Export (export.cz)
Ze světa  |  30.09.2022 08:56:54

Na počátku byla dvě slova – postel a raketoplán

Budeme potřebovat raketoplán, vysvětloval zhruba před čtvrtstoletím zakladatel firmy Linet Zbyněk Frolík průmyslovému designérovi Ivanovi Dlabačovi. Dnes už světoznámý výrobce nemocničních lůžek Linet v té době chystal nástup na globální výsluní s novým typem „postele“ pro intenzivní péči. Jak podnikatel Frolík vzpomíná v rozhovoru pro časopis MED, Linet chtěl novým výrobkem všechny ohromit. Měl působit dojmem, že přiletěl odněkud z vesmíru.

Lůžko Multicare je „výkladní skříní“ Linetu. Foto: Linet

Úkolem konstruktérů bylo poskytnout lůžku nejmodernější funkce – včetně bočního náklonu nebo vestavěných vah. Ivan Dlabač, který se rozhodl více zaměřit právě na průmyslový design, měl dodat atraktivní vzhled. Ve skutečnosti se technicky zdatný designér už tehdy přesvědčil, jak bude nutné při vývoji nových výrobků od samého počátku s konstruktéry spolupracovat.

„Nikdy nezapomenu na to, když mi Zbyněk Frolík řekl – musíš zajet na veletrh Medica do Düsseldorfu, abys poznal atmosféru našeho oboru,“ popisuje pro MED počátky spolupráce s Linetem Ivan Dlabač. Všechno bylo na poslední chvíli, cesta do Düsseldorfu strastiplná. Český designér tam cestoval v noci vlakem, přes den běhal po výstavišti a další noc se vracel zpátky. Od té doby se ale pro něj podobné cesty na mezinárodní výstavy staly samozřejmostí, zvláště když vstupuje do nějakého nového oboru. Díky této intenzivní „nalévárně“ čerpá vizuální vjemy i potřebné informace. A také inspiraci k tomu, aby na nové zakázce udělal první krok.

PŘEDMĚT TOUHY

Devadesátá léta, kdy se formovala novodobá podoba českého byznysu, průmyslovému designu příliš nepřála. To připouští také Zbyněk Frolík, i když odmítá paušální hodnocení. Připomíná, že už tehdy tu byly zajímavé snahy architektů, o práci designérů měli zájem skláři i výrobci bižuterie. Známý designér Petr Tučný, který se vrátil z emigrace a s nímž spolupracoval i Linet, byl hodně vytížený. S klasickým průmyslovým designem to ale v mnoha dalších českých firmách bylo složité. Jejich ředitelé a majitelé, pokud nepatřili mezi tuneláře, měli často úplně jiné starosti se zvládnutím ekonomické transformace.

Zbyněk Frolík podle vlastních slov nikdy nepochyboval o tom, že design musí být přirozenou součástí jakéhokoliv podnikání. „Lidské chování je založené na emocích,“ říká. V Linetu nepadlo nějaké rozhodnutí typu – teď se budeme věnovat designu. Bylo to samozřejmé. Vyplývalo to i z hesla, které zakladatel firmy vytyčil – „být předmětem touhy, nikoliv volby“.

„POUZE“ PODVOZEK

Když Ivan Dlabač začal pracovat na „raketoplánu“, dostal zpočátku na starost jen podvozek lůžka, které později prorazilo do celého světa pod názvem Multicare. Jiní designéři by se podle Zbyňka Frolíka urazili, ale Ivan Dlabač to vzal. Designér cítil velkou příležitost. Linet v té době sice ještě nebyl světoznámou firmou jako dnes, ale v samotné firmě a v jejích lůžkách viděl i ze svého profesního hlediska velký potenciál. „Viděl jsem, že mají spoustu součástí, které se dají zajímavě tvarovat.“ S lidmi z Linetu si Ivan Dlabač sedl a zakázka se brzy rozšířila na celé lůžko Multicare.

Těsně před koncem minulého století Linet uvedl na trh dvě nová lůžka – Multicare pro intenzivní péči a Eleganza pro standardní péči. Na Eleganze pracoval další designér Jiří Španihel. Oba modely měly obrovský úspěch a znamenaly zásadní zlom v historii Linetu. Firma se sídlem v Želevčicích u Slaného se stala hlavním evropským konkurentem amerických gigantů Hill-Rom a Stryker. „Přišli za námi lidé od Siemense, jestli by mohli zařadit naše lůžka do svých širších nabídek zdravotnické techniky pro nemocnice,“ líčí tehdejší nástup na zahraniční trhy Zbyněk Frolík. Linet se Siemensem spolupracoval, později se osamostatnil.

Ivan Dlabač má v živé paměti, jak bylo nepřehlédnutelné lůžko Multicare možné zahlédnout na veletrzích na mnoha různých místech, nejen na stánku Linetu, ale v rámci různých nabídek pro intenzivní péči. „Byla to reklama jako hrom.“ Lůžka první generace Multicare dodnes fungují v nemocnicích. Ivan Dlabač se svým studiem Divan se podílel i na vývoji lůžek další generace, v poslední době nejen Multicare, ale také Eleganza.

 

FOTOGALERIE

Podnikatel Zbyněk Frolík, designér Ivan Dlabač a jeho „díla“.

KONEC „TRUBKOBITÍ“

Rozdíl mezi staršími lůžky Linetu a modely Multicare i Eleganza byl podle Zbyňka Frolíka obrovský – jako třeba mezi parní lokomotivou a pendolinem. Velkou nevýhodou postelí do té doby byla spousta trubek mezi matrací a podvozkem, o kterých zakladatel Linetu svérázně mluví jako o „trubkobití“. Místo něj přišlo technicky novátorské a designově „čisté“ sloupové řešení. Lineární sloupové jednotky poháněné elektromotory umožňují naklánění lůžek a jejich částí. Zatímco Eleganza se postavila na podvozek se dvěma sloupy, Multicare získal tři, což umožnilo i boční náklon celého lůžka. Tento vynález, který ulehčil život pacientům i ošetřujícím zdravotním sestrám, si Linet nechal patentovat. A sloupy měly oproti „trubkobití“ ještě jednu velkou výhodu – bylo možné je mnohem snáze a rychleji umývat.

Ivan Dlabač se prosadil s další výraznou novinkou – průhlednými postranicemi lůžka. Ty byly tehdy velmi nezvyklé, designér ale zdůrazňuje, že jeho nápad v Linetu nevyvolal žádnou nedůvěru. Naopak, byli tam z něj nadšeni. „Zbyněk Frolík je vizionář a když vidí revoluční řešení, které může posílit značku Linet, podpoří ho,“ dodává.

Zakladatel studia Divan poznamenává, že u klasického průmyslového designu musí být vždy prvořadá funkčnost výrobku. Tím se jeho práce často liší od tvorby designérů, kteří se zaměřují třeba na výrobky ze skla nebo designový nábytek. „My balíme funkčnost do estetiky,“ vysvětluje Ivan Dlabač a popisuje, jak musí brát od počátku své práce v potaz nejen představy konstruktérů, ale také to, aby nevymýšlel design, který by příliš prodražoval výrobu nebo byl v rozporu s potřebami zákazníků. V případě nemocničních lůžek jsou klíčové také preference zdravotních sester, o nichž si Linet dělá detailní představu díky průzkumům přímo v nemocnicích. Obecně platí, že dobrý průmyslový design pak může přinést výhodu v konkurenčním boji, kdy jsou jinak výrobky svou kvalitou srovnatelné. Sehrává také roli takzvaného „eye-catcher“ – připoutá pozornost k výrobku a nakonec i jeho technickým funkcím. To se v případě lůžka Multicare podařilo stoprocentně.

DESIGN, CENA I STORY

Zbyněk Frolík oceňuje na Ivanovi Dlabačovi, stejně jako na Jiřím Španihelovi, jeho technologické know-how: „Udělat design tak, aby bylo možné vyrábět spolehlivě, kvalitně i rozumně draze, je velké umění.“ Výsledný produkt by měl podle zakladatele Linetu splňovat několik základních předpokladů – musí mít správné funkce, dobrou cenu a hezky vypadat. Důležitý je ale také příběh, story, kterou firma v rámci svého marketingu zákazníkům nabízí.

Linet už nabídl řadu takových příběhů. Pro zdravotnický personál je důležité intuitivní ovládání různých funkcí lůžka nebo zmiňovaná hygiena – snazší čištění. Klíčová story pro ředitele nemocnic popisuje, že nové funkce lůžka zrychlí léčebnou péči a ušetří náklady. Vhodný design matrací třeba přispívá k tomu, aby se netvořily nebo lépe léčily proleženiny. Moderním trendem jsou senzory v lůžkách, které rozeznávají životní funkce. Z „postele“ se stává měřící ústředna, což nutně nemusí přímo ovlivňovat její design a vzhled. Designéři ale mohou znovu vstoupit do hry třeba ve chvíli, kdy se na lůžko nebo na strop umístí čidla, která budou v zájmu bezpečnosti pacientů snímat také celé okolí. Role designérů je významná v případě dalšího vybavení nemocničních pokojů.

Studio Divan pod vedením Ivana Dlabače začalo mimo jiné spolupracovat také se společností MZ Liberec, dodavatelem medicinálních plynů. Právě MZ Liberec, Linet a českobudějovický výrobce kojeneckých inkubátorů TSE tvoří trojlístek firem, které na zahraničních trzích často přicházejí se společnou nabídkou. Podobně jako kdysi v Linetu, vidí nyní Ivan Dlabač velký potenciál i v liberecké společnosti: „K distribuci plynu jsou zapotřebí různá ramena, stativy, rampy. A tady všude máte tvary, které jsou součástí interiéru a musí být stejně funkční jako lůžko.“

JEDEN VÝROBEK A DOST

Zdravotnictví je, slovy Zbyňka Frolíka, konzervativní obor, v němž zákazníci nemají touhu si kupovat pořád něco nového. Designéři musejí počítat s tím, že výrobky s jejich stopou ve špitále vydrží i desítky let. Profesní přístup a filozofie Ivana Dlabače se zdají být takovému oboru přímo šité na míru. Jeho ideálem je vytvořit takový design výrobku, že už ho zákazník ani nebude chtít měnit za jiný. To je podle něj také způsob, jakým designér nejlépe vyjde vstříc požadavkům na udržitelnost – když pomůže vytvořit estetický výrobek s nadčasovým designem, který na trhu vydrží velmi dlouho. „Ne vždy je to možné,“ připouští Ivan Dlabač. „Všechno kolem se mění. Technologie i trendy, které člověka ovlivní tak, že koupí novou kabelku, protože se mu ta stará nelíbí.“ Přesto on sám preferuje evergreeny – takové věci, které lidé třeba zdědí nebo je chtějí, protože už je měli jejich rodiče.

Ivan Dlabač podobným způsobem vložil veškeré úsilí do první generace lůžka Multicare. Technologie se ale měnila a jeho studio muselo přemýšlet i o dalších inovacích designu. Po deseti letech od uvedení „raketoplánu“ na trh zkoušelo jiné materiály, jejich využití se však ukázalo být ekonomicky neschůdné. Přesto Divan nakonec dospěl k další revoluční novince, kterou se stal displej nakloněný o 30 stupňů: „Je to nepřehlédnutelné, podobně jako byly průhledné postranice. A nakloněný displej je pro Linet typický, nemá ho nikdo jiný na světě.“

Strůjce designu prvního Multicare pracoval i na další „perle“ z portfolia Linetu – transportním lůžku pro akutní příjem, takzvaném stretcheru. To mimo jiné zaujalo svou oranžovou verzí. Nemocnice v Motole pak oranžově vybarvila celé své oddělení příjmu pacientů. Zvolit správnou barvu pro zdravotnické výrobky není vůbec jednoduché. „Je pár barev, které ke zdravotnictví sedí, a ty už jsou do značné míry rozebrané,“ vysvětluje Ivan Dlabač.

Velká část práce studia Divan je díky získaným zkušenostem zaměřena na výrobky pro zdravotnictví, ale jeho služby poptávají i další významní čeští exportéři. Patří mezi ně třeba firma Dvořák-svahové sekačky nebo společnost Tescan, proslulý výrobce elektronových mikroskopů v Brně. Jak popisuje Ivan Dlabač, sekačka Spider už díky svému inovativnímu technickému řešení také „obletěla“ celý svět: „Má takový kráčivý krok, může jezdit všemi směry i po velice šikmých svazích, dá se také zavěsit, aby tyto svahy lépe posekala. A je možné ji řídit rádiem na dálku.“

Elektronový mikroskop – to byla pro designéra Dlabače „teprve výzva“, jak sám říká. Na mikroskopu nesmí nic zadrnčet, nesmí se nic zakrýt, s kabely se nesmí hýbat a není možné se ničeho dotknout. Řešením designového rébusu se v tomto případě staly tvarově vyčištěné dominantní kryty: „Svojí dominancí překryjí vše ostatní, vnímáte především ten kryt.“

DVĚ SLOVA

Na počátku byla dvě slova – postel a raketoplán. Následoval rychlý start Linetu do světové špičky i studia Divan do popředí české designové scény. Nahoru však zamířil celý český průmyslový design. Ředitelka Designbloku Jana Zielinski opakovaně připomíná, že průkopníky českého průmyslového designu mezi českými firmami byly po nepříliš slavných devadesátých letech právě firmy jako Linet, Škoda Auto nebo Mattoni.

JAN ŽIŽKA

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688