Tomáš Stingl (BusinessInfo.cz)
Okénko pro podnikatele  |  16.02.2023 14:58:09

Harmonikas boduje v Číně, zahrál si i prezident

Po letech trpělivého otvírání čínského trhu tam uspěl výrobce hlasů a měchů do harmonik ze severočeských Loun, firma Harmonikas.

Na harmoniku hrají statisíce Číňanů, především jsou ale v zemi tyto hudební nástroje vyráběny na vývoz. „Produkce harmonik v Číně je poměrně specifické odvětví, které je soustředěno hlavně do oblasti Pekingu, provincií Che-pej a Ťiang-su. Většinou se jedná o bývalé státní podniky, které jsou nyní v soukromém vlastnictví dřívějších pracovníků. Vzhledem k tomu, že většina harmonik je určena pro export do zahraničí, mají výrobci zájem osazovat je kvalitními dováženými hlasy z Itálie nebo právě od firmy Harmonikas z Česka,“ uvádí Aleš Červinka, který vede regionální centrum proexportní agentury CzechTrade v Šanghaji a Harmonikasu při obchodech v Číně pomáhá.

Vstup firmy do říše středu byl v souladu s tamějšími obchodními zvyklostmi během na dlouho trať. „Ty úplné začátky byly zajímavé. Veletrhu v Číně jsme se prvně účastnili v roce 2006. Tehdy měly čínské harmoniky hrozně nízkou kvalitu,“ vzpomíná Ladislav Titlbach. „Přišla za námi tehdy čínská delegace a přinesla staré výkresy, které nakreslil ještě můj otec už v roce 1976!“ usmívá se podnikatel.

Číňané chodí nejdřív dlouho kolem horké kaše

Zpočátku si také těžko zvykal na čínský způsob obchodního jednání, které je vleklé a často zdánlivě bez konkrétních výsledků. „Číňané chodí dlouho kolem horké kaše. Když jedu do Rakouska nebo do Německa, za den stihnu tak pět šest zákazníků. Ale v Číně jednoho, maximálně dva, protože skoro vždycky se v rámci jednání jde také na oběd nebo na večeři. Nebýt pana Červinky už bych to kolikrát i zabalil. Ale on mi pak vždycky vysvětlil klady a přínosy toho jednání, byť jsem je sám třeba nepostřehl,“ říká Titlbach.

Několik let se zdánlivě nic nedělo a Harmonikas musel posílat hodně vzorků. V Číně navíc původně fungoval model, kdy si veškeré součástky vyráběli producenti harmonik sami. V současnosti ale už platí specializace a český dodavatel hlasů se nakonec prosadil. „Nyní tam dodáváme z 90 procent hotový výrobek, oni si ho potom sami dodělají. Ta ruční práce je tam velmi levná. Takový je ostatně světový trend ve výrobě hudebních nástrojů. Koupit si co nejvíc komponentů a pak si je ve dvaceti lidech poskládat,“ ilustruje Ladislav Titlbach. „V Číně už jsme teď z nemalé části italskou konkurenci vytlačili. Stálé odběratele tam máme čtyři plus asi další tři bychom rádi brzy získali. Vazby se trochu utlumily během covidu, chtěl bych je občerstvit – v červnu pojedu po čtyřech letech opět na služební cestu do Číny a v říjnu plánuji účast na veletrh Music China v Šanghaji.“

Nejde jen o výrobu pro globální trh, harmoniky se prodávají ve velkém i v samotné Číně. „Rodiče se většinou snaží, aby jejich děti byly aktivní. Musejí pořád něco dělat – hrát na hudební nástroj, sportovat, nosit dobrý známky ze školy. Nechtěl bych tam být dítětem,“ konstatuje podnikatel. Právě harmonika je mezi hudebními nástroji populární. A nástroj, v němž jsou hlásky od Harmonikasu, se dočkal i nečekané reklamy. „V jedné televizní estrádě si na něj s armádním souborem zahrál sám prezident Si-Ťin-pching. To byla docela dobrá reklama,“ usmívá se Ladislav Titlbach.

Závod vyrobí přes půldruhého milionu hlasů ročně

V současnosti Harmonikas vyváží na všechny kontinenty a export tvoří 98 procent tržeb. Ty loni dosáhly 73 milionů korun. Firma ročně vyrobí asi 1,6 milionu hlásků. Vedle toho nabízí také měchy do harmonik. Ředitel Ladislav Titlbach vlastní 60 procent podniku, jeho sestra Jana Forstová má 40procentní podíl. Ve firmě působí i další členové rodiny a zhruba 90 zaměstnanců.

Celý článek je k dispozici na portálu www.exportmag.cz. 


Tomáš Stingl

Tomáš Stingl

Jako publicista se dlouhodobě zaměřuje na problematiku exportu, příběhy českých podnikatelů a také cestopisnou žurnalistiku. Dříve pracoval mimo jiné v České televizi a v podnikatelském týdeníku Profit. V současnosti působí v portálu BusinessInfo.cz a v exportním magazínu ExportMag.cz. Mezi jeho oblíbená témata patří vývoj v zemích východní Asie a Latinské Ameriky.


BusinessInfo.cz

BusinessInfo.cz je online portálem pro drobné živnostníky, malé i střední podnikatele a exportéry. Nabízíme aktuální informace z první ruky, ověřené konkrétními úřady a organizacemi státní správy v Česku a zahraničí. Gestorem projektu je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a realizátorem agentura CzechTrade – díky tomu jsme a vždy budeme bez reklam.

Více informací na www.businessinfo.cz.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

20.12.2022Budvar, Tatra i Solarity bodují v Jordánsku Tomáš Stingl (BusinessInfo.cz)
29.11.2022Situace v Číně se promítla do obchodování v USA i Evropě Research (Česká spořitelna)
15.07.2019Agenta 007 si zahraje černoška TNBiz (TN.cz)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688