Česko se může stát „Detroitem Evropy“, kvůli nástupu elektromobility, varuje agentura Bloomberg. ČR selhává v lákání zahraničních investorů, výrazně zaostává i za Maďarskem a Polskem
Americké město Detroit, symbol automobilové výroby 20. století, se především v důsledku globální finanční krize let 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce aut stalo nakonec také symbolem ekonomické devastace a krachu. Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil „město duchů“, plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent. Agentura Bloomberg ve svém dnešním článku varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko.
Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit. Jedná se totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory.
Nástup výroby elektromobilů může z Česka a Slovenska učinit země čelící enormnímu propouštění. Na Slovensku je nástupem elektromobility ohroženo až 85 tisíc pracovních míst, cituje Bloomberg závěr studie bratislavského think-tanku Globsec. A to přesto, že Volkswagen by měl na Slovensku od příštího roku vyrábět své elektrické SUV vozy a Volvo zase staví u Košic závod, jenž bude elektrovozy produkovat již v roce 2026. Otázkou totiž zůstává zejména osud rozsáhlé subdodavatelské sítě, která je závislá na výrobě aut ze spalovacími motory. Ta jsou konstrukčně komplexnější a obsahují větší počet dílů než elektrovozy. Vždyť jen hnací soustava aut se spalovacími motory se skládá z nějakých 200 dílů, v případě elektrovozů je to zhruba jen desetina toho počtu. Navíc elektrovozy neobsahují díly zajišťující příjem a zpracování paliv a související vypouštění emisí.
Česko na tom není o nic lépe než Slovensko. Na rozdíl od Polska a Maďarska se mu nedaří zajistit investory do výstavby závodů na výrobu baterií do elektrovozů, všímá si Bloomberg.
Na Slovensku tamní čtyři automobilky a jejich 350 subdodavatelů zaměstnávají 260 tisíc lidí, v Česku je počet osob zaměstnaných v autoprůmyslu takřka dvojnásobný.
Podle zdrojů Bloombergu škodí československému autoprůmyslu příliš rychlý přechod k elektromobilitě, vynucovaný v rámci zelené agendy a Green Dealu Evropskou unií, který současně staví evropské výrobce aut do nevýhodné pozice v porovnání s konkurenty z jiných světadílů, zejména ovšem z Číny. Někteří výrobci autodílů na Slovensku uvádějí, že za cenu, za niž prodává čínská konkurence finální výrobek, oni sami ani nenakoupí materiály k výrobě. Producenti v EU totiž musí – na rozdíl od čínské konkurence – splňovat náročná zelená kritéria.
Problémem je ale také to, že Česko a Slovensko selhávají a výrazně zaostávají za Maďarskem a Polskem, dalšími zeměmi Visegrádské čtyřky, v lákání investorů, kteří by budovali třeba právě závody na výrobu elektrobaterií. V Polsku a Maďarsku je již v provozu – případně se buduje – takových závodů takřka tucet, spočítal Bloomberg. To je právě další klíčové nebezpečí pro budoucnost české a slovenské automobilové výroby, neboť automobilky budou tíhnout k umístění své výroby elekroaut do zemí, kde je nablízku právě závod na produkci elektrobaterií, tedy mnohem spíše do Maďarska a Polska než do Česko a na Slovensko.
Volkswagen loni na sklonku roku „odpískal“ výstavbu dalšího závodu na výrobu baterií, o nějž velmi usilovalo Česko, a to poté, co podobné továrny postavil v Kanadě a na jiných místech Evropy.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select