ČEZ: Do nizozemského Eemshavenu dorazila druhá loď s LNG pro Česko
První LNG terminál zprovozněný v Evropě po začátku války na Ukrajině funguje zatím podle očekávání a přijímá tankery s LNG podle naplánovaného rozvrhu. Do Eemshavenu tak dorazila už druhá loď se zkapalněným plynem pro Českou republiku. Tentokrát jde o tanker Maran Gas Delphi, který připlul opět ze Spojených států.
„Terminál v Eemshavenu se podařilo spustit nejen v neuvěřitelně rychlém čase, ale také zatím funguje tak, jak jsme čekali. Spolupráce jak s Gasunií, tak s dalšími uživateli terminálu funguje velmi dobře. Důkazem je, že náklad LNG pro naši druhou loď jsme se objednali u společnosti Shell, která si také v Eemshavenu pronajímá společně s námi část kapacity,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani
Tanker Maran Gas Delphi připlul z Lousiany z LNG terminálu Calcasieu Pass, odkud vyrazil na konci srpna. Loď dlouhá 290 a široká 44 metrů přivezla náklad 170 000 metrů krychlových LNG (odpovídající 100 milionům kubických metrů v plynném skupenství). Dodavatelem plynu je společnost Shell.
LNG už byl přečerpán do terminálu a nyní probíhá jeho převedení do plynné podoby a proudí do přepravní soustavy.
Terminál v Eemshavenu je první zařízení svého druhu spuštěné v Evropě od letošního února, kdy začala válka na Ukrajině. LNG terminál se tak podařilo připravit a zprovoznit v rekordním čase během několika měsíců. Zařízení umožní dodat až osm miliard kubíků plynu ročně, z toho tři miliardy jsou určeny pro Českou republiku, což je objem rovnající se přibližně třetině české roční spotřeby.
Terminál tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Eemshaven LNG, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ve
spolupráci se Skupinou ČEZ zajistilo již dříve jak pronájem části kapacity
v novém terminálu, tak i cesty pro přepravu plynu do Česka.
Víte, že:
O přeprava LNG na velké vzdálenosti je ekonomická díky předchozímu zchlazení plynu na mínus 160 °C a stlačením do kapalné podoby
O jako FSRU jsou využívány hlavně LNG tankery, které jsou dovybaveny zařízením na regasifikaci LNG
O jejich výhodami jsou
o jednodušší schvalovací legislativa – terminály na pevnině podléhají komplikovanějším stavebním předpisům
o nižší počáteční náklady – ve srovnání se stejně velkými terminály na pevnině jsou na úrovni 50-60 %
o flexibilita – po použití je lze prodat nebo přepravit jinam, mohou sloužit i jako LNG tankery
O v terminálech se zkapalněný zemní plyn po ohřátí znovu změní na plyn a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům
O od září 2022 je mořský vjezd do přístavu v Eemshavenu upraven tak, aby byl schopen přijímat LNG carga o délce 300 metrů, šířce 50 metrů a ponoru 12 metrů
O LNG se ohřívá pomocí tepla mořské vody, čímž se znovu získá plynné skupenství a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům, v zimě pak dodatečné teplo dodá elektrárna umístěná v přístavu
O kapacita v terminálu je nakoupena na pět let od září 2022 do září 2027.
Okomentovat na facebooku
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.07.2024 Zbytek roku bude zajímavý jak na trzích, tak i v
19.07.2024 Malý háj: Ideální bydlení v nové čtvrti Prahy 10
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Nejhorší scénář pro pohonné hmoty? Kolik budeme platit v srpnu?
Pim Brands, Ronda Invest
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlato se opět vyhouplo přes úroveň 2 400 USD / Oz. Letní dovolenou neplánuje
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři