Rada EU podpořila Evropský prostor vzdělávání a automatické vzájemné uznávání výsledků učení
Dne 16. 5. Rada EU schválila Usnesení o Evropském prostoru vzdělávání: výhled do roku 2025 a dále. Dokument reaguje na zprávu o pokroku Evropského prostoru vzdělávání, kterou zveřejnila Evropská komise v listopadu 2022. Zároveň ministři přijali Závěry Rady o dalších krocích k realizaci automatického vzájemného uznávání ve vzdělávání a odborné přípravě. Ty hodnotí zjištění výše zmíněné zprávy Evropské komise a navrhují řadu dalších postupů, které napomohou učinit automatické vzájemné uznávání ve vzdělávání a odborné přípravě realitou. Závěry zdůrazňují, že dosažení uznávání záleží zejména na členských státech, které by měly společně pracovat na zlepšování vzájemné důvěry a transparentnosti.
Usnesení o Evropském prostoru vzdělávání
Dokument navazuje na Usnesení Rady o strategickém rámci evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy s ohledem na vytvoření Evropského prostoru vzdělávání a další vývoj po jeho dosažení (2021–2030) a Sdělení Evropské komise o dosažení Evropského prostoru vzdělávání do roku 2025. Rada EU se v něm zaměřuje na inkluzi, školní úspěch pro všechny a podporu získávání klíčových kompetencí. Nechybí ani téma zatraktivnění učitelské profese a řešení problému nedostatku učitelů skrze příležitosti účastnit se zahraničních mobilit, zlepšování pracovních podmínek a well-beingu učitelů. Dalším cílem usnesení je překonat stávající překážky v mobilitách, a to mimo jiné dosažením automatického vzájemného uznávání ve vzdělávání a odborné přípravě. Ministři podpořili také celoživotní učení, včetně vzdělávání dospělých, zvyšování kvalifikací, rekvalifikací a dovedností a kompetencí pro zelenou a digitální tranzici.
Rada EU v usnesení zdůrazňuje, že je důležité podporovat synergie mezi Evropským prostorem vzdělávání, Evropským prostorem vysokoškolského vzdělávánía Evropským výzkumným prostorem, a plně využít potenciál aliancí Evropských univerzit. Ministři se také shodli, že do roku 2025 bude klíčové zaměřit se na implementaci strategického rámce na národní i evropské úrovni a na důkladné monitorování. V neposlední řadě Rada vyzývá členské státy a Evropskou komisi, aby zintenzivnily spolupráci s dalšími relevantními aktéry na národní i evropské úrovni, včetně poskytovatelů vzdělávání, výzkumných pracovníků, sociálních partnerů a občanské společnosti.
Závěry Rady o dalších krocích k realizaci automatického vzájemného uznávání ve vzdělávání a odborné přípravě
Během úterního zasedání Rada schválila také závěry, v nichž vyzývá členské státy, aby zintenzivnily své úsilí o dosažení cílů Doporučení Rady o podpoře automatického vzájemného uznávání kvalifikací získaných v rámci vysokoškolského vzdělání a vyššího sekundárního vzdělání a odborné přípravy a výsledků z období studia v zahraničí. Členské státy mají mimo jiné podporovat instituce při implementaci automatického vzájemného uznávání a to např. stanovením národních postupů, kterými se školy budou moci řídit.
Rada v dokumentu poukazuje na to, že není možné vytvořit opravdový Evropský prostor vzdělávání bez automatického vzájemného uznávání kvalifikací a výsledků vzdělávání v zahraničí, neboť právě to je jedním ze základních stavebních kamenů pro podporu mobility ve vzdělávání. Pokud uznávání není automatické, znamená to administrativní zátěž pro instituce, poskytovatele vzdělávání a odborné přípravy, stejně jako samotné studující. To pak negativně ovlivňuje rovný přístup ke spravedlivému a kvalitnímu vzdělávání v průběhu celého života a může bránit mobilitě.
Rada proto vyzývá členské státy, aby na národní úrovni vytvořily prostředí, kde bude platit, že kvalifikace, která umožňuje přístup k určitému stupni vysokoškolského vzdělání v členském státě, kde byla udělena, je automaticky uznána jako způsobilá k přístupu k vysokoškolskému vzdělání na stejné úrovni v jiném členském státě, aniž by to mělo dopad na právo vysokoškolské instituce stanovit specifická přijímací kritéria pro konkrétní studijní obory.
V závěrech Rada upozorňuje na to, že problémem může být neuvědomění si rozdílu mezi uznáním kvalifikace, která potvrzuje způsobilost pro přístup k dalšímu vzdělávání, a mezi přijetím k dalšímu studiu jako takovým. Automatické uznání kvalifikace neznamená, že student musí být přijat k dalšímu studiu bez splnění podmínek přijímacího řízení. Jelikož jsou procesy uznávání a přijímání na institucionální úrovni často kombinovány a koncept automatického vzájemného uznávání je často špatně chápán, může to vést k nesrovnalostem.
Čtení jako jeden z klíčových faktorů pro dosažení Evropského prostoru vzdělávání
Dalším bodem programu Rady byla politická rozprava o čtenářské gramotnosti a o tom, jak mají dobré čtenářské dovednosti velký význam pro učení, sociální spravedlnost a aktivní účast ve společnosti. Ministři diskutovali zejména o výzvách a možných opatřeních ke zvýšení čtenářských dovedností žáků, jak na národní úrovni, tak na úrovni EU.
Více informací se dočtete na webových stránkách Rady EU.
CZELO CZELO_2022_Council of the EU.jpg Off Ministři školství přijali dva zásadní dokumenty pro realizaci Evropského prostoru vzdělávání.Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Studium:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?