Jak zvýšit využívání alternativních paliv v automobilech
Silniční doprava se na emisích uhlíku v EU podílí přibližně jednou pětinou. Svůj dopad na klima chce Unie snížit podporou používání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv.
Přečtěte si další fakta a čísla o emisích CO2 z automobilů
Druhy alternativních paliv
Alternativní paliva jsou paliva nebo zdroje energie používané jako náhrada fosilních paliv v dopravě, které mohou přispět k dekarbonizaci odvětví.
Alternativní paliva pro vozidla s nulovými emisemi
Mezi alternativní paliva pro vozidla s nulovými emisemi patří elektřina, čpavek a vodík.
- Elektřina pro automobily pochází z různých zdrojů: elektráren spalujících fosilní paliva, obnovitelných zdrojů energie a jaderných elektráren. Elektrická vozidla nevypouštějí žádné škodliviny, zatímco hybridní konfigurace vyžadují méně ropy a snižují emise CO2.
- Čpavek může přispět k výraznému snížení celkových emisí CO2, protože jedinými vedlejšími produkty čpavku jsou voda a dusík.
- Vodík, který se často používá pro těžká silniční vozidla a je stále v počátečních fázích vývoje, se získává z vody nebo organických sloučenin. Dopad vodíku na životní prostředí a jeho energetická účinnost závisí na způsobu jeho výroby, tedy na tom, zda byl vyroben z obnovitelných zdrojů, jako je slunce, vítr nebo bioplyn, nebo pomocí fosilních paliv.
Přečtěte si o přínosech obnovitelného vodíku pro EU.
Obnovitelná paliva
Obnovitelná paliva zahrnují paliva z biomasy a biopaliva, syntetická a parafinická paliva, včetně již zmíněného čpavku, vyráběná z obnovitelné energie.
- Biopaliva jsou biologicky odbouratelná paliva, vyráběná v tuzemsku z rostlinných olejů, živočišných tuků nebo recyklovaného tuku z restaurací. V současné době jsou jedním z nejdůležitějších typů alternativních paliv a představují 4,4 % spotřeby paliv v dopravě v EU. Pokud jsou vyráběna udržitelným způsobem, mohou přispět k výraznému snížení celkových emisí CO2. Existuje však riziko, že budou využívat půdu, která by jinak byla využita k jiným účelům, například k produkci potravin nebo plodin.
Nízkouhlíková paliva na bázi zemního plynu
Existují i další paliva, která by mohla pomoci snížit emise na cestě k dosažení nulových emisí z dopravy. Patří mezi ně následující:
- Zkapalněný ropný plyn (LPG) se získává z ropy a zemního plynu a v budoucnu také z biomasy. Vypouští o 35 % méně CO2 než uhlí, o 12 % méně CO2 než ropa a téměř žádné nebezpečné jemné částice do ovzduší. V některých zemích existuje dobře vybudovaná infrastruktura pro automobilový LPG, známý také jako autogas či autoplyn, ale s přísnějšími normami nebude LPG schopen zajistit tak výrazné snížení emisí, jaké je potřeba.
- Stlačený zemní plyn (CNG) se vyrábí stlačováním zemního plynu, obvykle metanu.
- Zkapalněný zemní plyn (LNG) se vyrábí čištěním zemního plynu, obvykle metanu, a jeho přechlazením na kapalinu. Nemá výrazný potenciál snižovat emise, proto poslanci Evropského parlamentu jeho používání v silniční dopravě nepodporují.
- Syntetická a parafinická paliva se vyrábějí z biomasy nebo zemního plynu, ale také z rostlinných olejů nebo živočišných tuků.
Kolik je v Evropě vozidel na alternativní paliva?
Alternativní paliva dnes v EU využívá přibližně 5 % osobních a dodávkových automobilů. Počet elektromobilů v EU vzrostl na více než 4,4 milionu v roce 2022, což je 16krát více než v roce 2015.
Přechod na vozidla s nulovými emisemi musí jít ruku v ruce s komplexní infrastrukturou dobíjecích a čerpacích stanic. V EU je k dispozici přibližně 360 000 veřejně přístupných dobíjecích míst pro elektromobily, ale většina z nich je soustředěna pouze v několika zemích (Nizozemsko, Německo, Francie, Itálie a Švédsko).
Jak chce EU zvýšit využívání udržitelných paliv?
EU přijímá celou řadu opatření na podporu využívání alternativních paliv.
Přečtěte si více o opatřeních EU ke snížení emisí CO2
Zvýšení počtu dobíjecích a čerpacích stanic
S cílem podpořit využívání alternativních paliv přijal Parlament v říjnu 2022 postoj k pravidlům týkajícím se infrastruktury nezbytné pro jejich zpřístupnění v celé Evropě.
Poslanci chtějí více dobíjecích stanic na hlavních silnicích EU s větší kapacitou. Navrhují, aby do roku 2026 byly podél hlavních silnic EU alespoň jednou za 60 kilometrů zóny pro dobíjení elektromobilů. Pro nákladní automobily a autobusy by měly být do roku 2026 na hlavních transevropských dopravních sítích (TEN-T) dobíjecí zóny jednou za 60 kilometrů.
Poslanci rovněž navrhují zřídit do roku 2028 podél hlavních silnic EU každých 100 kilometrů vodíkové čerpací stanice. V roce 2021 bylo v EU pouze 136 míst pro doplňování vodíku.
Směrnice o infrastruktuře pro alternativní paliva obsahuje také ustanovení pro námořní a letecký sektor. Zjistěte, jak přispějí ke snížení emisí z letadel a lodí.
Podpora prodeje ekologických vozidel
Plán EU na obnovu po pandemii Covid-19 - NextGenerationEU - zahrnuje 20 miliard EUR, které mohou být použity na podporu prodeje čistých vozidel.
EU rovněž stanoví přísnější limity emisí CO2 pro nové automobily, které podpoří používání udržitelných paliv. V roce 2035 budou muset být nové automobily bez emisí.
Další informace
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Spotřeba paliva - kalkulačka
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Jak zvýšit využívání alternativních paliv v automobilech
- ALTERNATIVNÍ PALIVA PRO BUDOUCNOST, o.p.s. - Živnostenský rejstřík
- Mistr ve výrobě alternativních paliv /firma ecorec prachovice/ - nabídka práce
- Mezi alternativními palivy v Česku dominuje s velkým náskokem LPG
- Zatímco spotřebu benzínu a nafty koronavirus omezil, alternativním plynným palivům se daří
- Mistr Ve Výrobě Alternativních Paliv /Firma Ecorec Prachovice/, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa
Prezentace
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory