Po mnoha letech čekání portugalská vláda vyhlásila mezinárodní tendr na výstavbu vysokorychlostní železniční tratě mezi Lisabonem a Portem
Po mnoha letech čekání portugalská vláda vyhlásila mezinárodní tendr na výstavbu vysokorychlostní železniční tratě mezi Lisabonem a Portem
30.01.2024 / 14:24 | Aktualizováno: 30.01.2024 / 14:28
Odcházející premiér Antonio Costa, na základě usnesení Parlamentu v posledních dnech před svým rozpuštěním minulý týden, oznámil, že byl vyhlášen mezinárodní tendr pro výstavbu vysokorychlostní železniční tratě mezi Lisabonem a Portem, která by po svém dokončení měla zkrátit čas ze současných 2 hodiny 49 minut na 1 hodinu a 15 minut. Usnesení Parlamentu podpořily všechny parlamentní strany kromě pravicové strany Chega.
Výstavba vysokorychlostní železniční tratě bude probíhat ve třech fázích. První fáze se bude realizovat mezi Portem a Sourem, druhá fáze mezi Soure a Carregado a následně mezi Carregado a Lisabonem. Jelikož už nyní existuje trať mezi Lisabonem a Portem, cílem celého projektu je nová výstavba, kompletní modernizace, rozšíření železniční stanice v Portu Campanha, modernizace stanic Aveiro, Coimbra a Leiria a výstavba stanic nových. Nový železniční koridor by pak měl být napojen na současnou celostátní železniční síť, bude moci křížit spoje a zkrátit cestovní dobu na dalších tratích v zemi jako je Minho, Douro, Beira Alta nebo Beira Baixa. Současně se plánuje i spojení Porta a Viga v Galicii ve Španělsku. Celkové náklady vysokorychlostní trati se v této chvíli pohybují okolo 4,5 miliard EUR.
Proč budovat novou železniční trať mezi Lisabonem a Portem
Samozřejmě je na místě otázka, proč se bude budovat nová trať mezi Lisabonem a Portem, když již modernizovaná trať mezi těmito dvěma městy funguje. Podle vysvětlení vlády na svých webových stránkách dosahuje současná trať své maximální kapacity ať u osobní přepravy, tak u přepravy nákladní. Přes nákladnou modernizaci se nepodaří stáhnout dojezdový čas. V současné chvíli, po dokončení posledních prací, se čas sníží o pouhých 14 minut (2hodiny a 35 minut). Proto se vláda rozhodla k výstavbě zcela nové vysokorychlostní železniční tratě, byť s provázáním tratě současné.
První fáze výstavby zahájena
V této chvíli se tedy jedná o zahájení první části plánovaného projektu Porto - Soure, přesněji trasa mezi Portem - Oia - Soure v regionu Aveiro v délce 70 kilometrů se záměrem dokončení v roce 2030. Tato trasa je považována za nejsložitější úsek, protože zahrnuje 12 km tunelů a 19 km mostů a viaduktů přes řeku Douro. Studie vlivu na životní prostředí pro úsek Porto - Oia, schválená v srpnu 2023, naznačuje, že pro její výstavbu by mohlo být zbouráno více než 100 domů, nicméně prováděcí projekt není podrobně znám. Každopádně po dokončení trasy by měly rychlovlaky dosahovat rychlosti až 300 km/h a celková doba dojezdu by se měla zkrátit z 2 hodin 49 minut na 2 hodiny. V této první části se předpokládají investice ve výši 3550 milionů EUR a výstavba bude probíhat v režimu partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem. Konsorcium, které zvítězí v mezinárodní veřejné soutěži, bude odpovědné za návrh, financování, výstavbu a údržbu trati.
Vláda očekává značný podíl financování z fondů EU
Premiér Antonio Costa ve svém projevu zdůraznil důležitost tohoto projektu s ohledem na zvýšení mezinárodní konkurenceschopnosti Portugalska a teritoriální kohezi země. Též hovořil o železnici jako o významném prostředku pro ekologický přechod země k dekarbonizaci. Portugalsko se v uplynulých letech snažilo získat finanční prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie. Portugalsko podalo žádost, kterou však Evropská komise zamítla. Navzdory vysokému hodnocení se Brusel domníval, že projekt je v nedostatečné fázi zralosti, protože na portugalské straně dosud neproběhlo posouzení vlivů na životní prostředí ani příprava vyhlášení tendru. To se však nyní změnilo. Studie vlivu na životní prostředí byla uzavřena v červenci 2023, byl získán souhlas od Portugalské agentury pro životní prostředí a nyní vláda vyhlásila mezinárodní tendr. Proto vláda co nejdříve zašle do Bruselu žádost na 729 milionů EUR v rámci Nástroje pro propojení Evropy (CEF Connecting Europe Facility) s možností zisku 300 milionů EUR v pozdější fázi. Současně vláda zajistila 625 milionů EUR v podobě půjčky od Evropské investiční banky.
Termín pro předkládání nabídek mezinárodních firem
Podle informací tendru, zveřejněném v Diário da República státní společností Infraestruturas de Portugal, společnosti nebo konsorcia, která mají zájem soutěžit, tak musí předložit své nabídky do 13. června 2024 do 17:00. Hodnotící kritéria považuje navrhovanou cenu za faktor se 70% váhou a kvalitu 30%. V rámci kvalitativního faktoru je důležitým kritériem i rozšíření a modernizace stanice Campanha v Portu s 35% váhou, stejně jako stanice Santo Ovídio ve Vila Nova de Gaia. Zbývajících 30% bude tvořit nový silniční a železniční most přes řeku Douro.
Navíc Infraestruturas de Portugal již připravuje vyhlášení dalšího tendru na druhý úsek mezi Oia a Soure, kdy se očekává, že výstavba bude zahájena mezi koncem prvního semestru a začátkem druhého semestru tohoto roku. Druhá fáze Soure - Carregado byla rovněž naplánována na rok 2030, ale v této chvíli se přepokládá rok 2032. Poslední, třetí fáze výstavby zatím nemá přesně definovaný harmonogram.
S ohledem na význam a velikost projektu vysokorychlostní železnice v Portugalsku považuje Velvyslanectví České republiky v Portugalsku vyhlášený tendr za vynikající příležitost pro české firmy a investory zvážit účast a přijít se svými nabídkami, a to nejen přímo v železničním sektoru, ale i v doplňujících sektorech jako je signalizace, telekomunikace a další návazné obory.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Mezinárodní dny 2020
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Předdůchod 2024 - kalkulačka: na 5 let předdůchodu musíte naspořit 763.680 Kč.
- Albánie vyhlásila tendr na výstavbu nového mezinárodního letiště
- Albánie vyhlásila tendr na výstavbu nového mezinárodního letiště
- Albánie vyhlásila tendr na výstavbu mezinárodního letiště Saranda
- Vysokorychlostní železnice mezi Ostravou, Brnem a Prahou 🚅 Příprava vysokorychlostní trati dostala zelenou
- Litva ohlásila termíny výběrových řízení na svůj úsek vysokorychlostní železniční tratě Rail Baltica
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna