Udržitelné banky jsou v Německu stále oblíbenější
Aktuální studie společnosti psyma přináší informace o tom, co Němci chápou pod pojmem „zelené banky“, jaké znají a co je může přesvědčit k přestupu do zelené banky.
Ukázalo se, že udržitelné bankovnictví je v Německu stále populárnější. Nyní je na trhu 14 bank, jež se samy označují jako udržitelné nebo zelené. Kritéria, která zde přichází ke slovu, nejsou však jednotně stanovena. Každá z bank proto používá v této charakteristice rozdílné faktory, aby svoji udržitelnost veřejnosti a klientům zprostředkovala. Často jsou vyloučeny investice a úvěry pro určité obory, jako je zbrojní průmysl, jaderná energetika nebo uhelný a ropný průmysl. Současně dbají udržitelné banky na to, aby se firmy, do nichž investují nebo jim poskytují kredity, nedopouštěly porušování lidských práv, nezneužívaly dětskou práci a dbaly na plné dodržování pracovních práv.
V rámci studie proběhlo v září 2022 dotazování, a to bylo v identickém znění zopakováno znovu v únoru 2023. Toto shrnutí je založeno na poznatcích ze zářijové ankety a přináší porovnání s výstupy z února 2023, pokud vznikly rozdíly ve vyjádřeních.
Pro každého třetího Němce jsou „zelené banky“ známým pojmem a známost pojmu dále roste: pokud ho v září loni znalo 33 % respondentů, letos v únoru už 38 %. Zejména osoby s vysokým výdělkem (nad 4 500 EUR měsíčního příjmu na domácnost) zelené banky už znají (52 %). Rovněž osoby, pro něž je téma udržitelnosti obecně významné, například v rámci energetických zdrojů nebo ekologie, jsou obeznámeny se zelenými bankami spíše než osoby, pro které je téma udržitelnosti méně významné.
Jaký je zájem o zelené banky
Zelené čili udržitelné banky vykazují obecně velmi vysoký potenciál: 56 % respondentů považuje koncept zelené banky (poté, co jim byl objasněn) za (velmi) zajímavý. Přitom se projevují velké rozdíly z hlediska různých cílových skupin: mladší lidé a osoby s vysokým příjmem mají o udržitelné banky podstatně vyšší zájem než osoby ve věku nad 60 let.
Naopak se o tento typ banky spíše nezajímají nebo vůbec nezajímají respondenti ze 22 %. Mezi nimi převažují nízkopříjmové domácnosti (do 2 600 EUR měsíčně), osoby ve věku 61+ a samozřejmě ti, kteří se ve svém životě obecně udržitelností nezabývají.
Závěr ze studie
I když se Němci o udržitelnost a zelené banky obecně zajímají, musí přijít ještě jistý impuls a motivace, aby byli ochotni k udržitelné bance skutečně přestoupit. Při srovnatelných nákladech se projevuje velký zájem obzvláště ze strany mladých a finančně silných skupin populace. Jakmile ale jsou náklady vyšší než u běžných konformních bank, rozhodne se většina Němců setrvat ve své dosavadní bance.
Ke sběru dat byl využit on-line panel v reprezentativním zastoupení populace Německa ve věku 18-69 let. V září 2022 bylo v anketě 1 039 účastníků a v opakované vlně v únoru 2023 1 003 osoby, aby se odhalily případné možné posuny ve vnímání udržitelných bank. Na rozdíly mezi výstupy ze září 2022 a únorem 2023 je explicitně upozorněno.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři