Turecko představilo nové elektroauto, chystá také další továrny na baterie
TURECKO PŘEDSTAVILO NOVÉ ELEKTROAUTO, CHYSTÁ TAKÉ DALŠÍ TOVÁRNY NA BATERIE
Turecko, jeden z největších evropských výrobců automobilů, přitahuje pozornost svými investicemi do elektromobility. Byla spuštěna sériová výroba prvního tureckého elektro SUV pod značkou Togg, chystá se několik nových továren na lithium-iontové baterie.
Foto: Shutterstock
Výrobní linka automobilky Togg se nachází ve městě Gemlik v regionu Bursa a byla slavnostně uvedena do provozu v letos v říjnu. Na karoserii spolupracovala společnost TOGG s italskou designérskou firmou Pininfarina. Turecká vláda oznámila, že vozidla Togg budou osvobozena od části daní, kterými jsou v Turecku standardně zatíženy konvenční automobily. K prodeji by nové elektro SUV mělo být připraveno již v prosinci tohoto roku. Jeho cena však zatím není jasná. SUV Togg bude následováno sedanem, který by měl vyjet z výroby ke konci roku 2023.
Pro samotný projekt elektromobilů Togg, což je konsorcium firem Anadolu Group, BMC, Kök Group, Turkcell, Zorlu Holding a TOBB Enterprise Group, bylo klíčové vyřešit spolehlivého dodavatele baterií. Prezident Tayyip Erdogan má velký zájem na kompletně lokální výrobě elektromobilu a i díky tomu se vláda rozhodla zapojit do projektu také státní firmu ASPILSAN, která je zaměřena na vývoj a výrobu baterií, a zároveň je i členem Asociace pro vyzbrojování tureckých ozbrojených sil (TSKGV). Na základě tohoto zadání zahájila společnost ASPILSAN spolupráci s čínskou firmou Farasis a buduje novou továrnu na baterie.
Togg je první turecké elektrické SUV. Foto: Togg
Gigafactory s Jihokorejci
V Turecku je však i několik dalších firem, které se výrobou akumulátorů zabývají. Jedná se například o Yigit Akü, která v současné době vyrábí baterie LFP (lithium-železo fosfát), a na jaře tohoto roku začala s výstavbou výrobní linky také firma Kontrolmatik. K aktivitám v tomto sektoru se připojil také Koç Holding, který je jedním z největších holdingů v Turecku s širokým portfoliem aktivit. Koç Holding na jaře letošního roku oznámil, že postaví vůbec největší továrnu na lithium-iontové baterie na území Turecka. Partnerem skupiny Koç, je jihokorejská SK On, jeden z předních světových výrobců baterií a dodavatel pro Ford Motor Company. Výroba má začít v roce 2025 a měla by vyrobit baterie o celkové roční kapacitě 30-45 GWh. Společnost SK On vyrábí prizmatické baterie s katodami NMC (nikl-mangan-kobalt) a je 5. největším světovým výrobcem lithium-iontových baterií. S přílivem dalších investic v tomto segmentu se v Turecku očekává celková výrobní kapacita dosahující až 220 GWh ročně.
Baterie jako high-tech export
Společnost Koç Holding již dříve oznámila investici ve výši 2 miliard eur do výroby elektrických vozidel
automobilkou Ford Otosan, jednou ze společností holdingu. Nová produkce baterií tak zajistí mimo jiné i stálé dodávky pro model Ford Transit, který se již v elektro verzi v Turecku vyrábí. Turecké lithium-iontové baterie zaujmou v blízké budoucnosti své místo mezi high-tech produkty, které Turecko vyváží, především díky narůstajícím investicím do výrobních zařízení. Tyto „joint venture“ projekty v dynamicky se rozvíjejícím sektoru elektromobility, které se v poslední době významně etablují na tureckém trhu, mohou být velkou příležitostí také pro české investory a výrobce.
Jakub Dluhosch, asistent ekonomického úseku, Generální konzulát ČR v Istanbulu
René Daněk, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Díky našim firmám o nás ví celý svět
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna