Nejvyšší
správní soud ve svém rozsudku kromě jiného uvádí: „[1] Městský úřad Varnsdorf (dále jen „městský úřad“) rozhodnutím ze
dne 19. 6. 2019, č. j. MUVA 275083/2019, uznal žalobce vinným ze spáchání
dopravního přestupku podle § 125f odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích (dále jen „zákon o silničním provozu“). Přestupku se měl
dopustit tím, že jako provozovatel vozidla v rozporu s § 10 odst. 3 téhož
zákona nezajistil, aby při jeho užití na pozemních komunikacích byly dodržovány
povinnosti řidiče a pravidla silničního provozu (nepřekročení nejvyšší dovolené
rychlosti). Městský úřad uložil žalobci za spáchání tohoto přestupku pokutu ve
výši 2 500 Kč a povinnost nahradit náklady správního řízení ve výši 1 000 Kč.
Odvolání, které žalobce proti jeho rozhodnutí podal, žalovaný zamítl v záhlaví
uvedeným rozhodnutím. Obě správní rozhodnutí však krajský soud pro jejich
nezákonnost napadeným rozsudkem zrušil a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
[2] V odůvodnění konstatoval, že předmětem sporu není skutkový stav, pokud jde
o zjištění, že při měření rychlosti v popsaném dopravním úseku byla blíže
neurčenému řidiči vozidla, jehož provozovatelem je žalobce, naměřena
automatickým stacionárním radarem rychlost 89 km/hod, nýbrž posouzení, zda
takové měření bylo s ohledem na participaci pronajímatele měřícího zařízení na
tomto měření provedeno zákonným způsobem. Krajský soud poukazem na východiska
uvedená v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 5. 2018, č. j. 10 As
107/2018 - 36, č. 3765/2018 Sb. NSS, dospěl k závěru, že ujednání v nájemní
smlouvě ze dne 20. 9. 2017, která výslovně předpokládají hmotný zájem
pronajímatele (soukromé obchodní společnosti) na výsledku měření rychlosti ve
spojení s jeho vlivem na veškerou údržbu a hardwarový a softwarový servis
měřícího zařízení, jakož i na instalaci a aktualizaci tohoto měřícího zařízení,
vzbuzují důvodné pochybnosti o objektivitě přestupkového procesu a zákonnosti
získaných důkazů.“
Nejvyšší
správní soud dále judikoval: „[8] Za
klíčové krajský soud označil zjištění, že pronajímatel měřícího zařízení měl
hmotný zájem na výsledku měření rychlosti, neboť příslušná nájemní smlouva
výslovně předpokládala jeho finanční odměnu za každé naměřené překročení
rychlosti. Takto sjednanou odměnu spolu s vlivem pronajímatele na servis
stacionárního zařízení, instalaci a aktualizaci jeho technického, datového a
programového vybavení krajský soud vyhodnotil jako způsobilou zpochybnit
objektivitu přestupkového procesu a zákonnost získaných důkazů. Citací
relevantních pasáží rozsudku NSS ze dne 30. 5. 2018, č. j. 10 As 107/2018 - 36,
č. 3765/2018 Sb. NSS, pak implicitně zdůraznil také to, že je nerozhodné, zda
pronajímatel v zájmu zvýšení svých příjmů skutečně systém měřícího zařízení
nekale ovlivnil; ke zpochybnění objektivity výsledku měření totiž stačí již to,
že pronajímatel tak v rámci aktualizace a servisu zařízení činit mohl. Krajský
soud rovněž poznamenal, že závěry citovaného rozsudku jsou plně aplikovatelné
na posuzovanou věc, neboť případ v něm projednávaný se v podstatných
okolnostech nijak od předložené věci neliší.
[9] Ačkoli krajský soud
v napadeném rozsudku okrajově poznamenal, že na základě žaloby Ministerstva
vnitra zrušil (jiným rozsudkem) pro nezákonnost ta usnesení Rady města
Varnsdorf, kterými rada města rozhodla o uzavření dotčené nájemní smlouvy, je z
jeho odůvodnění zřejmé, že své (nyní posuzované) rozhodnutí pouze na otázce
rozporu této smlouvy s příslušnými právními předpisy nezaložil.“
Krajský úřad Ústeckého kraje závěry, jež učinil jak Nejvyšší správní
soud, tak i Krajský soud v Ústí nad Labem v rozsudku, plně akceptuje a
ztotožňuje se tak s právním názorem, který oba správní soudy učinily.