Toto je důvod, proč mít v portfoliu i jiné než americké akcie
Zatímco ještě na konci 19. století měly Spojené státy na globálním akciovém trhu z hlediska tržní kapitalizace jen asi 15% podíl, nyní je to téměř 60 %, přičemž druhou zemí v pořadí je Japonsko s nepoměrně menším podílem 6,3 %. Již zhruba 15 let americké akcie těžko hledají konkurenci také z hlediska výkonnosti. Do myslí řady investorů se tak logicky vkrádá otázka, proč by měli mít v portfoliu i jiné než americké akcie.
Nadvýkonnost amerických akcií není tak samozřejmá, jak by se mohlo zdát. Tabulka ukazuje v horizontu od roku 1970 střídání období, v nichž akcie v USA výkonností překonávají zbytek světa, s těmi, ve kterých je tomu naopak.
Následující tabulka zobrazuje totéž, jen v podobě průměrné roční výkonnosti akcií ve Spojených státech a ve zbytku světa.
Graf z dílny JPMorgan Asset Management pak ukazuje délku jednotlivých období relativní nadvýkonnosti a podvýkonnosti akcií v USA a mimo ně.
Světové akcie se zkrátka v uplynulých desetiletích z relativně drahých staly relativně levnými, zatímco americké akcie se z relativně levných staly relativně drahými. Může tento trend pokračovat? Možná. Vsadili byste na to ve svém portfoliu? To je na vás.
Diverzifikovat portfolio by mělo být samozřejmé, pro investory je to ale občas psychicky náročné. V každém diverzifikovaném portfoliu jsou v každém okamžiku aktiva, která výkonností zaostávají, někdy i velice dlouho a výrazně. Jenže jednostranně zaměřenými portfolii se investoři vystavují riziku, že právě tato aktiva budou zaostávat, a oni tak budou dlouhodobě dosahovat podprůměrných výnosů.
Další články a videa najdete na www.investicniweb.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz