Očekávání německých spotřebitelů se zlepšují, ale tendence k nákupu se nemění
Výsledky výzkumu spotřebitelského klimatu GfK, srpen 2003
Norimberk, 29.8. 2003 – Zatímco německé firmy (ifo) a analytikové (ZEW) mají důvěru v budoucnost, očekávání a klima mezi německými spotřebiteli je stále velice nejednotné. I když očekávání spotřebitelů s ohledem na ekonomiku se zlepšují, nijak se nemění jejich tendence k nakupování. Zároveň znovu klesají očekávání týkající se příjmu.
Pro německé občany je jednoznačně těžké být spotřebiteli v současné těžké době, jak vyplývá z očekávání, která vyjadřují pokud jde o ekonomický výhled, jejich vlastní příjem a postoj k velkým nákupům v blízké budoucnosti. Krátce řečeno, nálada mezi spotřebiteli se všeobecně liší, což prokazuje, že neexistuje žádný náznak konce obecného pocitu nejistoty.
Ekonomický výhled se i nadále zlepšuje
Stejně jako v předchozích měsících byli spotřebitelé i v srpnu plni naděje, pokud jde o ekonomický vývoj. Spotřebitelé se zjevně domnívají, že se v poslední době německá ekonomika pomalu ale jistě zotavuje z poklesu. V současné době třikrát po sobě vzrostl ukazatel ekonomického výhledu o 3,5 body na 9,2 body, což vyjadřuje skutečnost, že obavy z recese se zmenšují. Situaci však nelze považovat za jednoznačně dobrou zprávu, neboť ukazatel zůstává pod průměrnou hodnotou, kterou jsme pravidelně zaznamenávali po řadu let před poklesem ekonomiky. Proto se lze domnívat, že optimismus, s ohledem na ekonomický výhled, je založený spíše na víře, že brzy dojde k zotavení ekonomiky, než na aktuálních ekonomických podmínkách současné doby.
Očekávání německých firem dotazovaných v rámci šetření ifo business climate survey a názory vyjádřené finančními analytiky v rámci ZEW studie naznačují podobně pozitivní hodnocení bezprostředního ekonomického růstu.
Optimismus, s ohledem na budoucí ekonomický vývoj, na kterém se zjevně shodnou spotřebitelé, firmy i finanční analytici není zcela bezdůvodný. Zdá se, že ekonomika USA se po období nulového růstu opět zvedá, což bude pravděpodobně znamenat impuls pro německou ekonomiku. Zároveň se opět zlepšil výhled pokud jde o oblast německého exportu, neboť výrazné zhodnocení eura směrem nahoru v posledních měsících se znovu obrátilo. Bez ohledu na všechny pochybnosti, mnoho německých občanů pravděpodobně také doufá, že důsledkem plánovaných reforem v oblasti sociálního zabezpečení a zdanění příjmu bude impuls ekonomického růstu.
Příjmová očekávání: první náznaky poklesu v dlouhodobé perspektivě
Spotřebitelé jsou mnohem opatrnější, pokud jde o očekávání jejich vlastního příjmu než pokud jde o očekávání ekonomiky jako celku. Příslušný ukazatel v tomto směru poklesl o 3,3 body na 5,9 bodů, což byl konec nadějím, že ukazatel očekávání příjmu dosáhne v srpnu známky nula, navraceje se k průměrné hodnotě mnoho let po 10ti měsíčním období pod nulou.
Skutečnost, že by mohlo dojít k předložení třetího kola daňových reforem, byla rozhodující pro zlepšení očekávání spotřebitelů pokud jde o jejich příjem v posledních měsících. Nyní to vypadá, že se zlepšení klimatu asi opět změní, a to díky jednání o druhu a rozsahu nutného financování v důsledku usnesení o skutečném předložení reforem. Plány na snížení příspěvku na dopravu a na zrušení vlastního domu a další podpory vedly k nejistotě mezi spotřebiteli.
Nadšení z toho, že výsledkem daňových reforem bude vyšší částka disponibilního příjmu, zjevně vystřídala obava z toho, že bude nutné platit nejméně totéž, pokud jde o daň, ne-li dokonce o něco více. Skutečnost, že důchodci budou muset čekat až do příštího roku na úpravu důchodových částek za účelem snížit tlak na státní penzijní fond také není zrovna ta zpráva, která by vzbuzovala dobrou náladu.
Tendence k nákupu je stále nízká
Pokud jde o tendenci spotřebitelů nakupovat, není zde žádný viditelný pohyb. I když příslušný ukazatel v srpnu vzrostl o 0,7 % , současná hodnota –33,2 body ukazuje, že se spotřebitelé stále cítí velice nejistí, pokud jde o to, kolik by mohli či měli utrácet.
Současná ekonomická situace stejně jako vývoj na trhu práce neukazuje žádné výrazně pozitivní vlivy, které by mohly zastavit pokles pokud jde o tendenci k nákupu, který trvá již po dobu téměř dvou let. Překážkou zřetelného zlepšení pokud jde o tendenci k nákupu je především vysoká úroveň nezaměstnanosti, která i nadále roste a kontroverze doprovázející reformy sociálního zabezpečení, která má také negativní vliv na tendenci k nakupování. V tomto směru nemohou spotřebitelé posoudit výši nákladů, které na ně v budoucnosti čekají. Pokračující diskuse jak financovat daňové reformy, které budou nyní předložené veřejnosti, přispívají k nejistotě spotřebitelů, protože tyto reformy mohou znamenat příjmové škrty, které by mohly negovat výhody vyššího čistého příjmu.
Závěr: spotřebitelské klima je stabilní, ale chybí mu dynamický vývoj
Pokračující stabilizace spotřebitelského klimatu s mírným, stoupajícím trendem, který je vypočítaný pomocí extrapolace různých ukazatelů, vyplývá především z pozitivního ekonomického výhledu. Na základě celkového ukazatele je předpověď na září 4,8 bodů (po 4,6 body v srpnu), což zvyšuje pravděpodobnost spotřeby, která se v průběhu tohoto roku dále stabilizuje, avšak je nepravděpodobné, že se bude realizovat s nadějí očekávaný dynamický vývoj. Zásadní zotavení spotřebitelského klimatu vyžaduje hmatatelný, pozitivní vývoj na trhu práce. Větší jistota, pokud jde o příjem a z toho vyplývající schopnost plánovat směrem do budoucnosti by také pomohly urychlit zotavení se spotřebitelského klimatu.
Výzkumné šetření
Výše uvedené výsledky pocházejí z výzkumného šetření “GfK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima”, publikované společností GfK Marktforschung. Výsledky jsou založené na měsíčním dotazování spotřebitelů, které se provádí pro Komisi EU. V první polovině každého měsíce se dotazuje zhruba 2 000 reprezentativně vybíraných občanů ohledně jejich vnímání celkové ekonomické situace, tendenci k nákupu a příjmová očekávání.
Příjmová očekávání |
Tento index je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Ekonomický výhled | Tento index je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet obecná ekonomická situace v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Tendence ke spotřebě a nákupu | Tento index je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Myslíte si, že je v této době vhodné dělat velké nákupy?’ (vhodná doba – ani vhodná ani nevhodná – nevhodná doba) |
Pro další informace se obraťte na: Rolf Bürkl, GfK Marktforschung, Tel. +49 911 395 3056, Fax +49 911 395 4036, rolf.buerkl@gfk.de.
Skupina GfK Group, pátá největší organizace výzkumu trhu na světě má čtyři obchodní divize - Consumer Tracking, Non-Food Tracking, Media a Ad Hoc Research. Kromě 15 poboček v Německu má společnost více než 120 poboček a dceřinných společností působících v 50 zemích světa. Z celkového počtu asi 5 000 pracovníků působí zhruba 1 450 přímo v Německu. Pro další informace navštivte webovou stránku: www.gfk.com.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje (Ranní zpráva z finančního trhu)
- FLASH: Nálada německých podnikatelů se mírně zlepšuje, očekávání rostou
- Německá důvěra spotřebitelů vzrostla nad očekávání trhu
- Německé ekonomické instituty prudce zvýšily očekávání růstu německé ekonomiky
- GfK: Nálada spotřebitelů v Německu se zlepšuje hlavně díky poklesu cen energií
- Nálada spotřebitelů a podnikatelů se dále zlepšuje (Týdenní zpráva z finančního trhu)
- Špatná nálada spotřebitelů se zlepšuje, naopak důvěra podnikatelů v ekonomiku klesá
- Nálada českých spotřebitelů se v březnu přestala zlepšovat. Bojí se vleklé vysoké inflace
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory