Turecko představilo nové elektroauto, chystá také další továrny na baterie
TURECKO PŘEDSTAVILO NOVÉ ELEKTROAUTO, CHYSTÁ TAKÉ DALŠÍ TOVÁRNY NA BATERIE
Turecko, jeden z největších evropských výrobců automobilů, přitahuje pozornost svými investicemi do elektromobility. Byla spuštěna sériová výroba prvního tureckého elektro SUV pod značkou Togg, chystá se několik nových továren na lithium-iontové baterie.
Foto: Shutterstock
Výrobní linka automobilky Togg se nachází ve městě Gemlik v regionu Bursa a byla slavnostně uvedena do provozu v letos v říjnu. Na karoserii spolupracovala společnost TOGG s italskou designérskou firmou Pininfarina. Turecká vláda oznámila, že vozidla Togg budou osvobozena od části daní, kterými jsou v Turecku standardně zatíženy konvenční automobily. K prodeji by nové elektro SUV mělo být připraveno již v prosinci tohoto roku. Jeho cena však zatím není jasná. SUV Togg bude následováno sedanem, který by měl vyjet z výroby ke konci roku 2023.
Pro samotný projekt elektromobilů Togg, což je konsorcium firem Anadolu Group, BMC, Kök Group, Turkcell, Zorlu Holding a TOBB Enterprise Group, bylo klíčové vyřešit spolehlivého dodavatele baterií. Prezident Tayyip Erdogan má velký zájem na kompletně lokální výrobě elektromobilu a i díky tomu se vláda rozhodla zapojit do projektu také státní firmu ASPILSAN, která je zaměřena na vývoj a výrobu baterií, a zároveň je i členem Asociace pro vyzbrojování tureckých ozbrojených sil (TSKGV). Na základě tohoto zadání zahájila společnost ASPILSAN spolupráci s čínskou firmou Farasis a buduje novou továrnu na baterie.
Togg je první turecké elektrické SUV. Foto: Togg
Gigafactory s Jihokorejci
V Turecku je však i několik dalších firem, které se výrobou akumulátorů zabývají. Jedná se například o Yigit Akü, která v současné době vyrábí baterie LFP (lithium-železo fosfát), a na jaře tohoto roku začala s výstavbou výrobní linky také firma Kontrolmatik. K aktivitám v tomto sektoru se připojil také Koç Holding, který je jedním z největších holdingů v Turecku s širokým portfoliem aktivit. Koç Holding na jaře letošního roku oznámil, že postaví vůbec největší továrnu na lithium-iontové baterie na území Turecka. Partnerem skupiny Koç, je jihokorejská SK On, jeden z předních světových výrobců baterií a dodavatel pro Ford Motor Company. Výroba má začít v roce 2025 a měla by vyrobit baterie o celkové roční kapacitě 30-45 GWh. Společnost SK On vyrábí prizmatické baterie s katodami NMC (nikl-mangan-kobalt) a je 5. největším světovým výrobcem lithium-iontových baterií. S přílivem dalších investic v tomto segmentu se v Turecku očekává celková výrobní kapacita dosahující až 220 GWh ročně.
Baterie jako high-tech export
Společnost Koç Holding již dříve oznámila investici ve výši 2 miliard eur do výroby elektrických vozidel
automobilkou Ford Otosan, jednou ze společností holdingu. Nová produkce baterií tak zajistí mimo jiné i stálé dodávky pro model Ford Transit, který se již v elektro verzi v Turecku vyrábí. Turecké lithium-iontové baterie zaujmou v blízké budoucnosti své místo mezi high-tech produkty, které Turecko vyváží, především díky narůstajícím investicím do výrobních zařízení. Tyto „joint venture“ projekty v dynamicky se rozvíjejícím sektoru elektromobility, které se v poslední době významně etablují na tureckém trhu, mohou být velkou příležitostí také pro české investory a výrobce.
Jakub Dluhosch, asistent ekonomického úseku, Generální konzulát ČR v Istanbulu
René Daněk, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Díky našim firmám o nás ví celý svět
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Okénko finanční rady
Vojtěch Šanca, Delta Green
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla