Otázky a odpovědi: Návrh Evropské Komise týkající se nových norem Euro 7
Proč jsou emisní normy Euro 7 zapotřebí?
Silniční doprava významně přispívá ke znečištění ovzduší, zejména ve městech. Ačkoli se znečištění ovzduší z dopravy v posledních několika letech snížilo po zavedení zkoušek emisí v reálném provozu a používání čistších technologií, nadměrné koncentraci znečištění ovzduší je stále vystaveno příliš mnoho lidí. Odhaduje se, že chronická expozice znečištění ovzduší, které je způsobeno jemnými částicemi a oxidy dusíku ze silniční dopravy, byla v roce 2018 příčinou více než 70 000 předčasných úmrtí v EU-27 z celkového počtu 300 000 úmrtí v důsledku znečištění ovzduší jako celku. Postiženi jsou zejména lidé žijící v hustě obydlených oblastech.
Emisní normy Euro 7 jsou nezbytné pro stanovení ambicióznějších limitů pro látky znečišťující ovzduší. Stávající technologie mohou k dosažení tohoto cíle přispět. Nové normy rovněž zajistí, aby vozidla zůstala čistá po mnohem delší dobu své životnosti. Emise budou sledovány palubními senzory, což zjednoduší pravidelné technické kontroly a kontroly souladu a zajistí, aby se emise v průběhu času neúměrně nezvyšovaly, a to ani u těchto vozidel vyvážených do třetích zemí.
Evropský parlament a Rada nedávno dosáhly politické dohody, že po roce 2035 musí mít všechny nové osobní automobily a dodávky na evropském trhu nulové výfukové emise CO2. Ke zlepšení kvality ovzduší přispěje také přechod na elektromobily a elektrické dodávky. Osobní automobily a dodávky se spalovacími motory, které byly uvedeny na trh před tímto rokem, však budou na evropských silnicích jezdit nejméně po další desetiletí. Předpokládá se, že více než 20 % osobních automobilů a dodávek a více než 50 % těžkých vozidel v provozu bude vypouštět znečišťující látky z výfuku až do roku 2050. Méně látek znečišťujících ovzduší musí produkovat všechna vozidla – elektrická či jiná. Jde například o znečišťující látky z brzd a pneumatik, které se pravděpodobně stanou hlavním zdrojem emisí částic z vozidel. Pro nákladní automobily a autobusy poháněné spalovacími motory se právě připravuje další legislativní návrh na snížení emisí CO2. Podobně jako u osobních automobilů a dodávek je třeba zajistit, aby nákladní automobily a autobusy byly co nejčistší, bez ohledu na přechod zejména na nová elektrická vozidla, pro něž budou zřejmě platit připravované normy CO2.
Jak přispějí navrhované normy Euro 7 ke zlepšení kvality ovzduší?
Motorová vozidla jsou významným zdrojem znečištění ovzduší ve městech, kde se značně podílejí na emisích NOx a jemných částic. Silniční doprava byla v roce 2018 v průměru odpovědná za 39 % škodlivých emisí NOx (47 % emisí NOx v městských oblastech) a 11 % celkových emisí PM2,5 a PM10 v roce 2018.
V roce 2035 se díky Euro 7 sníží emise NOx z osobních automobilů a dodávek ve srovnání s normou Euro 6 o 35 %. U autobusů a nákladních automobilů to bude oproti normě Euro VI o 56 %. Zároveň dojde k omezení částic z výfukových plynů o 13 % u osobních automobilů a dodávek a o 39 % u autobusů a nákladních automobilů. Částice z brzd automobilů klesnou o 27 %.
Každé vozidlo vyrobené podle norem Euro 7 bude muset splňovat nižší nebo nové mezní hodnoty emisí (včetně těch znečišťujících látek, které dosud nebyly regulovány) a zlepšené požadavky na životnost. Vozidla budou také podrobována zkouškám na silnici za reprezentativnějších jízdních podmínek. Norma Euro 7 navíc sníží emise z brzd a pneumatik, které budou brzy hlavním zdrojem emisí částic ze silniční dopravy. Nové digitální metody založené na palubních senzorech, které měří emise po celou dobu životnosti vozidla, zjednoduší kontrolu souladu vozidel s emisními pravidly.
Jaký bude dopad norem Euro 7 na průmysl?
Dnešní návrh týkající se norem Euro 7 náležitě zohledňuje dohodnutý cíl, aby osobní automobily a dodávky měly do roku 2035 nulové emise CO2. Zaměřuje se na nákladově efektivní řešení, přičemž podporuje zvýšení investic do technologických řešení s cílem snížit emise v podmínkách reálného provozu, včetně běžného každodenního dojíždění ve městech, a poprvé se vztahuje i emise z brzd a pneumatik. Návrh také ruší zastaralé zkoušky a nahrazuje je moderními nástroji pro prosazování pravidel, jako je palubní monitorování emisí. Přinese tedy snížení nákladů na dodržování předpisů a administrativní zátěže pro automobilový průmysl.
Výhodu to bude představovat i pro vývozní trhy, neboť některé země mimo EU, např. Austrálie, Brazílie, Čína či Indie, obvykle vycházejí při stanovování svých pravidle z emisních norem Euro.
Komise také navrhuje dostatek času na to, aby automobilový průmysl mohl před zahájením výroby vozidel podle Euro 7 naplánovat nezbytné úpravy. Již se začalo pracovat na tom, aby byla včas připravena všechna potřebná prováděcí pravidla.
Která vozidla budou muset splňovat normy Euro 7?
Tato pravidla budou platit pro lehká vozidla (automobily a dodávky) i pro těžká vozidla (nákladní automobily a autobusy) prodávaná v EU. V navrhovaném nařízení se slučují normy navazující na normy Euro 6 (nařízení (ES) č. 715/2007) a normách Euro VI (nařízení (ES) č. 595/2009) do jediného aktu.
Pravidla Euro 7 jsou neutrální z hlediska paliv a technologií. To znamená, že stejné mezní hodnoty emisí platí pro všechna vozidla téže kategorie bez ohledu na použitou technologii (např. konvenční spalovací motor, hybrid nebo plug-in) nebo palivo (benzin, motorová nafta nebo jiná paliva). Vztahují se rovněž na vozidla s nulovými emisemi CO2 (elektrická vozidla nebo vozidla s palivovými články).
Začnou normy Euro 7 platit od stejného data pro všechny kategorie vozidel?
Podle návrhu Komise začne nové nařízení platit 1. července 2025 pro nová lehká vozidla (automobily a dodávky) a 1. července 2027 pro nová těžká vozidla (nákladní automobily a autobusy). Omezené výjimky se vztahují na vozidla vyráběná malosériovými výrobci, aby bylo možné zohlednit specifická technologická omezení.
Na které znečišťující látky se normy Euro 7 vztahují?
V současné době jsou v rámci norem Euro 6 a Euro VI regulovány tyto znečišťující látky: oxidy dusíku (NOx), oxid uhelnatý (CO), částice, uhlovodíky, metan a amoniak u nákladních automobilů a autobusů.
Vedle znečišťujících látek regulovaných v současnosti se navrhuje, aby mezní hodnoty pro amoniak (znečisťující látka zásadní pro vytváření městského smogu) platily vedle nákladních automobilů a autobusů i pro osobní automobily a dodávky. Návrh rovněž upravuje hodnoty formaldehydu, což je dráždivý karcinogenní plyn, a oxidu dusného pro nákladní automobily a autobusy. Tato znečišťující látka je silný skleníkový plyn, který je v normách Euro regulován poprvé. V neposlední řadě budou Euro 7 prvními normami na světě, které regulují nejmenší ultrajemné částice (do 10 nanometrů), částice z brzd a životnost baterií.
O kolik jsou limity stanovené v Euro 7 nižší?
Byly zkoumány různé možné mezní hodnoty emisí s cílem nalézt správnou rovnováhu mezi ušetřenými emisemi a investicemi potřebnými pro nové technologie, a to v situaci, kdy se toto odvětví již nachází na rychlé cestě k dekarbonizaci, jejímž doprovodným jevem je zlepšení kvality ovzduší.
Pro osobní automobily a dodávky byly jako základ použity nejpřísnější stávající limity Euro 6, které mají nyní platit pro všechny technologie. Například limit NOx činil 60 mg/km pro automobily s benzinovým motorem a 80 mg/km s naftovým motorem. Podle pravidel Euro 7 to bude 60 mg/km bez ohledu na použitou technologii.
Pro nákladní automobily a autobusy jsou mezní hodnoty emisí nižší, než jak byly stanoveny pro těžká vozidla v předchozích normách Euro VI. Důvodem je nevyužitý potenciál stávajících technologií a nutnost dalšího snižování emisí látek znečišťujících ovzduší z těchto vozidel – zejména v odvětví nákladní dopravy, kde se očekává, že se vozidla se spalovacím motorem budou prodávat do roku 2035 i poté.
Vliv na znečištění ovzduší však nelze určit pouze na základě vyčíslených mezních hodnot. Dopad na kvalitu ovzduší musí být posuzován na základě celého návrhu, neboť se rovněž očekávají velké úspory emisí v důsledku reprezentativnějších jízdních podmínek při zkouškách vozidel podle norem Euro 7 i v důsledku požadavků na prodloužení životnosti (viz níže).
Jak se budou emise vozidla zkoušet?
U lehkých vozidel budou normy Euro 7 stavět na úspěchu zkoušky emisí v reálném provozu podle Euro 6, které přispěly k obnovení důvěry v automobilový průmysl po skandálu s emisemi vznětových motorů. Byly rozšířeny mezní podmínky pro zkoušky (tj. jízdní a povětrnostní podmínky, za nichž jsou emisní zkoušky platné a mohou je provádět úřady nebo třetí strany), aby se zajistilo, že emise zůstanou nízké ve větším rozsahu podmínek, v nichž vozidla v celé EU obvykle jezdí.
U těžkých vozidel budou zkušební metody i nadále reflektovat specifické vlastnosti těchto vozidel, přičemž se více zaměří na zkoušky celého vozidla namísto zkoušek motoru. Předmětem návrhu jsou rovněž změny mezních hodnot zaměřené na snižování emisí vzniklých při startu za studena, které jsou obzvláště významné pro jízdu ve městě.
Jak normy Euro 7 zajistí, aby emise zůstaly nízké po celou dobu životnosti vozidel?
V současné době musí automobily podle normy Euro 6 splňovat požadavky na emise pouze do 100 000 kilometrů nebo pěti let provozu, zatímco průměrné stáří automobilů v Evropě je téměř dvanáct let. Podle nových pravidel bude třeba dodržovat mezní hodnoty Euro 7 až do 200 000 kilometrů a deseti let provozu. To bude lépe odrážet běžný životní cyklus vozidel (i ojetých) na silnicích v Evropské unii.
Lehká i těžká vozidla budou muset být vybavena palubními systémy sledování emisí (OBM). Pomocí senzorů k měření výkonnosti z hlediska emisí budou vozidla splňující normu Euro 7 schopna včas hlásit problémy a déle jezdit s parametry čistého vozidla.
Vztahují se mezní hodnoty podle Euro 7 i na vozidla s nulovými emisemi?
Podle norem pro CO2 jsou „vozidla s nulovými emisemi“ definována jako vozidla s nulovými emisemi CO2 z výfuku. Proto se neberou v úvahu látky znečišťující ovzduší, zejména částice z pneumatik a brzd, které všechna vozidla, včetně elektrických vozidel, stále vypouštějí.
Normy Euro 7 jsou soubor pravidel, který obstojí i v budoucnu a bude se vztahovat na všechna motorová vozidla, včetně těch, která nemají spalovací motor. Díky normě Euro 7 se EU stane prvním regionem na světě, který navrhne mezní hodnoty jiných emisí než emisí výfukových plynů, počínaje emisemi částic z brzd osobních automobilů a dodávek.
Během zavádění norem Euro 7 budou stanoveny zkoušky a mezní hodnoty pro jiné druhy emisí než emisí výfukových plynů. Počítá se například s tím, že před datem použitelnosti tohoto nařízení budou omezeny i emise částic z brzd těžkých vozidel a mikroplasty z pneumatik. Elektromobily a dodávky vyrobené podle normy Euro 7 budou muset vedle mezních hodnot nevýfukových plynů splňovat i nové požadavky na životnost baterií.
Jak pocítí normy Euro 7 spotřebitelé?
Při přípravě nových pravidel Komise důkladně analyzovala dopad nových norem Euro 7 na cenovou dostupnost mobility, zejména s ohledem na současnou rostoucí inflaci.
Očekávaný nárůst nákladů ve srovnání se současnou situací představuje pouze malý zlomek celkové ceny vozidla, tj. 90 až 150 eur u lehkých vozidel a přibližně 2 700 eur u těžkých vozidel. Odhadované přínosy pro životní prostředí z hlediska omezení dopadů znečištění ovzduší na zdraví výrazně převyšují náklady pro výrobce, spotřebitele i úřady, a to více než pětinásobně.
Očekává se, že norma Euro 7 bude mít pozitivní dopad na spotřebitele tím, že zvýší trvanlivost systémů regulace emisí u spalovacích vozidel a baterií elektrických vozidel. To se pozitivně projeví i v prodejní hodnotě vozidla při následném prodeji.
Pomohou normy Euro 7 v boji proti změně klimatu?
Normy Euro 7 se netýkají emisí CO2 ze silničních vozidel. Ty jsou upraveny v samostatných unijních předpisech pro lehká a těžká vozidla.
Stejně jako emisní standardy CO2, které zlepší kvalitu ovzduší díky přechodu na rozsáhlejší elektrickou mobilitu, však normy Euro 7 přispějí k boji proti změně klimatu tím, že stanoví limity pro metan a oxid dusný u nákladních automobilů a autobusů. Oba tyto skleníkové plyny jsou emitovány v relativně malém množství, ale jakmile se objeví v atmosféře, mají na klima mnohonásobně větší dopad než CO2. Stanovením požadavků na životnost baterií navíc norma Euro 7 zvýší důvěru spotřebitelů, kteří mají v úmyslu zakoupit elektrické vozidlo.
Další informace
Návrh nařízení o schvalování typu motorových vozidel z hlediska jejich emisí a životnosti baterií (Euro 7)
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurz Eura, Euro EUR, aktuální kurzy koruny a měn
- CZK, česká koruna - převod měn na EUR, euro
- Koupit 1 EUR (euro) - valuty, měnová kalkulačka
- Kurzovní lístek Evropská centrální banka, Kurzovní lístky bank
- Graf EUR / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- EUR / CZK, Kurzy měn Online, Forex, Graf
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- EUR / USD, Kurzy měn Online, Forex, Graf
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- EUR/CZK, Forex online
- Graf EUR a USD/ Kč, ČNB, grafy kurzů měn
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna