Kanada: Ontario sází na elektromobilitu jako pohon provinční ekonomiky
Ontario sází na elektromobilitu jako pohon provinční ekonomiky
12.12.2022 / 15:02 | Aktualizováno: 12.12.2022 / 15:47
Provincie Ontario je nejen ekonomickým srdcem Kanady, ale i lídrem v tranzici dopravy směrem k zeleným technologiím a elektromobilitě. Kombinace nerostného bohatství potřebného pro baterie spolu s novými investicemi do výroby slibují, že Ontario bude v elektromobilitě hrát první ligu. Příliv zahraničních investic, kterým vévodí letošní ohlášení obřího projektu Stellantis, tuto ambici zatím potvrzuje. Příležitosti pro evropské společnosti skýtají jak dodavatelské řetězce, tak i zapojení do těžebních aktivit, či spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích.
Ontario má všechny předpoklady uspět ve světovém závodě směrem k elektromobilitě, a místní vláda sází na jasný úspěch. Provincie bohatá na kritické nerostné suroviny a s rozsáhlou automobilovou výrobou spustila již v roce 2019 plán Ontario’s Driving Prosperity, který si klade za cíl podpořit rozvoj příští generace vozů skrze konkurenceschopné prostředí, podporu inovací a talentu. Ontario je třetí největší automobilové centrum Severní Ameriky, v tzv. automobilovém koridoru, který se rozpíná od města Windsoru až po Ottawu, se nachází 12 předních automobilových výrobců, přes 700 dodavatelů a několik výzkumných center, přičemž provincie právě na inovace v oboru soustředí čím dál větší podporu. Ontario se k podpoře elektromobility postavilo ambiciózně, snaží se odstraňovat obchodní překážky, investorům nabízí rozsáhlou asistenci a k dispozici dalo i finanční podporu. Fond InvestOntario podporuje rozpočtem 400 mil. dolarů transformativní automobilové projekty, Net Zero Accelerator Fund disponuje 8 mld. dolarů na čisté technologie včetně elektromobility a bateriové výroby a Ontario Vehicle Innovation Network má k dispozici 56 milionů dolarů na rozvoj elektromobility. Že je elektromobilita vlajkovou lodí Ontaria, ale i velkým tématem Kanady, dokresluje i projekt prvního čistě kanadského elektromobilu Arrow.
Ontario staví ambice v elektromobilitě na rozsáhlém automobilovém sektoru (InvestOntario)
Ontario se však zaměřuje především na lákání zahraničních společností a rozvíjení investičních projektů na elektromobilitu a lze konstatovat, že zatím se jí to daří. Již v době fáze 1 strategického plánu provinční vlády byly ohlášeny investice do elektromobility v hodnotě 4 miliard dolarů: Ford s výrobou baterek pro elektromobily v Oakville a 5 novými modely elektromobilů, Stellantis s rozšířením výroby elektromobilů ve Windsoru, GM oznámil výrobu elektrododávek BrightDrop v Kanadě, která se rozeběhne již v příštím roce. Investice do rozšíření automobilové výroby v Ontariu již dříve avizovala třeba i Toyota či Honda. Druhá fáze provinčního plánu se soustředí především na lákání investic do výroby baterek, což potvrdil i nový projekt Stellantis (viz dále) a pozornost na Ontario se v tomto ohledu začíná upínat i z Evropy. V letošním roce zahájil jednání s ontarijskou vládou o výstavbě první mimoevropské gigafactory Volkswagen. Na začátku prosince následně vedení automobilky potvrdilo, že rozjelo výběr vhodných lokalit pro vybudování závodu.
Lze očekávat, že Evropa bude i v budoucnu zvyšovat svůj zájem o spolupráci v elektromobilitě s Kanadou a evropské firmy budou kromě investic usilovat o větší zapojení do dodavatelských řetězců, což usnadňuje i Komplexní hospodářská a obchodní dohoda mezi Kanadou a EU, CETA. Nelze však opomenout i fakt, že Spojené státy jako hlavní obchodní partner Kanady představují významnou konkurenci. Kanada a Mexiko navíc směřují k vítězství nad USA v mechanismu řešení sporů v regionální dohodě USMCA. Očekávané rozhodnutí by navzdory protekcionistickým snahám USA potvrdilo snazší obchod v automobilovém sektoru v Severní Americe (zabývá se kritérii regionálních pravidel původu) a posílilo integraci řetězců v regionu, včetně automobilových komponent.
Nerostné bohatství jako udička na investory i záruka udržitelných řetězců
Co investory do Kanady láká právě pro výrobu baterií a šířeji i elektromobilů, jsou zároveň nerostné suroviny. Součástí memoranda s Volkswagen podepsaného již v srpnu bylo i budování udržitelných dodavatelských řetězců včetně právě i kanadských minerálů. Rozsáhlou těžbu lithia, kobaltu a niklu doplňují geologické průzkumy dalších ložisek, která pokrývají prakticky celou škálu kritických nerostných surovin. Největší přínos v těžbě kritických nerostných surovin si provinční vláda slibuje od oblasti Ring of Fire na severu provincie, kde se nachází bohatá ložiska chromu, kobaltu, niklu, mědi a platiny, a to v nejvyšší možné kvalitě. Těžba v oblasti doposud nezačala a je předmětem i vyjednávání s místním původním obyvatelstvem, rozhodnutí o jejím zahájení má tudíž šanci značně ovlivnit ambice provincie právě pro baterie i další pokročilé technologie. Nedávno se o potenciál oblasti začala zajímat i vláda kanadského jižního souseda, uvažuje totiž o financování studii proveditelnosti.
Průzkumy ložisek kritických nerostných surovin v provincii dle Ontario's Critical Raw Materials Strategy
Ontarijská vláda si vytyčila do roku 2027 strategii pro těžbu kritických nerostných surovin, která má nastartovat další těžbu prvků zásadních pro pokročilé technologie a je úzce provázaná s již zmiňovaným plánem pro transformaci automobilového sektoru a elektromobilitou. Do roku 2030 chce plán Driving Prosperity zajistit a podpořit ekosystém dodavatelských řetězců pro baterie. Pro evropské společnosti se tak paralelně s automotive může skýtat další šance na spolupráci právě i v těžebním sektoru. Kanada přitom uzavřela s EU strategické partnerství v této oblasti, které by mělo vést ke sbližování transatlantických řetězců i dalším investicím. Spolupráce byla předmětem i letošního zasedání Smíšeného výboru CETA, který potvrdil zájem o prohlubování spolupráce a propojení hodnotových řetězců. Spojenectví s Evropou na vyostřeném geopolitickém pozadí stojí v kontrastu například s požadavkem kanadské vlády na divestice Číny z těžebních firem v Kanadě a zvyšováním kontroly nad zahraničními investicemi. Šance na spolupráci v elektromobilitě s EU je tak velmi komplexní a jakožto strategický spojenec se Evropa může spojit s Kanadou ve škále projektů.
Lákadlo technologií i talentu
Kanadské provincii se zároveň daří rozvíjet investice doprovázené inovačními projekty. Největší oznámení investičního projektu na elektromobilitu přišlo letos od společnosti Stellantis, která ohlásila společnou investici s LG Energy Solution ve výši 5 miliard dolarů do výroby baterií pro elektromobily. Výroba, která se rozjede na základě doposud největší investice s vlastníkem z EU, by měla ve Windsoru začít od roku 2024. Stellantis tím navazuje na ohlášenou investici v hodnotě 3,6 mld. dolarů do elektromobilů a hybridních vozů, přičemž ve Windsoru vzniknou dvě centra na výzkum a vývoj elektromobilů. V rámci prosincového jednání s University of Windsor přitom český generální konzulát a agentura CzechInvest získaly možnost ověřit tyto ambice.
University of Windsor by měla v příštím roce zahájit projekt FuturECar, který se bude kromě formování talentů v elektromobilitě pro automobilky věnovat rozvoji výzkumných oblastí, jako jsou propojená a autonomní vozidla, materiály vhodné pro baterie elektromobilů, integrace energie a sítí a celkové problematice pohonů. Projekt by měl být financován nejen z vládních zdrojů (140 milionů CAD), ale zároveň univerzitními a průmyslovými partnery, kterých je dohromady v současné době zapojených cca 85. FuturECar je navíc otevřen mezinárodní spolupráci, již nyní se zapojují profesoři z USA, Japonska či Švédska a globální dosah se spuštěním očekává ještě mnohem větší.
K budování inovačního ekosystému elektromobility a propojování malých a středních podniků s výzkumnými centry iniciovalo Ontario vznik sítě OVIN (Ontario Vehicle Innovation Network), jenž funguje i jako hub klíčových informací a akcí. Na stránkách projektu se můžete seznámit s celým ekosystémem provincie v této oblasti https://www.ovinhub.ca/ecosystem/ecosystem-map/.
Mapa elektromobility v Ontariu dle OVIN
OVIN například cíleně podporuje podniky v komercializaci nových technologií, rozvoji kolaborativních partnerství a posilování talentu v Ontariu. Budování talentu je přitom jedním ze tří pilířů provinční strategie Driving Prosperity. Provincie má výhodnou pozici vzhledem k velmi vzdělané pracovní síle (každý rok absolvuje technické obory v Ontariu přes 63 tisíc studentů) a zároveň až o 30 % nižším nákladům na zaměstnance než v konkurenčních regionech. Síť OVIN také připravila strategii, jak talent v provincii ještě posílit. Zaměřují se na úpravu osnov aktuálním potřebám nejen na úrovni vysokých škol, ale i technické vzdělání na nižších stupních, aktivní podporu stáží v relevantních podnicích již během studií, reskilling and upskilling nebo i aktivní propagaci provincie směrem k zahraničním talentům.
Mezi dalšími výzkumnými centry vynikají i Automobilové centrum excelence na University of Ontario Institute of Technology, kde probíhá testování automobilů v klimatických tunelech (do jejichž stavby se mimochodem zapojil český Výzkumný a zkušební letecký ústav), laboratoř Canmet Materials zaměřená na výzkum materiálů, či Waterloo Centre for Intelligent Antenna and Radio Systems zaměřená mimo jiné i na výzkum autonomních vozidel. Pro české výzkumníky a inovační společnosti je proto možnost další užší spolupráce s ontarijskými partnery, kteří se elektromobilitě věnují. Opomenout nelze ani to, že se provincie soustředí i na související témata autonomní mobility, či transformaci výroby směrem k Průmyslu 4.0, i tam se mohou česká řešení uplatnit. Především pak snaha Ontaria o další rozvoj sektoru slibuje, že příležitosti napříč automobilovým sektorem v srdci Kanady budou jen a jen přibývat.
Eva Libs Bartoňová, Generální konzulát ČR v Torontu
Karolína Konicarová, CzechInvest
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna