA
Můžu to domluvit?
Václav MORAVEC, moderátor
Ano, část ekonomů totiž kritizovala ministra financí. Cituji jeden z výroků, že stát nemá být pumpařem, a to byl jeden z argumentů…
Zbyněk STANJURA
Ano.
Václav MORAVEC, moderátor
...kritiky ekonomů ve vztahu k vládě.
Zbyněk STANJURA
Ale já jsem nerozhodl, že z nepumpaře se stává pumpař. Tohle ale je, že z 210 jich bude 285, to za prvé. Já jsem se zpětně podíval, jaká byla dividendová politika a lišila se. V éře pana ministra Kalouska se 50 % zisku odvádělo jako dividenda a 50 % se nechávalo na rozvoj této firmy. A pak se to změnilo na 100 % a dividenda se nezaplatila za rok 2022 a nebyla v rozpočtu 2023. Dividenda za rok 2023 se zaplatí do rozpočtu a příjmem to bude v roce 2024.
Alena SCHILLEROVÁ
Vy mě chválíte. To byla pochvala.
Zbyněk STANJURA
A ty argumenty pro tu akvizici byly dva: bezpečnostní a ekonomický. I u těch dalších dvou transakcí, nebo akvizic, o kterých jste mluvil. A z mého pohledu k té strategické bezpečnosti musí být doplnit ekonomickým pohledem. Nemůže dělat akvizice pouze z toho bezpečnostního hlediska, bez ohledu na návratnost. Z podkladů, které jsem měl, jsem viděl, že ta návratnost je zhruba devět let. Netýká se jenom maloobchodu, ale velkoobchodů, tzn., že ta nakupovaná firma byla dlouholetým odběratelem od společnosti Čepro, takže to bude zachováno. Opravdu je návratnost devět let. Můžeme se bavit, jestli osm, nebo deset, nebo sedm je lepší číslo, za prvé. Za druhé ten systém těch čerpacích stanic, které zprostředkovaně vlastní stát přes tuto státní akciovou společnosti, je využíván a připraven pro integrovaný záchranný systém a Armádu České republiky v okamžicích nějakých krizí. Naposled to bylo využito v okamžiku toho obrovského požáru v Hřensku. Tím pádem budete mít více míst, kde tuto funkci pro integrovaný záchranný systém nebo armádu České republiky můžete použít. Takže z mého pohledu, kdyby to byl nový byznys z 0 na 75, to já bych nepodpořil. Je to rozšíření i tak zůstane akciová společnost Čepro třetí na trhu, já jsem jenom zmínil, a to je fakt, že jednička, dvojka a čtyřka na trhu jsou společnosti, kde mají významný podíl jiné státy (Polsko, Maďarsko, Rakousko). To není trh, kde jsou pouze soukromí vlastníci a v jedné společnosti Český stát. Mně osobně by se mnohem víc líbilo, kdyby v žádné z té společností na trhu nebyl žádný stát, ani český, ale realita je jiná. Já nemůžu komentovat tu cenu, nicméně není žádný problém, aby pokud si rozpočtový výbor pozve šéfa Čepra, aby to detailně vysvětlil, aby řekl, co říct může. Já si myslím, že v tom není žádný problém, aby řekl, jaké byly posudky, jak se to posuzovalo. Já jsem o tom samozřejmě věděl.
Václav MORAVEC, moderátor
Pane ministře, ale tady bývalý ministr financí Miroslav KALOUSEK si zatweetoval v týdnu. Napsal, cituji: „Bezpečně víme, že na nákupu zadlužené firmy NET4GAS vydělali její věřitelé. Bezpečně víme, že na nákupu stanic Robin Oil vydělal pan Zoubek. Zda přitom neprodělal kalhoty český stát, to bezpečně nevíme. To můžeme jen věřit a moc nám to nejde." Abyste do toho tweetu nedal tu poslední větu, byste potřeboval co?
Zbyněk STANJURA
Ekonomické výsledky v příštích letech.
Miroslav KALOUSEK
Takhle, tady já mám naprosto opačný názor. Ano, Čepro mělo pumpy. Pumpy měli od roku 1994, když došlo k transformaci Unipetrolu a jeho následné privatizaci.
Václav MORAVEC, moderátor
Jinými slovy, vy jako ministr financí jste také pumpař.
Miroslav KALOUSEK
Já jsem zdědil pumpy, tak jako je zdědil ministr Stanjura. Vzpomínám si dokonce, protože jsem byl tenkrát mladý elév v hospodářské radě, na bouřlivou diskusi, zda se ty pumpy, které Benzina nechtěla, jestli se mají zrušit, anebo jestli se mají u Čepra nechat. Bylo to velmi kontroverzní rozhodnutí, pak se tam nechaly. V okamžiku, kdy se staly majetkem akciové společnosti, tak je složité je rušit. Já s tím jako daňový poplatník nesouhlasím, jako pravicového voliče mě dokonce pobuřuje. Já to řeknu velmi stručně. Stát si pořídil majetek, který nepotřebuje. Trvám na tom, že k výkonu své funkce si stát prostřednictvím své akciové společnosti, kde je stoprocentní vlastník a tu společnost má ve svém stoprocentním vlastnictví z úplně jiného důvodu, to je kritická infrastruktura. Pumpy nejsou kritická infrastruktura.
Václav MORAVEC, moderátor
A námitka, že to je lepší, než kdyby to stát projedl na dividendách při těch vysokých rozpočtových schodcích?
Miroslav KALOUSEK
Já se k té dividendě dostanu. Stát si pořídil majetek, který ke svému výkonu nepotřebuje. Na tom trvám. Stát odmítl dividendu, kterou potřebuje, protože kdyby jí v roce 2023 pan ministr vyinkasoval, tak si nemusel půjčit půldruhé miliardy a z té půldruhé miliardy, kterou by si nemusel půjčit, budeme všichni platit sedmdesát milionů úroků každý rok, to nelze. Jinými slovy...
Václav MORAVEC, moderátor
Máte ty pochybnosti, že byly prodělány kalhoty.
Miroslav KALOUSEK
Pořídili jsme si majetek, který nepotřebujeme. Vzdali jsme se dividendy, kterou jsme potřebovali a umožnili jsme panu Zoubkovi, aby nezaplatil ze svého nakumulovaného nerozděleného zisku zhruba dvě stě čtyřicet miliard daně, což si myslím, že když u toho asistuje ministerstvo financí, tak to není úplně ideální. Co se týče ceny, o té já nechci spekulovat, já nepochybuji, že jsou na to okované znalecké posudky, které prostě si tu cenu zdůvodní. Nicméně relevantní cenu v daném okamžiku na daném trhu určuje trh sám. Jestli něco několik let nemohu prodat, nemohu. Tak jaká je cena majetku, který nemohu prodat? Pokud by mě přitom náhodou nezachránil český stát, který byl tím jediným zájemcem? To potom holt buď neprodám, když to ten stát nechce, nebo musím jít s tou cenou hodně dolů a s těmi znaleckými posudky si mohu vytapetovat. Takže já trvám na tom, co jsem napsal.
Václav MORAVEC, moderátor
Takže vás to neuklidní, ani to, co říkal...
Miroslav KALOUSEK
Já trvám na tom, co jsem napsal, že na tom velmi vydělal pan Zoubek, že může být velmi spokojen, o tom není pochyb. Ovšem ostatním mohou být jenom pochyby a já si troufnu říct, nebo si dovolím říct jako pravicový volič koalice Spolu a daňový poplatník, že to je operace, se kterou nesouhlasím a která mě pobuřuje.
Václav MORAVEC, moderátor
Pobouřil jste svého předchůdce.
Zbyněk STANJURA
No, to je možné, ale já mám potom protiotázku. A docela logickou. V éře pana ministra Kalouska, to bylo minimálně jeden a půl nebo dvě roční dividendy, to za prvé. Za druhé, když to někoho pobuřuje, já to respektuju. Proč se nepokusil těch dvě stě deset pump prodat? Já bych měl nula a nic bych nezaváděl. Tak já myslím, že to máme říct fér všechno.
Miroslav KALOUSEK
On by je nikdo nechtěl.
Zbyněk STANJURA
No, to je spekulace. Pokus o privatizaci podle mých informací učiněn nebyl.
Miroslav KALOUSEK
Vidíte, že pan Zoubek dělal pokusy a neprodal. Dokonce zachránil český stát. Úplně stejně by dopadlo Čepro.
Zbyněk STANJURA
Já jsem nic nekupoval.
Miroslav KALOUSEK
My jsme, pane ministře, země s nejvyšší hustotou pump v Evropské unii.
Zbyněk STANJURA
Já to nerozporuju.
Miroslav KALOUSEK
Kdyby tady zmizelo ze světa 200 pump, tak se nestane vůbec nic, natožpak 75.
Zbyněk STANJURA
A to jste nenavrhl, škoda. Protože já bych měl lehčí situaci, to je v pohodě.
Miroslav KALOUSEK
Protože bych je musel zlikvidovat, a to jsem si netroufl. Říkám to otevřeně. Rozhodně by je nikdo nekoupil, protože druhý český stát, který by udělal takovouhle nevýhodnou operaci, tady nebyl. Nebylo je komu prodat. Pan Zoubek měl kliku, ten je mohl prodat českému státu.
Zbyněk STANJURA
Ne, já myslím, že ty pochybnosti může rozsoudit jenom čas. Kdybychom to neudělali, tak té firmě bude klesat zisk, to je realita. Odváděl by míň. Když už mám akciovou společnost, jak jsem říkal, jejím cílem je zvyšovat zisk, a to je jedna z oblastí, kde se ten zisk může zvyšovat, a já souhlasím s panem bývalým ministrem Kalouskem, že až čas rozsoudí. Jestli ta hypotéza, ty podklady, ty ekonomické podklady se ukážou jako reálné. Můžeme se zeptat, jaký bude zisk za rok 2023-2025, ať jsem v období této vlády a můžeme posoudit, zda ten zisk šel nahoru nebo dolu.
Václav MORAVEC, moderátor
Pane ministře, máte ujištění Čepra, které bude provozovat ty čerpací stanice Robin Oil, které jsou roztroušeny po malých městech a vesničkách, že alespoň změní tu cenovou politiku a lidé poznají, když jsou spoluvlastníky jako daňoví poplatníci, na které se tady Miroslav Kalousek odvolával? Že kupříkladu ten benzín bude levnější a budou konkurovat Tank Ono, kde tankuje většina lidí, jako příklad jedné čerpací stanice?
Zbyněk STANJURA
Ne, to ani slíbit nechci, ani nemohu. To není státní podnik, je to akciová společnost. Určitě bych se bál toho, aby vláda určovala cenu kteréhokoliv produktu. Zrovna u pohonných hmot jsme to viděli v okolních státech, kam to vedlo. Žádné překvapení. Všichni, no, mnozí z nás říkali, kam to povede, když to okolní státy zavedly. Vlastně tam to skončilo a to nebylo efektem. Důvodem nebylo nákup nějakého majetku, aby garantoval nižší cenu produktů. To určitě ne.
Václav MORAVEC, moderátor
Co na to Alena Schillerová?
Alena SCHILLEROVÁ
Určitě požádám předsedu rozpočtového výboru, aby pozval pana ředitele Čepra na rozpočtový výbor, předpokládám, on už docela dost věcí řekl i v médiích, já jsem to velmi pozorně poslouchala, říkal, že jsou dva znalecké posudky, že ta cena se nacházela někde mezi nimi, takže já předpokládám, že nám bude moct tam říct ještě nějaký detail. Nevěřím tomu, byla jsem ministryní financí a nevěřím, že byste byl sebevrah typu, že byste na to dal palec. Chápu akciovka, ale pořád je tam stoprocentní akcionář. Že byste dal palec na něco, co prostě by bylo úplně možná na hranici nějakého trestněprávního jednání. To byste určitě neudělal, z toho vás nepodezírám. Já bych to taky neudělala, takže já si prostě počkám na tu návratnost, na to stanovisko, na to zohlednění, určitě mě to bude velmi zajímat a já osobně si myslím, a tak jsem to vnímala i ze slov ředitele, generálního ředitele Čepra, že oni snad tam měli i nějaké obchodní aktivity, o ty obchodní aktivity, že by přišli atd. Čili ono těch věcí a otázek je mnohem více, takže já to nebudu teď v žádném případě tady jenom plytce a hned, abych byla za každou cenu proti, odsuzovat. Budu se na to ptát, ale osobně prostě si myslím, že to snad bylo nějakým způsobem promyšleno.
Václav MORAVEC, moderátor
Miroslav Kalousek chce reagovat.
Miroslav KALOUSEK
Tady přece nikdo nemluví o trestněprávním jednání. Já znovu opakuji, že jsem si jist, že je to všechno okováno znaleckými posudky. Já dokonce i pochopím management té společnosti, která prostě má chuť se rozvíjet a expandovat. Nechápu pozici státu, která se chce rozvíjet v prodeji pump, baget, cigaret a všeho dalšího, co se na těch pumpách bude prodávat. To nechápu, nechápu pozici státu, která asistuje při daňové optimalizaci. Jediným důvodem té operace, že se to kupuje i s významnými finančními aktivy je, aby pan Zoubek nemusel zaplatit daň. To je daňová optimalizace, která sice vyhovuje zákonu, ale je velmi neetická, a to, že u toho asistuje ministerstvo financí, to se mi skutečně nelíbí.
Václav MORAVEC, moderátor
Státní rozpočet. Pojďme k lednovému hospodaření, které letos skončilo v deficitu 26 miliard korun, jak jsme říkali na začátku Otázek. Je to druhý nejvyšší deficit lednového hospodaření za posledních šest let. Vyšší deficit stát zaznamenal v covidovém roce 2021, a to 31,5 miliardy korun. V mínusu rozpočet v lednu skončil také v roce 2020 a loni v roce 2019 a předloni skončil lednový rozpočet v plusu. Letošní lednový výsledek byl dokonce druhý od vzniku České republiky, ale podle Ministerstva financí deficit způsobilo dřívější odeslání zálohy pro regionální školství v objemu 30,5 miliardy korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura tento týden ohlásil, že chce do konce volebního období zavést ústavní zákon o dluhové brzdě. Ministr uvedl, že ho k záměru krom jiného motivovalo rozhodnutí Ústavního soudu, který posvětil loňské snížení mimořádné valorizace penzí. Ve zdůvodnění Ústavní soud hovořil i o potřebě udržitelnosti veřejných financí. Kdy ten ústavní zákon o dluhové brzdě předložíte, pane ministře?
Zbyněk STANJURA
Tak nejdřív k té první části. To je vidět, že často říkáme, že lednový výsledek nic neříká. Já jsem se podíval, já to vidím každý den. Loni se to poslalo 1. února, těch 30 miliard, letos 31. ledna. Takže kdybychom to náhodou posunuli o ten jeden jediný den, nic by se nestalo. Jeden kalendářní den a titulek byl, výsledek hospodaření se zlepšil meziročně o 11 miliard. Neříkalo by to vůbec nic. Úplně stejně jako -26. Kdy předložím návrh zákona? V okamžiku, kdy se dokončí jednání na evropské úrovni o nových fiskálních pravidlech. My jsme tomu věnovali na ECOFINech zhruba patnáct měsíců. V prosinci jsme udělali dohodu, jsou tam dvě pojistky. V této chvíli probíhá dialog s Evropským parlamentem. Já pevně doufám, že se to stihne do evropských voleb. Pak budeme mít stabilizovaný evropský text a pak má smysl k tomu napsat český zákon.
Václav MORAVEC, moderátor
Takže to bude do konce letošního roku?
Zbyněk STANJURA
No, ten návrh určitě musí být, abychom vůbec měli šanci v rámci harmonogramu ho schválit, tak musí být do konce roku schválen minimálně vládou. Nejlépe, kdyby na podzim byl schválen vládou. A pak jsme byli před prvním čtením v Poslanecké sněmovně.
Václav MORAVEC, moderátor
Promiňte, nebylo by ale dobré předkládat ten zákon i s projednáváním státního rozpočtu na rok 2025?
Zbyněk STANJURA
No, to ne, protože se státním rozpočtem nesmí být spojen se zákona žádný jiný návrh zákona.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale jestli by nebylo dobré, aby se vedla debata o udržitelnosti veřejných financí, že by byly dva zákony, kdy jeden by byl tou ústavní dluhovou brzdou.
Zbyněk STANJURA
Ono to tak asi časově vyjde, aniž by to byl jako přesně sofistikovaný plán. Jestli říkám, že na podzim by to byla vláda, 30. září ten návrh rozpočtu Poslanecké sněmovny, tak ono se to tam sejde s největší pravděpodobností. Podmínkou ovšem je, aby ta jednání s evropským parlamentem byla ukončena v únoru nebo v březnu. Pokud nebudou jasná evropská pravidla, tak nemá cenu psát českou normu. Takže potom bychom ji případně museli měnit. Podle zpráv, které mám k dispozici, je velká šance, že se to v únoru nebo v březnu zvládne. Pak budeme mít hotový text a pak můžeme začít vyjednávat i s opozicí, abychom to měli na ústavní úrovni. My se o to snažíme dlouhodobě, pamatuju si, když byl Miroslav Kalousek ministrem financí, tak že jsme o to usilovali a nikdy se nám zatím bohužel nepovedlo najít ústavní většinu. My jsme o to usilovali i z opozičních lavic a budeme o to usilovat i v budoucnosti. Jak budeme úspěšní, to bude záležet na širší politické shodě.
Václav MORAVEC, moderátor
Hnutí SPD chce vyrovnaný státní rozpočet, respektive když se podíváme do programu SPD, tak by asi neměla mít problém v souvislosti s hospodařením?
Zbyněk STANJURA
Uvidíme. Já nechci spekulovat, co bude dělat hnutí SPD. Počkáme na ten evropský text, na tom, jak budou ty dvě pojistky, to je zadlužování a dluhová, jak budou ukotveny. Já pevně doufám, že se nezmění, protože ta debata byla velmi dlouhá, my jsme patřili do skupiny zemí, které chtěli větší fiskální odpovědnost a přísnější pravidla a ten návrh to reflektuje, musím říct.
Václav MORAVEC, moderátor
Podpoříte tento ústavní zákon?
Alena SCHILLEROVÁ
My jsme se, ještě k tomu schodku. Já, mě vůbec netrápí, jestli jste třicátého prvního nebo prvního poslal zálohu na regionálního školství, to tak prostě vyjde. Jednou je to tak, jednou tak. Tam se promítlo 11 miliard, které měly být zaplaceny. Dívala jsem se, že to bylo 11, mluvilo se původně o 14 jako kompenzace za stropy. No, a to se tam promítlo, to mělo být do konce roku a promítlo se to v lednu. Ale teď k té vaší otázce. No, před chvílí jsme se bavili o ČEZu, bavili jsme se o tom, že to mohou být dva biliony. Teď já jsem se dívala, že tato vláda chce, by chtěla investovat samozřejmě v nějakém dlouhodobém horizontu bilion do vysokorychlostních tratí. Teď byly podepsány F35. To by mělo být až přes 400 miliard. Takže my tady máme obrovské investice, myslím, v dlouhodobém horizontu. Dlouhodobé investice a budeme... Takže to je taková pastička připravená na budoucí vlády, že by tady byl ústavní zákon. Já samozřejmě nevím, co byste do něho navrhovali, já jsem, zatím jsme o tom nemluvili, říkáte, že se budete bavit s opozicí. Ale neumím si představit... Tak si musíme vybrat, budeme teda jedna z nejméně zadlužených zemí EU, což pořád ještě jsme. Jsme nějaká devátá teď, pokud se nemýlím, anebo teda budeme dělat něco pro budoucnost této země a budeme investovat.
Václav MORAVEC, moderátor
Jinými slovy vy nepodpoříte ten návrh ústavního zákona o dluhové brzdě, protože se bojíte, že by to dopadlo na vás jako na vládu v souvislosti s těmi budoucími investicemi? Přeložil jsem si to správně?
Alena SCHILLEROVÁ
To jste si přeložil úplně perfektně. Ale hlavně je důležité, co v něm bude, na čem se domlouváte na ECOFINu, kam to směřuje, protože když se podívám na míru zadlužení zemí, ať už eurozóny, nebo vůbec evropských zemí některých, tak jsem strašně zvědavá na ten kompromis. Ve většině se tam vede vlastně jakýsi spor mezi jižními zeměmi a těmi severními, takže to je, ale... Že bychom se dohodli za podmínek, jaké byly stanoveny před covidem. A teď vlastně jste to teď zreálnil na rok 24 se to zreálnilo, ale jinak se to pohybuje kolem toho půl procentního bodu do budoucna snižování deficitu. Tak já prostě se obávám, aby to nebyla nějaká pastička. Předpokládám, že se s námi o tom budete bavit.
Václav MORAVEC, moderátor
Pastička na hnutí ANO.
Zbyněk STANJURA
Pastička to není žádná.
Miroslav KALOUSEK
Ano, já to samozřejmě velmi podporuji. Prostě není možné, abychom všechno to, co si potřebujeme nutně pořídit, abychom financovali jenom z dluhu. Míra zadlužení je jedna věc, tempo rychlosti zadlužování věc druhá. A tam opravdu takoví premianti nejsme. Tam jsme jedni z nejhorších, paní ministryně. Takže já to velmi podporuji. Lituji to, co říkal pan ministr, my máme zákon o rozpočtové odpovědnosti, ten měl být ústavní. Velmi lituji, že ústavní nebyl, protože on, kdyby byl ústavní, tak strany obou dvou mých kolegů na podzim roku 2020, ta pravidla nemohly vypnout za pomoci Tomia Okamury prostou většinou ve sněmovně. To by s ústavním zákonem nemohli udělat. A protože by to nemohli udělat, tak dnes ten obrovský strukturální problém, který máme ve státním rozpočtu, by byl poloviční. Takže velká škoda, že jsme ten zákon ústavní neměli. Oni se k němu nechovali uctivě, oni ho vypnuli s Tomiem Okamurou teda, ještě abych nezapomněl. A jestli pan ministr ho dnes chce prosadit jako ústavní, tak já to beru trošku jako pokání za to, že tenkrát jste prostě odpovědný nebyli.
Zbyněk STANJURA
Ale to není pravda.
Miroslav KALOUSEK
No, byla. Já jsem u to hlasování byl, bylo to 21. listopadu. 2020, pane ministře.
Zbyněk STANJURA
To je něco jiného.
Miroslav KALOUSEK
Byl to černý den české ekonomiky. A v zákoně 609/2020 část třicátá druhá jste podruhé novelizovali pravidla rozpočtové odpovědnosti, podruhé. Když to dělala paní ministryně poprvé na jaře...
Václav MORAVEC, moderátor
Pane ministře. Učinili jste tedy pokání, když ministr Kalousek jasně říká, že to oceňuje, že předložíte, dejme tomu, na podzim ten ústavní návrh zákona o dluhové brzdě, tedy že to je vaše pokání, když jste s hnutím ANO rozřeďovali pravidla rozpočtové odpovědnosti?
Miroslav KALOUSEK
Oni je vypnuli.
Zbyněk STANJURA
Já se pokusím udělat to, co vám nepovedlo společně v letech 1990–2013 a získat ústavní většinu. Předložení je jedna věc, to si pak můžete udělat fajfku, že jste předložil, ale pokusím se, abychom to přijali. A v minulých dnech a měsících, to je takový paradox. V Německu opozice dala k Ústavnímu soudu kvůli hospodaření a důvod byl, že vláda chce moc utrácet a u nás dala opozice kvůli hospodaření vládu Ústavnímu soudu a důvod byl přesně opačný, že vláda nechce utrácet a chce spořit.
Alena SCHILLEROVÁ
To jste zjednodušil... Hodně.
Zbyněk STANJURA
A výsledkem rozhodnutí obou ústavních soudů byl vlastně totožný, protože v Německu opozice uspěla a v České republice opozice neuspěla, to znamená, oba dva ty ústavní soudy vlastně řekly, že vláda nemůže utrácet jako bezhlavě a dělat jako vysoké schodky a přenášet tu odpovědnost na další a další generace, takže přestože byl to jakoby modelově stejný příklad, opozice jde k Ústavního soudu kvůli hospodaření vlády, tak ten důvod byl právě opačný, ale ty ústavní soudy vlastně rozhodly stejně, aniž by to konzultovaly samozřejmě, ale ten princip, že jednou z důležitých věcí zdravého vývoje společnosti je mít zdravé veřejné finance, je stejný jak u německých sousedů, tak v České republice. Tady se nám sešly dvě okolnosti, za prvé to, že skončila ta evropská debata na úrovni ministrů a komise, teď počkáme ještě na ten parlament. A druhá okolnost, čerstvé rozhodnutí Ústavního soudu, takže myslím, že je prostor, abychom jednali. To není pastička na hnutí ANO, to je...
Alena SCHILLEROVÁ
Na budoucí vlády jsem myslela.
Zbyněk STANJURA
Přesně tak, to je jakoby rozumná brzda pro všechny budoucí vlády, včetně vlády včetně vlády, v které budou naše politické strany.
Václav MORAVEC, moderátor
A ta námitka, že zbytečně zadlužujete ty budoucí vlády, viz F-35 nebo ty dva biliony korun, které by asi šly ze státního rozpočtu?
Alena SCHILLEROVÁ
Možná dva biliony, možná, to nevíme.
Zbyněk STANJURA
Každá z těch námitek je jiná. Tak za prvé, my jsme uzákonili to, co jsme ani uzákoňovat nemuseli, náš spojenecký závazek, 2 % na HDP a v tom samozřejmě budou výdaje i na pětatřicítky nebo na jiné zbraňové systémy, na platy vojáků, to je pořád 2 % HDP, jak se bude dařit ekonomice, tak vysoké budou výdaje do obrany v České republice a nesouvisí to s tím, jak ty 2 % naplníme, co se týče výdajů státního rozpočtu. Nechci podceňovat debatu o tom, jak naplníme 2 %, ale je to pořád stejné. Ten zákon platí, já jsem rád, že pro něho hlasovala významná část poslaneckého klubu hnutí ANO, to nebyl zákon vládní většina versus koaliční menšina. A v rozpočtu na příští, rok v rozpočtových výhledech na další roky budou 2 % HDP. Jiná věc expertní je, na co ty 2 % budou použity. Takže vliv na budoucí hospodaření nebo na finanční ústavu to nemá žádný.
Alena SCHILLEROVÁ
Já ještě, nejdou srovnávat ty dvě rozhodnutí Ústavního soudu. Vůbec nejdou srovnávat. Byl každý o něčem jiným. Já vím, že teď na to nemáme čas, nemáme čas. My jsme nezpochybňovali to, že politická reprezentace to může udělat, my jsme zpochybňovali způsob, jakým to udělala, jaký zvolila, že prostě porušila retroaktivitu atd., ale to je téma, které teď jsme tady neotevřeli. No, víte, my jsme hlasovali pro ty 2 %, my jsme taky zdvojnásobili, když jsme byli ve vládách, tak jsme zdvojnásobili výdaje na obranu. My zpochybňovali jsme to, jestli je smysluplné utratit je za F-35, zda nebylo lepší pokračovat v pronájmu gripenů. Vy jste to rozhodli, zpochybňovali jsme cenu, zdá se nám to prostě velká cena, nicméně prostě, pokud vy tu smlouvu uzavřete jako vláda, tak bezesporu každá další vláda, budou-li dodrženy podmínky té smlouvy, tím bude vázána, to bych chtěla, aby tady zaznělo.
Václav MORAVEC, moderátor
Počkejte, SPD říká, že by se tou smlouvu nevázalo. Vy jste vládli...
Alena SCHILLEROVÁ
Já nemluvím za SPD.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale vy, kdybyste vládli s SPD, tak byste ten závazek porušili?
Alena SCHILLEROVÁ
Já jsem tady za hnutí ANO.
Václav MORAVEC, moderátor
Já se vás ptám...
Alena SCHILLEROVÁ
My jsme nikdy neřekli, že budeme vládnout s SPD.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale ptám se, kdyby tato varianta byla na stole, tak je toto pro vás jako pro hnutí ANO nepřekročitelné?
Alena SCHILLEROVÁ
Nemůžeme porušit vládní závazek, pokud budou dodrženy podmínky smlouvy. To já jsem právník.
Václav MORAVEC, moderátor
Ať byste vládli s kýmkoliv?
Alena SCHILLEROVÁ
Ani bychom vládli s kýmkoliv. A vůbec mě neposouvejte, že budeme vládnout s SPD.
Václav MORAVEC, moderátor
Já se jenom zeptal. Je to jedna z variant.
Alena SCHILLEROVÁ
Já chci jenom říct, že tady je prostě celá řada dlouhodobých investic a já neznám návrhy ještě ani teď, jak to dopadne na ECOFINu nebo jak to dopadne v Evropském parlamentu, neznám návrh, se kterým by pan ministr Stanjura a vláda pětikoalice přišla. Takže teď vlastně se tady bavíme trochu tak jako hypoteticky a vycházím z toho, co je teď v zákoně, ale to vůbec nemusí být ten případ, takže určitě jsme připraveni se o tom bavit. A jenom říkám, aby to nebyla pastička, ne na hnutí ANO, na každou další vládu.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale to, že jste, i vy jste byli pro rozpočtovou odpovědnost a Miroslav Kalousek vám tady připomněl, že jste vypli ta mělká pravidla.
Alena SCHILLEROVÁ
Ale my jsme v covidu museli prostě se zachovat tak, jak jsme se zachovali, a pak jsme samozřejmě společně odhlasovali zrušení superhrubé mzdy a tehdy jsme to prostě ještě modifikovali podle výpočtu a podle doporučení expertů Ministerstva financí. Notabene pracují tam pořád, i za tohoto ministra.
Václav MORAVEC, moderátor
Stručná reakce.
Miroslav KALOUSEK
No, já nechci už moc reagovat na ty pravidla, to si všichni pamatujeme. Prostě to vypli, na jaře to změkčili, na návrh paní ministryně Schillerové to změkčili, tenkrát bylo zajímavé, že pan ministr Stanjura, který proti tomu bojoval společně se mnou, to označil za rozvrat veřejných financí v tom dubnu. A v listopadu, když to paní ministryně Schillerová navrhla podruhé v mnohem horší formě, tak to najednou rozvrat veřejných financí nebyl, a ještě tedy, abychom nezapomněli na SPD, tyhlety tři strany to podpořily. Prostě to je historie, to se stalo. Tečka. Bohužel stát se to nemělo. Já jsem chtěl komentovat ten nález Ústavního soudu, kde je jedna strašně důležitá věta. Tou zase chci podpořit ten návrh, který pan ministr hodlá předložit. Ten nález Ústavního soudu říká, že ta rozpočtová odpovědnost a vyrovnané veřejné finance chrání ty nejslabší a nejzranitelnější, to je strašně důležité opakovat, protože tady velmi často populistické strany zadlužují, rozhazují peníze na všechny strany a ohánějí se právě tím sociálnem a těmi nejslabšími a nejzranitelnějšími. Zatímco skutečnost je taková, že díky tomu, že díky tomu potom dojde ke kolapsu těch veřejných financí a tím ke kolapsu veřejných služeb, což může hrozit v obou dvou povinných pojistných penzí i zdravotnictví, tak ti bohatí si pomohou, ty si to někde seženou, ti chudí budou mít smůlu, ty prostě tu službu mít nebudou dostupnou. Tohle já hrozně oceňuju na Ústavním soudu, tohle já strašně oceňuji na Ústavním soudu, že tohle. On si uvědomuje, že rozpočtová odpovědnost chrání především ty bezbranné a nejslabší, aby měli trvale dostupné ty základní veřejné služby, ke svému životu potřebují, tohle si populisté neuvědomují.
Alena SCHILLEROVÁ
Já znovu musím, četl jste ten nález toho ústavního soudu, pane...
Miroslav KALOUSEK
Zajisté, četl jsem ho několikrát a četl jsem i disentní stanoviska.
Alena SCHILLEROVÁ
Ano, i ty disentní stanoviska. Tam nikdo nezpochybňuje právo vládnoucí většiny prosadit svoje politické priority. Oni prostě to takto chtěli, my bychom tomu bránili, ale způsob, jakým to udělali, a ta motivace byla čistě politická, byly to prezidentské volby, oni už to mohli udělat o půl roku dříve, mohli to nechat projít legislativním procesem. A výmluvy pana ministra Jurečky, že on se na mě obrátil, ať to schválíme v devadesátce. No, přece to takovouto věc. A ta vaše argumentace, že chrání ty slabé, ano, soudce zpravodaj, ten druhý soudce zpravodaj Šimíček tam o tom mluvil, tak když se podíváte do toho zákona, tak tam jsou přesně vyjmenovány průměrné důchody a kolik to komu přinese, tak ano, s průměrným důchodem 8 000 Kč to přinese celých 36 Kč.
Zbyněk STANJURA
To je úplně směšná argumentace, my se bavíme o střednědobém a dlouhodobém dopadu, nebavíme se o dopadu jednom konkrétním.
Miroslav KALOUSEK
Jenom bych rád odpověděl paní ministryni, ale nechám domluvit pana ministra.
Zbyněk STANJURA
Za prvé, 12/3 je výrazná většina Ústavního soudu, málokdy je to 15/0 mi, řekli mi znalci. Takže to je vysoce legitimní rozhodnutí. Při respektu k disentním stanoviskům. Já to říkám dlouhodobě, že zdravé veřejné finance jsou nejdůležitější pro nízkopříjmové a zranitelné skupiny. Přesně, jak říkal pan bývalý ministr Kalousek, že ti si nepomohou v okamžiku, kdy je, kdy je problém, takže já jsem velmi rád, že to zaznělo, byla to jedna z věcí, které jsem já jako ministr financí u Ústavního soudu říkal a hájil, i tím jsem hájil naše kroky, ne pouze v tom konkrétním jednom návrhu zákona, ale jako dlouhodobý princip v tom střednědobém a dlouhodobém horizontu a jenom, když se vrátíme k těm kritériím maastrichtským, 60 % celkové zadlužení a 3 % roční, to nejsou ideální hodnoty, to jsou mezní, to si musíme říct. Ten cíl nekončí tím, že máte 59,9, a 2,98 ten rok, že je to skvělé, to jsou pouze mezní hodnoty, ty správné hodnoty jsou mnohem nižší.
Miroslav KALOUSEK
Nejenom mezní, pane ministře, ale dlouhodobě udržitelné, to znamená, předpokládá se, že to musíte držet v normálních časech na takové úrovni, že i v době krize se vejdete do 3 %.
Alena SCHILLEROVÁ
Většina zemí EU nedodržuje.
Václav MORAVEC, moderátor
A dovolíte, abychom se ještě dostali k poslednímu tématu.
Miroslav KALOUSEK
Já bych milerád odpověděl paní ministryni.
Zbyněk STANJURA
Ještě poslední poznámka, ta fiskální pravidla na evropské úrovni byla vypnuta čtyři roky, 2020, 2021, 2022, 2023. Letos po čtyřech letech platit ta stará a od ledna bude platit 20. A proč chceme tu ústavní většinu? Ta říká, že může nastat okamžik, kdy se ta pravidla z nějakých dobrých důvodů změní, ale ústavní většina předpokládá mnohem širší sociální shodu a společenskou shodu na tom, že ta situace nastala, to je rozdíl mezi běžnou a ústavní většinou. Proto my dlouhodobě stojíme o tu ústavní většinu.
Alena SCHILLEROVÁ
Ale my jsme tou ústavní většinou, jak vy říkáte, vypnuli, to nebylo úplné vypnutí, ale my jsme to udělali ústavní většinou podle mě, když počítám ty hlasy.
Václav MORAVEC, moderátor
Velmi stručně odpovězte, protože se dostaneme...
Miroslav KALOUSEK
Já jenom velmi stručně na ten Ústavní soud k těm důchodům, byť už je to dneska také historie, v tomhle my se, paní ministryně, spolu lišíme, já jsem se velmi zlobil na podzim roku 2023, že to vláda neřeší. Podle mého názoru to měla řešit na podzim, měla všechny informace a velmi jsem se zlobil, že v rozpočtu byla 0.
Alena SCHILLEROVÁ
Tak to se nelišíme, jsem se zlobila taky.
Miroslav KALOUSEK
Protože bylo zřejmé, že to, že to 0 být nemůže, ale když už se přes tohle zlobení ta vláda nakonec k tomu odhodlala, podle mého názoru zbytečně pozdě, ale odhodlala.
Alena SCHILLEROVÁ
V prezidentské volbě.
Miroslav KALOUSEK
To je jedno, prostě odhodlala, tak jsem jí držel všechny palce. Zatímco vy, místo, abyste po té kritice jí to usnadnila, vždyť stačilo jenom říct, my budeme proti, ale nebudeme to blokovat. Tak nemuselo vůbec dojít k žádnému Ústavnímu soudu. Vy jste nejprve kritizovali, že to ta vláda neřeší, a to podle mě správně, to já jsem kritizoval taky, a když už to konečně řešit začala, tak vy jste dělali všechno pro to, aby to vyřešit nemohla. Tak tohle už prostě není fér, už to není férový postup ani férová pomoc.
Alena SCHILLEROVÁ
V tom se shodujeme. Mělo být v rozpočtu minimálně 20 miliard, protože o tom mluvil fiskální výhled Ministerstva financí, hovořila o tom Národní rozpočtová rada. Vláda to začala řešit s ohledem na to, jestli můžu. Pane ministře, vy jste ty podklady měl, máte tam expertní týmy, vy jste dobře viděl, že to nebude 0, že to nemůže být 0. Vláda to začala řešit v momentě, kdy se z těch 20 miliard stalo 34,4 miliard. A začala se to řešit podle nás, dobře podle Ústavního soudu ne, podle nás protiústavním způsobem, a to jsme tolerovat nemohli.
Miroslav KALOUSEK
Nezlobte se, jednu větu, to musím říct, já prostě nemohu přijmout, že někdo někoho kritizuje za to, že to nedělá, a potom dělá všechno pro to, aby mu to znemožnil udělat. To byl váš přístup, a tomu já prostě nerozumím. Protože to udělal za vás protiústavním způsobem.
Václav MORAVEC, moderátor
Pojďme se bavit o těch 37, protože i toto bude jedno z hlavních témat rozhovoru s Josefem Baxou, který přijde za pár minut. 37 cílů Národní ekonomické rady vlády, co ekonomové vládě navrhují do zbytku funkčního období. Mezi těmi 37 návrhy je lepší výběr daní, respektive elektronizace státu, včetně zavedení jednotného inkasního místa, které jsem chtěl probírat detailněji. Apelují na změny v zákoníku práce, který považují za zkostnatělý, zmiňují možnost propuštění zaměstnance bez udání důvodu, ovšem v rozumné lhůtě a s odstupným závislým například na výši odpracovaných let. Jak to funguje v Dánsku. Pracovnímu trhu by podle ekonomů pomohl i chytře regulovaný přísun pracovní síly ze zahraničí. Ekonomiku brzdí podle NERVu i přílišná byrokracie neefektivní státní správy a nedokončená digitalizace, například už zmíněné jednotné inkasní místo. Ekonomové apelují také na změny ve zdravotnictví, vyšší, jednodušší zapojení lidí v exekuci, vězňů nebo dětí z dětských domovů. Navrhované změny zákoníku práce se staly jedním z hlavních témat. Odbory jsou ve varu, v klidu je nenechal zejména návrh na propuštění zaměstnanců bez udání důvodu.
Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů, 26. 1. 2024
Je to extrémně nebezpečný nesmysl. Zkusme se vrátit třeba do doby před rok 89. Takže se vyhazovalo podle toho, jestli se nějakému kápovi nelíbíte, nebo třeba máte jinou barvu pleti, než má on, nebo máte jiný politický názor. Nebo mu říkáte v práci, že dělá věci špatně, v rozporu se zákonem. On vás nutí do něčeho, takže vás vyhodí, a vy se vůbec nemůžete bránit u soudu.
Václav MORAVEC, moderátor
Tolik tedy slova šéfa nejsilnější odborové centrály v zemi Josefa Středuly. Pane ministře, váš náměstek Marek Mora před týdnem v tomto pořadu řekl, že by bylo dobré, aby z těch 37 návrhů, které není možné do konce roku prosadit, aby si buď NERV, nebo Ministerstvo financí vybralo nějaký užší vzorek reálných 5–10 návrhů, které bude tato vláda schopna ještě do konce roku administrovat, aby případně prošly Poslaneckou sněmovnou. Půjdete touto cestou jako Ministerstvo financí, nebo budete pracovat na všech 37 návrzích?
Zbyněk STANJURA
Bude to rozhodnutí vlády, ne Ministerstva financí.
Václav MORAVEC, moderátor
Vy to budete předkládat.
Zbyněk STANJURA
My doporučujeme vládě, abychom si vybrali, možná ne deset, ale pět opatření. Tam jsme vrhli veškerou energii a úsilí a myslím si, že pro mě osobně jsou dva klíčové body, a to je zpružnění pracovního trhu, opravdu klíčová varianta. A zkrácení povolovacích lhůt. To jsou dvě největší překážky dalšího rozvoje české ekonomiky, když se bavíte s malými, středními i velkými firmami. Myslím si, že tady máme upřít pozornost. To, co říkal pan Středula, je úplně mimo realitu.
Václav MORAVEC, moderátor
Takže tam bude ten návrh, který kritizují odbory, to znamená pro vás ten návrh NERVu, když jsme tady u právě problematiky, která se týká pracovního trhu, to je to opatření, které odbory kritizují. Modernizace zákoníku práce s ohledem na vyvíjející se potřeby trhu, jeho pružnost v oblasti náboru nových zaměstnanců, regulace pracovní doby, propuštění zaměstnanců. I přes tu kritiku odborů do toho půjdete.
Zbyněk STANJURA
No, já osobně ano, nevím, jaká bude většina. Ale ono se to dneska děje za jiných byrokratických podmínek. Velmi často se pak dělají formální změny organizační struktury, zanikají ta místa, takže bavme se o výši odstupného, to je, já myslím, že správná a férová debata, je třeba říct, že ten institut může fungovat i na obě dvě strany, že velmi často dostanete pracovní nabídku, která je časově omezená, a pokud nenastoupíte, tak tu pracovní nabídku nemůžete využít jako člověk, který by případně změnil práci a ta nová firma vás potřebuje. Za týden, za dva nebo za měsíc. A když se nedohodnete se zaměstnavatelem, tak o tu šanci přijdete. Kdy jindy máme zpružnit pracovní trh než v okamžiku, kdy máme léta v zásadě nulovou nezaměstnanost a máme velký nedostatek náboru nových pracovních sil, a tím si brzdíme ekonomický výkon firem a tím ekonomiky jako celku.
Václav MORAVEC, moderátor
Nebude to zase zásadní konfliktní téma mezi vámi a opozicí a i ty obstrukce, které jsme sledovali, protože předpokládám, hnutí ANO, jak byste reagovali na novelu zákoníku práce, která by za určitého předpokladu vyššího odstupného, model, který funguje v Dánsku, tak že stejně by vám to propouštění zaměstnance bez udání důvodu v rozumné lhůtě s odstupným závislým například na výši odpracovaných let, vadilo jako hnutí ANO?
Alena SCHILLEROVÁ
No, dovolte mně ještě pár věcí skutečně k tomu, k té sadě opatření. Ta vláda vládne třetí rok a teď vlastně přichází s další nějakou sadou, její poradní orgán, opatření. Já bych to rozdělila, já jsem se na to dívala, asi do tří skupin, první skupině jsou věci, na kterých se stejně už roky dělá. Pracuje se na nich, třeba to, doufám teda, že se na tom pracuje, jednotné inkasní místo nebo kapitálový trh, na tom se pracuje také. Takže to jsou věci, které prostě jsou v nějakém běhu a experti ministerstev na nich pracují, pak jsou tam věci, které ta vláda dávno měla udělat, protože je má v programovém prohlášení vlády a ne teď teda objevovat Ameriku, právě tady ta debyrokratizace a podobně, takže tam jsem nezaznamenala nic, nic. No, a pak jsou věci, na které stejně nikdy nenajde odvahu. A teď k té vaší otázce.
Václav MORAVEC, moderátor
Jestli kupříkladu novela zákoníku práce…
Alena SCHILLEROVÁ
Vůbec tomu nerozumím.
Václav MORAVEC, moderátor
Čemu nerozumíte?
Alena SCHILLEROVÁ
Nerozumím vůbec tomu, že by to mělo pomoci zpružnit trh práce, tomu, že prostě někdo dostane výpověď, tak za prvé, budeme muset, v Dánsku mají úplně jiný systém, je tam vyšší podpora v nezaměstnanosti, je delší, my to zas u nás až tak dlouhé nemáme. Teď by se muselo samozřejmě zvednout to odstupné, mohlo by to postihnout lidi, kterých ty firmy by se rády zbavily. To jsou třeba, já nevím, matky s často nemocnými dětmi, to jsou třeba starší zaměstnanci s vyššími platy. Já v tom nevidím žádný benefit, že by zrovna tohle byl ten nástroj, který zpružní trh práce, v čem? V čem ho zpružní? My nemáme problém s nabíráním lidí, my tady naopak máme nedostatek lidí.
Václav MORAVEC, moderátor
Vy u těch zákonů, které označujete za antisociální, mluvíte o nekompetentní Fialově vládě a zároveň obstruujete v Poslanecké sněmovně, tak ta novela zákoníku práce, pokud tam bude to, co navrhuje NERV, tak toto je na obstruování v Poslanecké sněmovně?
Alena SCHILLEROVÁ
Já nikdy nemluvím takhle do větru jako nějaký bianco šek, my každý ten případ, který obstruujeme, je případ svého druhu, a o každé bychom se tady mohli bavit hodiny, na to nemáme čas. Toto jsem neviděla, ten návrh, četla jsem nějaké doporučení, nějakou hraběcí radu prostě.
Václav MORAVEC, moderátor
No, vy jste NERV měli také, ale za vás jste to neoznačovala za hraběcí rady.
Alena SCHILLEROVÁ
Byly tam zřejmě myšlenky, které mě víc oslovovaly. Tohle třeba vůbec nechápu, tam je to rozděleno do nějakých tří skupin a nerozumím tomu, ale samozřejmě záleží, jak by to vypadalo, ten legislativní text, jak tohle může zpružnit prostě trh práce, vůbec nechápu.
Václav MORAVEC, moderátor
A má smysl ještě ve druhé polovině funkčního období vzít si, Zbyněk Stanjura mluvil o dvou úhelných tématech, která si z toho on jako ministr financí vezme, a to zrychlení povolovacího řízení a novela zpružnění trhu práce, novela zákoníku práce.
Miroslav KALOUSEK
Když si ten text přečtete, tak nutně dospějete k názoru, že to je nadčasový inspirativní text nejenom pro tuto vládu, ale pro vládu příští, dokonce volebního období jsou necelé dva roky. To znamená, lze zrealizovat jenom něco. Já řeknu, co bych uvítal jako volič, já bych jako volič uvítal, kdyby vláda odstraňovala tu strukturální nerovnováhu ve svém deficitu, alespoň takovým tempem, jakým slíbila ještě loni v květnu, tomuto slibu zůstala dlužna z 90 %, naplnila ho jenom z 10. Kdyby skutečně došlo ke zpružnění pracovního trhu, nemá teď cenu, abysme se teď hádali o jednom opatření, ono je možný, že dojdou k úplně jiným opatřením, jak zpružnit pracovní trh, ale fakt je, že je nepředstavitelně svázaný a měl by být uvolněn, o tom není pochyb. Souhlasím s panem ministrem, co se týče lhůt povolovacích řízení. A docela by se mi ještě líbilo, to by se dalo do voleb stihnout, kdyby se odstranily nějaké byrokratické překážky, zejména v oblasti kontrol, které někdy i hraničí se šikanou. Na první místo samozřejmě dávám to odstranění těch makroekonomických nerovnováh, nevybudujete zdravou ekonomiku na nezdravých nerovnováhách, tohle, kdyby se stihlo do konce volebního období, tak té vládě tleskám a rád ji budu znovu volit, když se k tomu nebude mít, tak to budu...
Václav MORAVEC, moderátor
Tak budete volit hnutí ANO.
Miroslav KALOUSEK
Tak určitě nebudu volit hnutí ANO, tak budu přemýšlet, co budu dělat.
Václav MORAVEC, moderátor
Ta dvě tři opatření, která jste zmínil, že dvě jsou pro vás klíčová, zrychlení povolovacích řízení a zpružnění trhu práce, která by tam byla ještě, dvě tři, když mluvíte o pěti?
Zbyněk STANJURA
Tak určitě digitalizace, kdy nejdřív musíte investovat, to je ta první fáze, aby se vám ty peníze vrátily. Můžeme se bavit o jednotném inkasním místě, klidně v podrobnostech, tam taky nejsme v tom úplně sami. Bude záležet, jak se budou chovat uchazeči, ten velký tendr je vypsán, uvidíme, jak bude vypadat chování uchazečů, zda to bude mít standardní průběh, co se týče času, nebo to budou nestandardní prodlevy, to já v této chvíli určitě nevím. A určitě ten boj s byrokracií, který nekončí nikdy, nikdy si vláda nemůže říct, už je dost, už máme akorát míru byrokracie. Možná vznikne i nějaká nová povinnost. A já bych byl rád, že v okamžiku, kdy vznikne nová povinnost, abychom dvě staré zrušili. Já nemůžu vyloučit, že vznikne něco, ukáže se, že potřebujeme nějakou novou povinnost, aby někdo plnil, ale pak nějakou vezměme. A co se těch kontrol týká, pracujeme na tom, letos předložíme návrh zákona, který to zjednoduší, hlavně řekne, že bude jeden chodit kontrolovat a ne aby se ty kontroly neustále dublovaly, opakovaly. To pak ti, kteří jsou kontrolováni, jsou z toho ale opravdu oprávněně zoufalí.
Alena SCHILLEROVÁ
Teď mluvíte ve vztahu ke všem orgánům veřejné správy.
Zbyněk STANJURA
Ke všem orgánům veřejné správy. Samozřejmě, to musí být celý systém těch kontrol, nemůžeme z toho vyjmout jeden.
Václav MORAVEC, moderátor
Takže kupříkladu by chodili jenom Finanční úřad, anebo okresní správa.
Zbyněk STANJURA
Když vezmu dotace, tak chodí ten, kdo ji poskytuje. Nyní může přijít Ministerstvo financí, když je to evropské, může přijít auditní jednotka a ještě přijde NKÚ, na jednu a tu samou věc. Když si pak vezmeme provozovny, restaurace, kolik těch kontrol tam chodí… Když má někdo víc provozoven, vlastně na měsíční bázi tam mají nějakou kontrolu v jedné nebo v druhé.
Alena SCHILLEROVÁ
Ale jak to uděláte?
Miroslav KALOUSEK
Jenom povzdychnu, že my jsme předkládali nejenom jednotné inkasní místo, které bylo dokonce schváleno, pak bylo i zrušeno, ale předkládali jsme i jednotné kontrolní místo, takže pokud to bude oživeno, já budu jenom tleskat.
Václav MORAVEC, moderátor
Alena Schillerová kladla tu otázku, že ji zajímá, jak to bude fungovat, jednotné kontrolní místo.
Alena SCHILLEROVÁ
Jednotné kontrolní místo, bylo by to ideální, ale samozřejmě každý ten zákon má jiná procesní pravidla. Už tam byla finanční správa, takže tam nemůže přijít Správa sociálního zabezpečení, protože ta postupuje podle úplně jiných předpisů? Aby to neskončilo, jak s tou vaší daňovou brzdou. No, s tou vaší daňovou brzdou, která je v programovém prohlášení vlády, a nikdy nebude. Takže taky takový ten Yetti. Já každopádně, pane ministře, poprosím, protože když už jsme v tom rozpočtovém výboru poněkolikáté, tak jestli by nás někdo mohl, nemusíte to být přímo vy, jestli by nás někdo přišel informovat o postupu digitalizace, protože byl nějaký plán, ten byl nějak nastaven, byla paušální daň. Ta byla pilotem, abysme teda zjistili, jak to vypadá.
Zbyněk STANJURA
Myslím, že už je to naplánované, já mám informaci, že šéfka finanční správy je pozvaná na jednání rozpočtového výboru, to je digitalizační projekt, která dělá Finanční správa samozřejmě ve spolupráci s námi, a tam dostanete nejenom vy, ale veřejnost detailní informaci, v jakém stavu jsme to převzali, kde jsme dneska, co chystáme a kdy bychom mohli mít funkční řešení.
Alena SCHILLEROVÁ
Na to se moc těším.
Václav MORAVEC, moderátor
A já se těším na další setkání vás tří. Bylo to zajímavé. Děkuji ministru financí Zbyňku Stanjurovi.
Zbyněk STANJURA
Děkuju za pozvání.
Václav MORAVEC, moderátor
Bývalé ministryni financí Aleně Schillerové.
Alena SCHILLEROVÁ
Děkuji za pozvání, hezkou neděli.
Václav MORAVEC, moderátor
A bývalému ministru financí Miroslavu Kalouskovi.
Miroslav KALOUSEK
Pěknou neděli všem.
Václav MORAVEC, moderátor
Děkuji, že jste byli hosty Otázek a těším se na shledanou.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz