Motoristé zaplatí od příštího roku více na povinném ručení. Prakticky všechny pojišťovny zvednou sazby kvůli vysokým škodám a rostoucím cenám oprav v autoservisech. Bez povinného ručení nesmí automobil na veřejnou silnici. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny (HN).
"U většiny kategorií počítáme s nárůstem pojistných sazeb," uvedla mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová. Škodní průběh tohoto druhu pojištění je podle ní nepříznivý. V loňském roce činil přibližně 95 procent, což znamená, že pojišťovna vyplatila na škodách tolik, co vybrala od klientů. Významnou roli v tom hraje i nezbytnost tvorby dostatečných rezerv na dlouhodobé renty z pojistných událostí se škodami na zdraví. "Stačí se v tomto ohledu podívat do nejčerstvějších statistik zranění a usmrcení," dodala Svobodová.
V některých pojišťovnách sice budou uvažovat o úpravách cen až v září, nicméně dá se očekávat, že ke zdražení dojde na celém trhu. "Generali ještě nestanovila podmínky pro prodej povinného ručení pro rok 2004, stále ještě probíhá vyhodnocování dosavadních výsledků," uvedla mluvčí Renata Werliková.
Podle Milana Káni z Allianz bude úprava sazeb velmi záviset na vyhodnocení rizikovosti jednotlivých kategorií vozidel. U méně rizikových kategorií, kde řidiči způsobují méně škod, mohou sazby zůstat na stávající úrovni, u rizikovějších kategorií dojde velmi pravděpodobně k výraznější úpravě. "Nadále také budeme uplatňovat systém bonusů a malusů, takže řidiči, kteří nezpůsobili žádnou pojistnou událost, budou zvýhodněni až 20procentní slevou," uvedl Káňa.
Sazby povinného ručení se některým motoristům zvýší také v souvislosti s úpravou minimálních limitů plnění v rámci vstupu do Evropské unie (EU), připomíná Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny. Povinné ručení platí řidiči podle kubatury motoru. V EU, kam vstoupí ČR v květnu 2004, ale pojišťovny odstupňovávají sazby podle podrobnějších kritérií. Usedlejší motoristka z vesnice tedy platí výrazně nižší povinné ručení než mladý muž z velkého města.
-ved-, -ak-
|