Zpět na nákupy aneb Jak se vypořádat s vánočními dárky, které neoslnily
Někdo je posedlý vánočními dárky
už od září. Ale přes internet se taková ukvapenost obecně nevyplatí. Tedy
alespoň v případě, že zásilku necháte rozbalit až toho, pro koho je dárek
určen. U věcí koupených online je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá
ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Pokud však třeba najedete
již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už před převzetím
zboží. Jak tedy řešit situaci, kdy nadšení z dárků vystřídá zklamání.
Zákon však nově explicitně
stanovuje, že spotřebitel by měl zakoupené zboží vyzkoušet pouze
v minimální míře, jako by jej zkoušel v kamenném obchodě. Pokud
spotřebitel vyzkoušel zboží nad míru potřebnou k zjištění jeho vlastností
a funkčnosti, odpovídá podnikateli za snížení hodnoty v důsledku vyšší
míry používání.
„Dárky nakoupené v říjnu budete jenom
obtížně vracet, pokud e-shop nemá v obchodních podmínkách speciální
prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy například o 30 nebo 60 dní, a
tudíž vrácení nevhodného dárku po Vánocích. Bývá však častým nešvarem ze strany
kupujících, že si koupí zboží, jednou ho použijí, a poté ho v zákonné
lhůtě nebo v dodatečné lhůtě stanovené e-shopem vrátí zpět,“ dodává
Miroslav Šperka.
Originální balení nepotřebujete
Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní
krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním
obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá
dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře.
V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.
S reklamacemi souvisí o
novela občanského zákoníku, která je účinná od letošního ledna. Zákon nově
značně prodloužil tzv. domněnku vadnosti. Podle předchozí úpravy Občanského
zákoníku platilo, že pokud se projeví vada do 6 měsíců od převzetí zboží, má se
za to, že věc byla vadná již při převzetí. Nově byla tato lhůta prodloužena na
12 měsíců, což značně zlepšuje postavení spotřebitele. V těchto případech
bude na podnikateli, aby prokázal, že zboží při převzetí vadné nebylo a vady se
objevily až později.
Slevové akce a recenze
Spotřebitelská novela také zavádí nová pravidla pro uvádění
slevových akcí. V praxi se často setkáváme s výrobky, které mají
přeškrtnutou cenu, která nikdy neodpovídala skutečnosti a pod ní cenu se
slevou, která se ve skutečnosti příliš neodlišuje od ceny, za kterou je výrobek
obvykle nabízen. Podle nových pravidel je u zboží se slevou povinně uváděna
také nejnižší cena, za kterou bylo zboží v posledních 30
dnech před poskytnutím slevy prodáváno. Cílem je zabránit umělému
navyšování cen před poskytnutím slevy, kvůli čemuž se sleva jeví jako vyšší,
což bylo poměrně častým jevem zejména u akcí jako je Black Friday nebo u
předvánočních slev.
„U klamavých praktik podnikatelů ještě chvíli zůstaneme,
jelikož zákonodárce si v novele posvítil také na zveřejňování falešných či
zkreslených recenzí ze strany podnikatelů. Nově již by měly být recenze
propojitelné s konkrétní objednávkou spotřebitele, na což bude dohlížet
Česká obchodní inspekce (ČOI). Již by tedy nemělo docházet k situacím, kdy
podnikatel bude zveřejňovat falešné recenze prostřednictví své osoby, nebo
osoby, které zadal zveřejnění takové recenze, případně k mazání a úpravě
nelichotivých recenzí. Pokud tak podnikatel i přesto učiní, bude mu hrozit
udělení pokuty od ČOI,“ dodává Šperka.
Pro výše uvedené případy novela prodloužila lhůtu pro
odstoupení od smlouvy. Pokud byl spotřebitel dotčen nekalou obchodní praktikou,
může nově odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne jejího uzavření.
Odstoupení od smlouvy by mělo být písemné
Pokud od kupní smlouvy klient odstoupí, měl by mít tento krok pro případ
budoucího sporu prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy
nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy
mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní
smlouvy odstoupit.
„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní
smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14
dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé
náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje
Šperka a upozorňuje, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu
spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže,
že zboží už odeslal.
Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl
prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno
v obchodních podmínkách.
Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek
v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce
zákazníkovi vyhovět nemusí, protože tohle zákon bez dalšího neumožňuje. Často
obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.
„Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od
kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce
poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce
vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o
povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto
vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož
obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky
vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého
obchodu trochu jiné.
A jak je to se zbožím objednaným z Číny?
Stále více narůstá na oblibě nakupování zboží prostřednictvím populární
platformy AliExpress. Nově, díky již zmiňované spotřebitelské novele, obsahuje
český právní řád definici tzv. on-line tržiště, jako je právě AliExpress, v
zákoně o ochraně spotřebitele. Zjednodušeně řečeno zákon považuje za on-line
tržiště webovou stránku, která umožňuje spotřebiteli dálkové uzavírání smluv
jinými obchodníky či spotřebiteli. Zákon pro on-line tržiště rozšířil
informační povinnosti vůči spotřebiteli, které musí poskytovat informace o
tom, na základě, jakých kritérií je na webu určováno pořadí zobrazovaných služeb
či produktů nebo také o tom, zda třetí strana, která výrobek nebo službu
nabízí, je nebo není prodávajícím.
Dlouhou dobu si spotřebitelé z EU mohli objednávat
prostřednictvím tohoto portálu zboží z Číny. Jedinou ochranou, která jim
byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz
v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené.
Například AliExpress dbá na to, aby měli spotřebitelé
z EU stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v EU.
Prodejce tak musí spotřebiteli z EU poskytnout zákonnou záruční dobu
v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a
požadovat vrácení peněz. Případné spory z uvařených smluv mohou
spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí.
V4 Group
V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.
Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.
Více informací najdete na: www.v4group.eu
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Výpočet čisté mzdy reforma 2024. Jak se vypadá čistá mzda před a po reformě?
- Zpět na nákupy aneb Jak se vypořádat s vánočními dárky, které neoslnily
- Anketa - Vánoční dárky - Už jste začali s nákupem vánočních dárků ?
- Vánoční dárky levně: u vánočních dárků je důležitý nápad a osobní přístup - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Vyplácí se vyrazit na vánoční nákupy do zahraničí? Kdy, kde a jak letos využívat vánočních a povánočních sleva výhodných nákupů
- Mall.cz: Češi letos za vánoční dárky utratí stejně jako loni, nákup nechají na poslední chvíli
- Nákup vánočních dárků začal letos brzy (Komentář)
- Nákup vánočních dárků začal letos už v říjnu (Analýzy makroindikátorů)
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?