skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  03.11.2022 09:01:12

Druhý život baterií - chytré řešení pro „vyježděné“ akumulátory

Udržitelná výroba a používání automobilů po celou dobu jejich životního cyklu – to je současná snaha všech výrobců. ŠKODA AUTO to s udržitelností myslí opravdu vážně a pro snižování své uhlíkové stopy podniká řadu chytrých a inovativních kroků.

Zajímavým řešením, s nímž mladoboleslavská automobilka přišla, je další využívání použitých akumulátorů, které v elektromobilech a plug-in hybridech už svůj díl práce odvedly. Zbavit se jich by totiž byla velká škoda.

DSC_0457_64e73d2cPoužité akumulátory z testovacích prototypů ENYAQ iV slouží jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově.

Kapacita baterií by v elektromobilech při běžném používání neměla za prvních osm let nebo ujetí 160 tisíc kilometrů klesnout pod sedmdesát procent. Jakmile z jakéhokoli důvodu v autě doslouží, nastává její druhý život – slouží jako stacionární úložiště elektrické energie.

Využívat je mohou například prodejci ŠKODA AUTO jako součást nabíjecích stanic u svých showroomů nebo z nich čerpat elektřinu pro osvětlení a klimatizaci v prodejních a servisních prostorech. Jedná se nejen o akumulátory z plně elektrického modelu ENYAQ iV, ale také z plug-in hybridů OCTAVIA iV, OCTAVIA RS iV a SUPERB iV.

DSC_0466_26758663Partnerem projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití úložiště jako alternativního posílení distribuční sítě.

Klesá méně, než si myslíte

Pilotní projekt s dalším využitím akumulátorů z elektromobilů ukázal jednu zajímavou věc: jejich kapacita ve stacionárních uložištích klesá jen asi o dvě procenta ročně. Celková životnost baterií se díky tomu prodlouží až na patnáct let, což významně snižuje uhlíkovou stopu. A co se děje, až uplyne i tohle druhé služební období automobilových akumulátorů v úložištích? Putují do řízeného recyklačního procesu. Získané suroviny se pak používají k výrobě nových baterií.

Kapacita stacionárního úložiště je až 300 kWh, lze tak napájet i rychlonabíjecí stanice s výkonem až 150 kW. Chytré systémy rovněž ukládají zelenou elektřinu, kterou vyrábí například fotovoltaický systém prodejce a která se v danou chvíli nevyužije a byla by jinak přebytková. Díky uchovávání v úložišti je tato elektřina dostupná kdykoli, bez ohledu na počasí nebo aktuální vytížení místní elektrické sítě. Další výhodou je, že stacionární zásobníky energie lze individuálně škálovat a použité baterie je v případě potřeby možné vyměnit v několika jednoduchých krocích. V příštích letech má vzniknout přes čtyři tisíce těchto udržitelných skladovacích jednotek elektrické energie.

Více o second life battery úložišti také v Simply Clever podcastu:

Energetická úložiště umožňují rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit. Před nasazením v úložišti procházejí akumulátory kapacitním testem, který spočívá v úplném nabití a vybití, vizuálním testem a testem komunikace.

Vysloužilé baterie z elektromobilů ŠKODA mohou sloužit také v nabíjecích stanicích u showroomů.

Baterie z prototypů pro 12 elektromobilů

Použité akumulátory z vozů ENYAQ iV, v tomto případě z testovacích prototypů, ne sériových vozů, už slouží i jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově. Jeho kapacita činí 300 kWh, což významně snižuje nároky na distribuční soustavu. Partnerem tohoto projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě bez výstavby nové kabelové sítě. Najednou lze nabíjet až dvanáct elektromobilů – deset s výkonem 22 kW a dva na ultrarychlém stojanu s výkonem 150 kW.

DSC_0531_a4ba1834Kapacita baterií ve stacionárních uložištích klesá jen o dvě procenta ročně, životnost baterií se prodlouží až na patnáct let.

Velká pozornost je samozřejmě věnována bezpečnosti. Bateriové moduly původně homologované pro provoz ve vozidlech jsou samy o sobě velice robustní, v úložišti samotném pak najdeme aktivní bezpečnostní prvky, které monitorují řadu parametrů. Pro všechny případy disponuje úložiště požárním ventilem, kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí.

Baterie pro celý koncern

ŠKODA AUTO začala letos v květnu v Mladé Boleslavi vyrábět akumulátorové sestavy pro koncernové elektromobily postavené na platformě MEB. Roční kapacita dnes dosahuje přes 250 tisíc jednotek a do konce příštího roku se má zvednout až na 380 tisíc jednotek za rok. Hned vedle výrobní linky na akumulátory probíhá montáž modelu ENYAQ iVakumulátory to tak mají doslova „za rohem“. V Mladé Boleslavi vyrobené baterie se montují rovněž do dalších vozů značek Volkswagen, Audi a SEAT. Soustředění výroby tohoto klíčového prvku do mladoboleslavské továrny představuje důležitý milník na cestě automobilky za plnou elektromobilitou.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688