Podnikatelé opět bojují proti odevzdávání dat, která stát už má. Vláda chystá třetí antibyrokratický balíček - HN
Celý článek najdete zde.
Komora uvedla, že jde celkem o 400 dílčích změn, které by mohly snížit nadbytečnou administrativu podnikatelů a firem. HN mají celý dokument k dispozici.
Podnikatelé zejména připomínají, že řadu údajů, které musí pro státní správu vyplňovat, odevzdávají několikrát na různá místa. Státní správa tak po nich požaduje data, která už má. „Místo toho, aby se mohli věnovat své činnosti, jsou zatěžováni a musí často přepisovat údaje a výkazy, kterými již státní správa disponuje,“ uvádí komora ve svém seznamu navrhovaných změn. Podnikatelé na to upozorňují opakovaně už řadu let.
Výkazy by se proto měly upravit tak, aby obsahovaly jen požadavky na data, která stát nemá z jiných agend k dispozici. „Navrhujeme zavést povinnost pro Český statistický úřad využívat data z ostatních databází veřejné správy včetně finančních úřadů, České správy sociálního zabezpečení nebo zdravotních pojišťoven,“ doporučují podnikatelé.
Další návrhy se pak vztahují ke konkrétním oborům podnikání.
Majitelé čerpacích stanic třeba poukazují na to, že u každé pumpy se obvykle umisťuje takzvaný totem. Jde o reklamní sloup, na kterém je zpravidla logo společnosti a ceny pohonných hmot. „Totem je silničním správním úřadem považovaný za reklamní zařízení a k jeho umístění je vyžadováno povolení, které se musí obnovovat každých pět let,“ upozorňují podnikatelé vládu.
Jde přitom většinou o stále stejné údaje, jako je vzdálenost totemu od osy silnice, kopie katastrální mapy, barevné provedení poutače s přesnými rozměry nebo výpis z obchodního rejstříku. „V situaci, kdy se nic nezměnilo, je opakované podávání stejných dokumentů, které již má správní úřad k dispozici, zbytečná byrokratická zátěž,“ upozorňuje komora.
Mezi další body, které podnikatelé považují za zbytečné nebo příliš složité, patří například každoroční podepisování daňového formuláře každým zaměstnancem bez ohledu na to, zda u něj došlo k nějaké změně, nebo povinnost vést knihu jízd u každé soukromé jízdy zaměstnance. Ten by měl podle návrhu za soukromé použití služebního vozidla pouze odvést paušální daňový poplatek vypočtený z jednoho procenta pořizovací ceny vozu. „Tím by se neměly snížit příjmy státního rozpočtu a zároveň by došlo k významnému ulehčení administrativní zátěže poplatníků,“ uvádí komora.
Antibyrokratický balíček III se také zabývá vysokým počtem exekucí a administrativních povinností, které z toho vyplývají pro zaměstnavatele. V okamžiku, kdy je nějaký pracovník v exekuci, musí o něm zaměstnavatel vyplnit a odevzdat řadu údajů. „Je naprosto nezbytné vytvořit rozhraní mezi zaměstnavatelem a portálem exekucí, které by umožnilo pravidelný přenos nebo nahrávání definovaných údajů o zaměstnancích,“ požadují zaměstnavatelé.
Ministr pro legislativu Michal Šalomoun, který stál u zrodu dvou vládních antibyrokratických balíčků, pro HN uvedl, že podněty sbírá z různých míst a stále chodí nové. „Až ukončíme jejich sběr a zpracujeme je, budeme je postupně konzultovat se všemi resorty. Jsme nyní tedy na samotném začátku procesu,“ řekl Šalomoun.
Doplnil, že podobně vznikaly už balíčky I a II, které legislativní resort také podrobně konzultoval s dotčenými ministerstvy. Balíčky například zjednodušily komunikaci zaměstnavatelů a sociální správy, ta nově může probíhat elektronickou cestou. Antibyrokratický balíček II pak také zrušil třeba vstupní lékařské prohlídky pro nerizikové profese.
HN proto oslovily ministerstva, kterých by se změny nejvíce týkaly – tedy financí, práce a sociálních věcí, dopravy a ministerstvo pro místní rozvoj –, s dotazem, jak by se postavila k návrhu Hospodářské komory. „Nadbytečnost a neefektivnost určitých opatření či norem vyhodnocujeme průběžně s tím, že nápravu provádíme v rámci tematických novelizací,“
uvedl mluvčí resortu financí Stefan Fous. A ostatní resorty s ním souhlasí.
Podnikatelé by tak mohli se svými návrhy u politiků uspět. Šalomoun říká, že vítá každou iniciativu vedoucí ke snížení byrokracie. „Proto jsem si při svém nástupu vzal za úkol připravit postupně antibyrokratické balíčky, které mají za cíl zjednodušit život podnikatelům. Dva už vláda schválila a na třetím teď pracujeme,“ řekl.
A poslanec za KDU-ČSL Michael Kohajda pro HN uvedl, že pokud jdou podněty od podnikatelů, koalice by se jim neměla bránit.
„Je ale potřeba brát v potaz, že podnikatelé jsou jen jedna skupina obyvatel a ne se vším by souhlasili třeba odbory nebo zaměstnanci. Politik je tu pak od toho, aby posoudil, kudy vede ideální cesta,“ řekl Kohajda.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?