Se začátkem nového roku 2024 (případně v jeho průběhu) začíná platit řada změn z působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, které ovlivní primárně státní sociální podporu, péči o děti a důchodový systém. Úpravy se chystají také v oblasti trhu práce a podpory v nezaměstnanosti. Nadále zároveň MPSV pokračuje v rozsáhlé digitalizaci resortu, což přinese zjednodušení a urychlení dosud nastavených procesů, a to jak ze strany klienta, tak i úředníků.
Více informací najdete zde:📌https://www.mpsv.cz/web/cz/-/co-nas-ceka-s-rokem-2024-mpsv-prinasi-kompletni-souhrn-nejen-legislativnich-novinek-ktere-pristi-rok-vstupuji-v-platnost
▶️ Pravidelná
valorizace důchodů
💡 Výše základní výměry starobního,
invalidního,
vdovského, vdoveckého a
sirotčího důchodu pro
rok 2024 se zvyšuje o 360
Kč na 4 400
Kč měsíčně.
▶️ Změna podmínek pro
přiznání tzv. předčasného
starobního důchodu
💡 Novela
zákona o důchodovém pojištění přináší pro tzv. předčasné starobní důchodce několik změn:
✅ maximální doba předčasnosti se zkracuje na 3
roky,
✅ potřebná doba
pojištění se prodlužuje z 35 na 40
roků (účinnost od 1. 10.
2024),
✅ krácení
procentní výměry za předčasnost, a to o 1,5 % výpočtového základu za každých (i započatých) 90 kalendářních dnů z doby ode dne, od kterého se
starobní důchod přiznává, do dosažení
důchodového věku,
✅
procentní výměra přiznaného
důchodu se valorizuje až od ledna kalendářního
roku následujícího po
roce, v němž pojištěnec dosáhl
důchodového věku.
Zákon upravuje i mechanismus
valorizace důchodů. Od 1. 10.
2023 se mění obecná pravidla pro
valorizaci důchodů. Výpočet
růstu cen bude nově odvozen pouze z
indexu spotřebitelských cen za
domácnosti důchodců.
▶️Zvýšení zvláštního
příspěvku k
důchodům
💡 Zvláštní
příspěvek k
důchodu zavedený v
roce 2005 jako
kompenzace za rušení nebo omezování dosavadních zvýhodnění účastníků odboje a osob účastných rehabilitace v oblasti
dopravy (slevy z jízdného), telefonních
služeb a lázeňských a rekreačních pobytů, se zvyšuje o 5,2 % na částky 2 816
Kč (účastníci odboje) a 1 408
Kč (vdovy, vdovci) měsíčně.
▶️ Technická novela důchodových předpisů
💡
Cílem této novely je především náprava některých nevyhovujících nebo překonaných ustanovení. Jedná se o sérii změn, pro příklad uvádíme:
✅ výslovně se stanoví právo žadatele o
dávku změnit
datum jejího
přiznání během probíhajícího správního řízení,
✅ orgány
sociálního zabezpečení mají možnost upustit od vymáhání bagatelních nebo zjevně nedobytných přeplatků na
dávkách a také mohou tomu, kdo odpovídá za přeplatek na
dávce důchodového pojištění povolit placení přeplatku ve splátkách,
✅ výslovně se stanoví právo dědiců na vstup do řízení o
dávku důchodového pojištění v případě, že o
dávce nebylo pravomocně rozhodnuto před smrtí oprávněného
▶️ Žádosti o
důchod nově i on-line
💡 Zavádí se možnost podání žádosti o
důchod on-line a s tím související úprava místní příslušnosti okresní správy
sociálního zabezpečení. O
důchod je možné si zažádat na ePortálu ČSSZ: https://eportal.cssz.cz/web/portal/-/sluzby/zadost-o-duchod
▶️
Pojistné na sociální zabezpečení
V oblasti
pojistného na sociální zabezpečení dochází od
1. 1. 2024 k těmto změnám:
✅ částka
průměrné mzdy pro účely
pojistného je 43 967
Kč,
✅
maximální vyměřovací základ pro placení
pojistného činí 2 110 416
Kč,
✅ rozhodná částka (
daňový základ) zakládající účast na
důchodovém pojištění OSVČ, která vykonává vedlejší činnost, je 105 520
Kč ročně,
✅ minimální měsíční základ pro placení
záloh na
pojistné pro
OSVČ vykonávající hlavní činnost je 13 191
Kč – z toho
minimální záloha na
pojistné činí 3 852
Kč,
✅ minimální měsíční základ pro placení
záloh na
pojistné pro
OSVČ vykonávající hlavní činnost zahajující činnost je 10 992
Kč – z toho
minimální záloha na
pojistné činí 3 210
Kč,
✅ minimální měsíční vyměřovací základ pro
OSVČ vykonávající vedlejší výdělečnou činnost je 4 837
Kč – z toho
minimální záloha na
pojistné činí 1 413
Kč,
✅ minimální platba
pojistného na dobrovolné
nemocenské pojištění OSVČ od ledna
2024 činí 216
Kč
✅ Zavedení
pojistného na
nemocenské pojištění pro zaměstnance ve výši 0,6 %
▶️
Nemocenské pojištění
Dochází ke zvýšení redukčních
hranic pro výpočet
dávek nemocenského pojištění:
✅ první redukční
hranice na 1 466
Kč,
✅ druhá redukční
hranice na 2 199
Kč,
✅ třetí redukční
hranice na 4 397
Kč.
Rozhodný příjem pro účast na
nemocenském pojištění se pro
rok 2024 nemění a činí 4 000
Kč.
▶️ Změny při vzniku
pojištění u dohod o provedení
práce (
DPP)
Cílem navrhované právní úpravy je využívání
DPP primárně v souladu se svým účelem, tj. zejména jako doplňkové
zaměstnání nebo jako krátkodobé
zaměstnání k získání příležitostného příjmu. Jde o následující změny:
✅ Stanoví se dva limity pro vznik účasti na
pojištění. První limit se stanovuje pro
DPP u jednoho
zaměstnavatele ve výši 25 %
průměrné mzdy (10 500
Kč v
roce 2024) a druhý limit se stanovuje pro vznik účasti na
pojištění při souběhu více
DPP
u různých
zaměstnavatelů, tzv. kumulace dohod ve výši 40 %
průměrné mzdy
(17 500
Kč v
roce 2024).
✅ V případě, že bude v kalendářním měsíci překročen jeden nebo druhý limit, tak
zaměstnanci vznikne účast na
pojištění a dojde ke „zpojistnění“
DPP.
Pojistné platí
zaměstnavatel i
zaměstnanec, každý svoji část.
▶️ Transpoziční novela
zákoníku práce
💡 K 1. 10.
2023 a k
1. 1. 2024 došlo k novelizaci
zákoníku práce a 9 dalších
zákonů, a to primárně za účelem transpozice směrnic
EU. Podstatně se tak zlepšilo postavení
zaměstnanců pracujících na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, byla zvýšena informovanost všech
zaměstnanců a byli podpořeni pracující rodiče a pečující osoby. Novela navíc přinesla zásadní změny reagující na aktuální trendy, pokud jde o výkon
práce na dálku a digitalizaci pracovněprávních vztahů. Bližší informace k této novele najdete na webu
MPSV.
▶️ Uvolnění ze
zaměstnání v souvislosti s akcí pro děti a mládež
💡 Dosavadní úprava obsažená v
zákoníku práce byla pro účely uvolnění ze
zaměstnání v souvislosti s akcí pro děti a mládež přesněji specifikována. Např. bude nově jednoznačněji vymezeno, v jakém rozsahu a v jaké výši
zaměstnanci náleží od
zaměstnavatele náhrada
mzdy (
platu), a bude zjednodušen proces refundace poskytnuté náhrady ze
státního rozpočtu. Bližší informace k této změně najdete na webu ČSSZ.
▶️ Zvýšení minimální a
zaručené mzdy
💡 Dochází ke
zvýšení minimální mzdy o 1 600
Kč na 18 900
Kč měsíčně (resp. o 8,70
Kč na 112,50
Kč na hodinu), a navýšení nejnižších úrovní
zaručené mzdy pro 1., 2., 3. a 8. skupinu
prací.
Varianta úpravy nejnižších úrovní
zaručené mzdy je o 1 600
Kč v prvních třech skupinách a o 3 200
Kč ve skupině 8.
▶️ Zařazení některých zdravotnických pracovníků do vyšších platových tříd
💡 Změna katalogu
prací ve veřejných
službách a správě provedená na základě požadavku Ministerstva
zdravotnictví povede ke zařazovaní některých
prací vykonávaných lékaři, zubními lékaři, farmaceuty a farmaceutickými asistenty do vyšších platových tříd.
▶️ Aktualizace výše
paušální částky při
práci na dálku
💡 Vyhláška o stanovení výše
paušální částky náhrady nákladů při
práci na dálku bude obsahovat údaj stanovený na základě nejnovějších zjištění Českého statistického úřadu. Vyhláška provádí zmocnění k aktualizaci dotčeného údaje pro kalendářní
rok.
▶️
Valorizace náhrady za ztrátu na výdělku
💡 Dojde ke zvýšení průměrného výdělku před vznikem škody rozhodného pro výpočet náhrady za ztrátu na výdělku a náhrady nákladů na výživu pozůstalých o 360
Kč. Poškození a pozůstalí tak budou pobírat vyšší náhradu.
▶️Zrušení další dohodnuté
práce přesčas ve
zdravotnictví, pracovní doba a doba odpočinku
zaměstnanců ve
zdravotnictví
💡 Na základě poslaneckého návrhu
zákona došlo od
1. 1. 2024 ke zrušení institutu další dohodnuté
práce přesčas ve
zdravotnictví. Dále bude také umožněno, aby vybraní
zaměstnanci ve
zdravotnictví mohli za určitých podmínek vykonávat
práci až v rozsahu 24 hodin v kuse.
Zaměstnanci bude v takovém případě garantován bezprostředně navazující prodloužený odpočinek (22 hodin v případě výkonu
práce v délce 24 hodin).
▶️ Zpřísnění podmínek
přiznání podpory v nezaměstnanosti u opakovaných evidencí
💡 Již nebude docházet k odsouvání poskytování této podpory v případě, že uchazeči o
zaměstnání bylo z posledního
zaměstnání vyplaceno
odstupné, odbytné nebo odchodné. V návaznosti na tuto úpravu dochází ke zrušení institutu
kompenzace.
Cílem úpravy je zajistit, aby byla podpora poskytována od prvního dne bez ohledu na předchozí finanční vyrovnání. Tím se obnoví původní význam
odstupného jako
kompenzace pro zaměstnance, kteří ztratí
práci z organizačních důvodů.
Zároveň se prodlouží doba
důchodového pojištění získaná zaměstnáním pro případy opakovaného zařazení do evidence uchazečů o
zaměstnání. Tím bude zajištěno
přiznání a
výplata podpory v nezaměstnanosti.
Uchazeč o
zaměstnání s nevyčerpanou podpůrčí dobou:
✅ při získání doby
důchodového pojištění v délce nejméně 6 měsíců bude mít nárok na
podporu v nezaměstnanosti po celou podpůrčí dobu, tj. v závislosti na věku po dobu 5, 8 nebo 11 měsíců,
✅ při odpracování kratší doby než 6 měsíců vznikne nárok na
podporu v nezaměstnanosti jen po zbývající nevyčerpanou podpůrčí dobu
Uchazeč o
zaměstnání s vyčerpanou podpůrčí dobou:
✅ pro
přiznání podpory v nezaměstnanosti bude podmínkou odpracovat 9 měsíců,
✅ v případě, že nezíská dobu
důchodového pojištění v délce 9 měsíců,
podpora v nezaměstnanosti nebude přiznána
Zároveň platí, že pro
přiznání podpory v nezaměstnanosti musí být splněna základní podmínka, kterou je získání doby
důchodového pojištění v délce nejméně 12 měsíců v posledních dvou letech před zařazením do evidence uchazečů o
zaměstnání.
▶️ Změny v oblasti
volných pracovních míst
Doplnění charakteristiky volného
pracovního místa o klasifikační kódové označení
💡 Charakteristika volného
pracovního místa hlášeného
zaměstnavatelem se doplní o příslušný kód vztahující se k druhu
práce v rámci oznámeného volného
pracovního místa, a to podle skupin Klasifikace
zaměstnání (CZ-ISCO) zveřejněné Českým statistickým úřadem.
Cílem je zpřesnění údajů o
volných pracovních místech v evidenci, které se dlouhodobě rozcházejí s údaji ČSÚ.
▶️ Maximální
lhůta vedení neobsazeného volného
pracovního místa v evidenci
💡 Maximální
lhůta vedení volného pracovníka v evidenci bude zakotvena na 6 měsíců ode dne jeho oznámení
zaměstnavatelem příslušné
krajské pobočce
Úřadu práce ČR. Výjimku tvoří
pracovní místa, na jejichž obsazení je vedeno řízení o žádosti o vydání zaměstnanecké karty, modré karty, nebo povolení k
zaměstnání cizince, a to až do doby ukončení správního řízení.
▶️ Vyřazení volného
pracovního místa pro nesoučinnost
zaměstnavatele
💡 Pokud
zaměstnavatel neposkytne
Úřadu práce součinnosti při získávání
zaměstnanců na dané
místo, bude volné
pracovní místo vyřazeno z evidence.
Cílem opatření je především zefektivnění výkonu zprostředkovatelské činnosti
Úřadu práce.
▶️ Změny v oblasti potírání
nelegální práce
💡 Dochází k úpravě definice
nelegální práce, kdy je
cílem zefektivnit její kontrolu a potírání. Orgány inspekce budou moci zakázat danou činnosti a reagovat tak na rozsáhlé páchání přestupku. Bude možné využití také sekundárních postihů (neposkytování
příspěvků, nemožnost zaměstnávat cizince) k více přestupkům, zejména pak nesoučinnostním přestupkům a zastřenému zprostředkování
zaměstnání. Dále dojde k rozšíření
ručení za pokutu za
nelegální práci, aby nebylo výhodné obcházet zákaz
nelegální práce přes pochybné subdodavatele.
▶️ Změny v oblasti zprostředkování
zaměstnání
💡 Novelou
zákona o
zaměstnanosti se zvyšuje tlak, aby zprostředkování
zaměstnání vykonávaly jen seriózní subjekty. Mezi základní novelizační body patří např. zvýšení
kauce pro agentury
práce, které přidělují zaměstnance k uživateli, a to z 500 000
Kč na 1 000 000
Kč, dále nutnost prokazování bezdlužnosti při podání žádosti o zprostředkování
zaměstnání, ale i v průběhu platnosti vydaného povelení (jednou za 6 měsíců) nebo získání odborné praxe fyzické osoby jako odpovědného zástupce agentury
práce. Novela přináší také možnost odejmutí povolení ke zprostředkování
zaměstnání v případech, jako je výkon
nelegální práce, zastřené zprostředkování
zaměstnání či porušení zákazu diskriminace.
▶️ Možnost upuštění od tzv.
testu trhu práce u míst, které je možné obsadit držiteli zaměstnaneckých karet
💡 V oblasti
testu trhu práce se sjednotí právní úprava zaměstnaneckých karet s právní úpravou karet modrých. Konkrétně bude
krajské pobočce
Úřadu práce umožněno upustit od tohoto
testu v případě, že to umožňuje situace na
trhu práce. Jedná se o situaci, kdy v daném
regionu poptávka na
trhu práce výrazně převyšuje nabídku.
Cílem opatření je zefektivnit obsazování
volných pracovních míst cizinci tehdy, nelze-
li pracovní místo obsadit občanem
ČR nebo občanem
EU.
▶️ Úprava infomační povinnosti vysílajícího
zaměstnavatele
💡 Upraví se výčet povinných položek, které má zahraniční
zaměstnavatel povinnost oznámit orgánům České republiky. Zavádí se také povinnost pro vysílajícího
zaměstnavatele podat ohlášení a dokumentaci (pracovní smlouvu) pouze prostřednictvím interaktivního registračního portálu.
Cílem úpravy je zvýšit srozumitelnost a snížit administrativní zátěž pro evropské
zaměstnavatele vysílající své zaměstnance do
ČR.
▶️ Rozšíření okruhu cizinců s tzv. volným přístupem na
trh práce
💡 Rozšíří se okruh cizinců, u kterých se k
zaměstnání nebo výkonu
práce nevyžaduje povolení k
zaměstnání, zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance, nebo
modrá karta. Bude se jednat o příslušníky těch
států, které po projednání v Radě hospodářské a
sociální dohody stanoví nařízením
vláda, a to s přihlédnutím k aktuální situaci na
trhu práce.
Cílem opatření je zrychlit přístup potřebných zahraničních
zaměstnanců na tuzemský
trh práce a zvýšit tak konkurenceschopnost
ČR.
▶️ Dětské skupiny
💡 Dětské skupiny mohou navýšit částku, kterou platí za péči rodiče dětí mladších 3
let. Maximální výše úhrady rodičem se zvyšuje ze 4 720
Kč na 5 059,84
Kč. Dětská skupina je nevýdělečnou
službou, poskytovatel je povinen při stanovení výše úhrady za
službu vycházet z konkrétních nákladů na danou
službu.
Stát významně podporuje budování dětských skupin a zvýšení jejich kapacit prostřednictvím
dotačních titulů. Dochází také k technické úpravě podmínek pro vykazování obsazených kapacitních míst v případě, že poskytovatel neoznámí obsazenost kapacitních míst v dětské skupině do 5. dne následujícího měsíce. V takovém případě jej nově ministerstvo vyzve k doložení v náhradní lhůtě do konce daného měsíce.
Prodlužuje se též
lhůta pro splnění podmínek zajištění technických požadavků na
stavby a požadavků
požární ochrany. Předložení dokladu prokazujícího splnění požadavků
požární ochrany je nutné provést do
1. ledna 2026. Uvedené se týká jen poskytovatelů péče o dítě v dětské skupině, kteří byli zapsáni do evidence poskytovatelů nejpozději 30. září
2021.
▶️ Zvláštní podmínky pro dětské skupiny související s Lex
Ukrajina
💡 Prodlužuje se platnost zvláštních podmínek pro dětské skupiny, tj. některé podmínky pro přijetí dítěte, které je cizincem s dočasnou ochranou, nebo požadavky na
zaměstnání cizince s dočasnou ochranou v péči o děti v dětské skupině. Vzniká možnost podat žádost o
příspěvek na provoz dětské skupiny kdykoli během kalendářního
roku.
▶️ Zprostředkování osvojení a
pěstounské péče
💡 Dochází ke zrychlení a zefektivnění procesu zprostředkování osvojení nebo
pěstounské péče, zjednodušení právní úpravy a zpřesnění užívané terminologie Přípravy k přijetí dítěte do rodiny a psychologické posouzení budou provádět subjekty s pověřením od
krajského úřadu a dojde ke sjednocení obsahu a rozsahu výstupů. Budou také uznány přípravy a posudky o psychické způsobilosti i z jiného
kraje. Změnou je také ponechání žadatelů v evidenci i po svěření dítěte, to maximálně po dobu 10
let.
▶️ Náhradní rodinná péče – svěřenectví
💡 Dojde ke sjednocení postavení dětí ve svěřenectví a v
pěstounské péči i sjednocení postavení náhradních pečovatelů z řad osob příbuzných a blízkých. Tato úprava přináší zlepšení postavení pro cca 4 500 dětí, které jsou nyní ve svěřenectví. V případě
dávek a doprovázení platí pro svěřenectví stejné podmínky, jako je tomu v případě nezprostředkovaných pěstounů.
▶️ Doprovázení náhradních rodin
💡 Dochází ke změně v rámci individualizace dohod o výkonu
pěstounské péče dle situace každé náhradní rodiny. Jedná se např. o právo na poskytnutí či zajištění psychologické či terapeutické pomoci dle potřeby, nikoli min. jednou za 6 měsíců. Na uzavření dohody o výkonu
pěstounské péče bude také navázán nárok na
dávku odměna pěstouna a
příspěvek při
pěstounské péči. Kdo tedy bude chtít čerpat
dávku, musí mít dohodu (jiných pěstounských
dávek se netýká).
U
státního příspěvku na výkon
pěstounské péče se navrhuje navýšení na 66 000
Kč za uzavřenou dohodu/
rok a u pěstounů na přechodnou dobu na 72 000
Kč.
▶️ Věková
hranice pro poskytování ochrany a pomoci dětem ve ZDVOP
💡 Upravuje se
hranice věku dítěte pro poskytování ochrany a pomoci v rámci
služeb ZDVOP a to do 4
let věku dítěte (z původních 3
let) v případě dočasného krizového pobytu na dobu nepřesahující jeden měsíc, nebo v případě, kdy jde o sourozence, v jehož zájmu je, aby v péči ZDVOP pobýval společně se sourozencem (sourozenci) starším 4
let.