Telefonní podvodníci dokážou váš bankovní účet snadno a rychle vybílit. Přinášíme 5 tipů, jak jim nenaletět

Redakce, 25.10.2023

Volá vám cizí číslo, volající se představí jako zaměstnanec policie, přesvědčuje vás o podezřelé činnosti na vašem bankovním účtu a domluví se na termínu podání výpovědi na služebně. Po několika minutách obdržíte druhý telefonát, kde se volající představí jako bankéř, který vám chce pomoct peníze zachránit. Dotyční mluví profesionálně, jen občas se možná lehce zadrhnou. Pokud však budete pozorní, zjistíte, že ani jeden z nich vám není schopen říct spoustu věcí, které by fundovaní pracovníci věděli. Právě jste se stali obětí vishingu: jednoho z typů telefonních podvodů, při kterém se podvodník vydává za někoho, kým není, s cílem získat vaše bankovní údaje. Jak situaci včas rozpoznat a nenechat se nachytat?

1. Ověřujte, ověřujte, ověřujte.

Především se pokuste ověřit, že na druhé straně telefonní linky sedí skutečně osoba, která se vám představila a ne někdo jiný. „Útočníci zcela určitě nejsou schopni spolehlivě potvrdit, že jsou zaměstnanci banky, policie nebo jiné instituce, za kterou se vydávají. Sdělení jména nebo telefonního čísla, které je veřejně dostupné na webu, není dostatečné ověření,“ říká analytik kybernetické bezpečnosti Moneta Money Bank Jakub Ptáčník s tím, že pracovníci banky mohou například klientům poslat notifikaci do jejich mobilní bankovní aplikace, a to za účelem ověření, že klient opravdu mluví se zaměstnancem banky. Právě toto útočník udělat nemůže.

2. Nikdy nikomu neříkejte žádné citlivé údaje, jakými jsou ty bezpečnostní z karty, nebo přístupové k online bankovnictví.

Pokud se volajícího zeptáte, z jakého účtu platby odešly, pravděpodobně nebude vědět víc, než že je to právě ten váš. Pokud se například představí jako zaměstnanec České národní banky nebo policie, neví pravděpodobně ani to, u jaké banky svůj účet máte. Číslo účtu, stejně jako další údaje z karty se z vás podvodník pokusí dostat v průběhu vašeho hovoru. Ty mu ale nikdy neříkejte. „V rámci ověření či kontroly odchozích transakcí banka nikdy nevyžaduje kompletní údaje z platební karty, tedy celé číslo karty, CVC kód a datum expirace, ani přihlašovací údaje do Internet Banky a Smart Banky,“ uvádí tisková mluvčí Moneta Money Bank Zuzana Filipová. Nikomu neprozrazujte nebo nepřeposílejte ani autorizační kód, hesla či PINY, i zde se jedná o údaje, které banka nikdy nevyžaduje.

3. Neposkytujte možnost ke vzdálenému připojení do vašeho mobilu nebo počítače.

Než se nadějete, může podvodník váš účet zcela vybílit. Nikdy neinstalujte do zařízení aplikace Team Viewer, Any Desk, ani jiné neznámé softwary a nepodléhejte metodám nátlaku a přesvědčování. „ Vmanipulují vás do instalace softwaru pro vzdálený přístup s jediným cílem. Dostat se vzdáleně do vašeho bankovnictví a odcizit všechny vaše úspory, včetně finančních prostředků z půjček, co si na vás po získání přístupů sjedná,“ varuje před útočníky Policie ČR. Jakmile totiž jednou povolíte vzdálený přístup, získává nad vaším zařízením podvodník plnou moc.

4. Nenechte se vyděsit naléhavostí situace.

Podvodníci často volají v brzkých ranních hodinách, nebo naopak v pozdnějších večerních, doufajíc, že lidé ještě nemají mysl tak jasnou jako jindy během dne. „ Na základě nečekaných a nevyžádaných podvodných telefonátů či komunikace s neznámými osobami prostřednictvím SMS, e-mailů či jiných zpráv nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí, s nikým nesdílejte informace o sobě a svých financích,“ varuje Česká národní banka. Pokud vám útočník hned na začátku hovoru oznámí, že nastalou situaci je třeba urgentně a rychle řešit, nenechte se těmito slovy rozhodit. Nejednejte ukvapeně, raději do své banky sami zavolejte nebo si tam zajděte osobně.

5. Pokud podlehnete, roli hraje čas

Nakonec pokud se domníváte, že jste se přeci jen mohli stát obětí útoku, okamžitě volejte do své banky. Přestože totiž většinu podvodných transakcí banky detekují svými systémy a klienta sami kontaktují, nemusí tomu tak být vždy. „V případě sofistikovaných manipulací může transakce zadávat sám klient a banka se tak nedozví, že se jedná o podvod,“ dodává Jakub Ptáčník s tím, že v tuto chvíli hraje klíčovou roli čas, tedy co nejrychleji volat do své banky a až v druhé řadě kontaktovat polici. Za předpokladu, že útočníci již peníze neodeslali do zahraničí nebo nevybrali z bankomatu, mohou totiž právě pracovníci v bance podvodnou platbu zastavit.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky