mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  21.09.2022 08:55:47

Severní Makedonie, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh - souhrnná teritoriální informace

Republika Severní Makedonie je malou zemí v srdci Balkánu. Z pandemie vyšla makedonská ekonomika v roce 2020 s propadem 6,1 %. Nicméně již od roku 2021 vzrostla ekonomika o 6 %, čímž se téměř dostala na předpandemickou úroveň. Pandemie covid-19 se výrazně promítla také do dalších ukazatelů jako je veřejný dluh, inflace, bilance běžného účtu, či nezaměstnanost. Inflace se dlouhodobě pohybuje kolem úrovně 2 %, což je z ekonomického hlediska ideální a na pohled vysoká nezaměstnanost je zkreslena šedou ekonomikou a kulturními vlivy. Z dlouhodobého hlediska působí na ekonomiku několik pozitivních a negativních vlivů. Pozitivní je, že dlouhodobě v rámci OECD udržuje exportní riziko na úrovni 5, což je v regionálním měřítku solidní. Když k tomu přidáme růst HDP a další ukazatele, jako diverzifikovaný exportní mix, dobrou strukturu veřejného dluhu z pohledu splatnosti, tak se jedná o nadějnou stabilní ekonomiku. Negativně působí vysoká korupce ve veřejném sektoru a časté střídání vlád. To způsobuje velkou fluktuaci státních úředníků a problém s kontinuitou v rámci práce jednotlivých složek státu. Hlavním obchodním partnerem je Evropská unie, což by z dlouhodobého hlediska mělo znamenat stabilitu a také vůli Makedonců přiblížit svá pravidla těm unijním. Dle výsledků censu jsou ze 1,8 mil. obyvatel hlavní národnostní skupinou pravoslavní Makedonci (kolem 60 %) a druhou největší skupinou jsou Albánci (24 %).

Severní Makedonie - Hospodářské ukazatele

EIU, OECD, IMD, NMK State Statistical Office

Severní Makedonie 2020 2021 2022 2023 2024
Růst HDP (%) -6,1 4,2 3,7 3,4 3,3
Průmyslová produkce (% změna) -9,5 6,0 4,1 3,3 3,3
Veřejný dluh (% HDP) 60,8 60,6 59,3 57,8 55,7
Míra inflace (%) 1,2 3,2 2,8 1,9 2,0
Populace (mil.) 1,8 1,8 1,8 1,8 1,8
Nezaměstnanost (%) 16,4 15,6 15,2 14,9 14,6
HDP/obyv. (USD, PPP) 15 815,9 17 050,0 18 180,0 19 320,0 20 460,0
Bilance běžného účtu (mld. USD) -0,4 -0,4 -0,4 -0,4 -0,4
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -2,1 -2,4 -2,6 -2,8 -2,9
Exportní riziko OECD 5/7 5/7 5/7
Konkurenceschopnost - -

Vývoj HDP

Severní Makedonie 3,9 -6,1 3,9 3,3 3,3
Svět 2,3 -3,7 5,6 3,5 3,1
Rozvojové ekonomiky 2,6 -2,8 6,2 2,7 3,4

Podíl sektorů

zemědělství 8,0
průmysl 25,0
služby 67,0

Severní Makedonie - Import dle zemí

Velká Británie 15,6
Německo 10,7
Srbsko 6,8
Čína 6,5
Řecko 5,8

Severní Makedonie - Import dle zboží

Celkem 9,7
Stříbro, platina a ostatní kovy skupiny platiny 1,1
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje 0,4
Výrobky z nerostů jn. 0,4
Chemikálie organické ostatní 0,3
Tkaniny z vláken textil. umělých (ne úzké, speciální) 0,1

Severní Makedonie - Příležitosti pro český export

Vodohospodářský a odpadní průmysl

V rámci snah o posílení ekologie se plánuje výstavba čistíren odpadních vod. Největší zakázka se očekává v hlavním městě Skopji, která má již zajištěné financování z evropských peněz. Začátek projektu je plánován na rok 2023. Podobně již v zemi byly postaveny čistírny v Prilepu, Radoviši, Strumici a Kičevu. Dalších 87 čistíren čeká na svou výstavbu v příštích letech.

Pouze 15 % měst v Severní Makedonii má čističku odpadních vod. Větší města jako Skopje stále vypouštějí neupravené odpadní vody přímo do řek, v tomto případě do Vardaru, nejdelšího přeshraničního vodního toku v zemi. V rámci snah o posílení ekologie se plánuje výstavba čistíren odpadních vod. Největší zakázka se očekává v hlavním městě Skopji, která má již zajištěné financování z evropských peněz. Podobně již v zemi byly postaveny čistírny v Prilepu, Radoviši, Strumici a Kičevu.

Cílem připravovaného projektu je dosáhnout významného a měřitelného zlepšení městského prostředí ve městě Skopje. Kolem Vardaru se táhne centrum města i městský park a vypouštění čistější odpadní vody by mohlo výrazně zlepšit aktuální stav města i přilehlého okolí. Stejně tak i případná recyklace odpadní vody na vodu užitkovou by mohla vést k lepšímu plnění cílů pro zlepšení životního prostředí v Severní Makedonii, které vytyčila Evropská unie.

Projekt by měl být uzavřen 2023 a nejdéle do roku 2025 by Skopje mělo získat novou čističku odpadních vod. Čistírna, která bude stát u Skopje, by měla mít instalovanou kapacitu pro více než 500 000 obyvatel. Realizace projektu zahrnuje vybudování kolektoru a příjezdové komunikace. Celková investice dosahuje hodnoty 136,7 mil. EUR a je zajištěna z grantu EU (0,5 mil. EUR), půjčky EIB (68 mil. EUR), půjčky EBRD (58 milionů EUR) a ze samotného rozpočtu Severní Makedonie (10,2 mil. EUR).

Poslední dokončený projekt „Výstavba čistíren odpadních vod v obcích Radoviš, Kičevo a Strumica, Europe Aid / 137137 / IH / WKS / MK“ byl spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím operačního programu IPA pro regionální rozvoj (2012-2018), a byl realizován prostřednictvím Sektoru centrálního financování a uzavírání smluv na Ministerstvu financí Republiky Severní Makedonie ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a územního plánování Republiky Severní Makedonie, jakož i zainteresovanými obcemi. Stejný postup pak bude použit pro projekt Skopje.

Aby byla Severní Makedonie kompletně pokryta čističkami odpadních vod, bude nutné jich postavit ještě 87, tento segment tedy skýtá velmi zajímavý potenciál do budoucna.

Zemědělský a potravinářský průmysl

Rozvoj zemědělství je jednou z priorit současné vlády, od Světové banky dokonce získala financování na modernizaci zemědělství ve výši 46 mil. eur. Příležitosti pro české firmy lze nalézt v mnoha oblastech. Jde především o export malotraktorů a příslušenství pro potřeby vinohradů, import levného ovoce do ČR k dalšímu zpracování, plemenářství a export sušeného mléka.

Program EU pro rozvoje venkova IPARD III 2021-2027 byl schválen v loňském roce. Zemědělsko-potravinářský sektor je stále jedním z největších přispěvatelů makedonské ekonomiky a tvoří až 11 % HDP. Z celkového území Severní Makedonie je 49 % (1,264 tis. ha) zemědělské půdy (orná půda, zahrady, sady, vinice, louky a pastviny), 42 % jsou lesy a asi 2 % tvoří řeky a jezera.

Zemědělství je v zemi tvořeno většinou jednotlivě hospodařícími domácnostmi se smíšenou produkcí, extenzivními způsoby výroby (zejména v obilném sektoru), s nízkými peněžními toky a nízkou konkurenceschopnost z hlediska produktivity. To vše brání vyšší úrovni investic do pokročilých technologií a určuje relativně nízké výnosy plodin.

Proto je zajímavé sledovat, jakým způsobem jsou alokovány finance z programu EU pro rozvoj venkova, protože celý program IPARD III je zaměřen na modernizaci malé zemědělské techniky, zavlažovacích systémů a modernizaci farem. V roce 2021 bylo do zemědělství z tohoto programu investováno celkem 203,5 mil. EUR a uzavřeno 507 smluv. Jedná se o peníze investované do nových závodů na výrobu mléka, masa a pekáren.

Pro české firmy může být díky množství vinic zajímavý export vinařských technologií. Dále díky výše zmíněným malým farmám je zajímavý prodej malotraktorů a menší zemědělské techniky, plemenné chovy, export sušeného mléka do místních čokoládoven a výrobců cukrovin a konečně také import levného ovoce k dalšímu zpracování a reexportu finálních produktů.

Železniční a kolejová doprava

Železniční infrastruktura je ve zbídačeném stavu, a proto je zajímavý rozsáhlý projekt financovaný EU s názvem Koridor 8. Směrem k albánské hranici jde o úsek z Kičeva, směrem k bulharské hranici jde o úseky Kumanovo – Beljakovce, Beljakovce – Kriva Palanka a Kriva Palanka – hranice s Bulharskem. Zajímavé pro české firmy jsou především tendry na signalizační osvětlení tratě.

Vůli vybudovat transbalkánský železniční úsek s názvem koridor 8 potvrdila jak Severní Makedonie, tak i Bulharsko a Albánie. Oficiálně to stvrdily podpisem trilaterálního memoranda o spolupráci. Dokument stanoví že koridor 8 by měl být hotový do roku 2030 a bude na Balkánu spojovat Drač a Varnu, respektive Jaderské a Černé moře. Koncept koridoru 8 je už z roku 1996, k největším prodlevám dochází na albánské a makedonské straně.

V Severní Makedonii se aktuálně paralelně připravují a místy i staví části k bulharským a albánským hranicím. V rámci části k albánským hranicím je již připraven projekt na výstavbu železnice z města Kičeva po hranice s Albánií v délce 70 km. Na tento projekt se aktuálně snaží vláda získat finanční prostředky.

V rámci části k bulharským hranicím jsou v přípravné fázi postupy pro zahájení výběrového řízení na stavbu úseku, který je rozdělen do tří etap: Kumanovo – Beljakovce, Beljakovce - Kriva Palanka a Kriva Palanka - hranice s Bulharskem.

Na prvním úseku Kumanovo – Beljakovce dlouhém 31 km bylo dokončeno 54 % stavebních prací, které ale byly pozastaveny poté, co německá firma jednostranně vypověděla stavební smlouvu. Druhý úsek Beljakovce-Kriva Palanka dlouhý 34 km již má získané financování a na třetí úsek, z Krive Palanky k hranicím s Bulharskem, který je dlouhý 24 km, bylo zatím poskytnuto 60 mil. EUR. První a druhá fáze by měly být hotové přibližně do poloviny roku 2023.

V rámci těchto projektů může být pro české firmy zajímavá především výstavba nových signalizačních systémů.

Obranný průmysl

Země se v roce 2020 stala členem NATO, musí proto podstatně modernizovat svou armádu. Nejedná se přitom jen o zakázky na zbraně, ale také o modernizaci vrtulníků a výbavu pro pěchotu, jako jsou batohy či uniformy. Zaujmout mohou také protichemické vojenské obleky a ochranné rukavice.

Makedonské ministerstvo obrany investuje do modernizace ozbrojených sil téměř 4,6 mil. EUR. Kromě pořízení nového dojde také k modernizaci části toho vybavení, které lze ještě dále používat. Účelem celého procesu je nejen ochrana územní celistvosti země, ale také naplnění cílů partnerství, ke kterým se země členstvím v NATO zavázala.

Každý rok přibližně začátkem února makedonské ministerstvo obrany zveřejňuje seznam zakázek, jejichž splnění očekává do konce roku. Roční rozpočet ministerstva obrany se od vstupu do NATO pohybuje kolem 18 mil. EUR, z toho asi 25 % jde na modernizaci armády. Tím ministerstvo obrany také plní závazek vůči Severoatlantické alianci investovat alespoň 20 % z rozpočtu ministerstva obrany na modernizaci armády.

Pro české firmy by mělo být do budoucna několik zajímavých zakázek: nákup bot, batohů, uniforem a ochranných rukavic převážně pro lehkou pěchotu, dále nákup ochranných obleků pro protichemické účely. Z větších zakázek se jedná o modernizaci sovětských vrtulníků Mi, nákup zbraní (jak lehkých palných, tak poloautomatických a automatických) a také nákup munice.

Energetický průmysl

Severní Makedonii sužuje krize vyvolaná vysokými cenami energií na evropském trhu, zastaralou vlastní energetickou infrastrukturou a nedostatkem funkčních zdrojů. Vláda proto začala více podporovat investice do obnovitelných zdrojů, především pak vznik solárních parků.

V Severní Makedonii je dlouhodobý výrazný nepoměr mezi finální cenou elektrické energie pro občany a cenou, za kterou vláda elektrickou energii kupuje na trhu. Rozdíl je přitom sanován ze státního rozpočtu, respektive na dluh. Vláda chce proto podpořit vznik vlastních makedonských zdrojů energie se zvláštním důrazem na obnovitelné zdroje v souladu s dlouhodobými požadavky EU.

Pro získání oprávnění učinit v Severní Makedonii strategickou investici (nejen) v energetice je třeba učinit řadu kroků.

Mnohé projekty mohou jsou také podporovány vládou. Vláda Republiky Severní Makedonie má aktuálně zájem především o solární parky od 150 MW výše. V rámci těchto projektů jde zhruba z 90 % o soukromé investice, a nikoliv o PPP projekty. Firmy a investiční skupiny přitom nemohou počítat ani s darováním prostoru na výstavbu, vláda ani neručí za odkup elektřiny. Celý schvalovací proces se řídí zákonem o strategických investicích , jehož neoficiální překlad do češtiny pořídilo velvyslanectví ve Skopji. V ideálním případě je postup následující: investor podá žádost v souladu s požadavky a komise určená dle zákona investici schválí. Příslušné ministerstvo následně doladí podmínky s investorem. Vláda pak připraví a schválí specifický zákon (lex specialis) pro danou investici. Tu vláda předloží parlamentu a ten ji následně schválí.

Co se týče projektů menšího rozsahu, tak se jedná typicky o městskou investici, kdy municipalita zdarma investorovi přidělí prostory, investor na své náklady vybuduje solární park a následně má na základě dohody podíl na podeji elektřiny. Není zde žádný specifický zákon, podle kterého by se proces řídil, vždy je nutné se konkrétně dohodnout se starostou daného města.

V rámci větších investic spadajících pod zákon o strategických investicích vřele doporučujeme místního distributora. Ten se jeví jako nezbytný nejen díky komplikovanosti celého procesu ale i proto, že zákon o strategických investicích vykazuje řadu protiřečících si ustanovení a nejasností a lze s úspěchem pochybovat o transparentnosti při výběru projektů.

Dopravní průmysl a infrastruktura

MHD ve městech je v žalostném stavu nejen kvůli stáří vozového parku, ale i kvůli nákupu nekvalitních produktů v minulosti, například autobusů z Číny a Ukrajiny. V tomto ohledu bude zajímavá zakázka na nákup autobusů pro hlavní město. Mimo to propaguje Skopje také oblast smart cities, což se promítne v poptávce po inteligentním dopravní řízení.

Městská hromadná doprava v makedonských městech bude v příštích letech vyžadovat významné investice do její obnovy. Hlavní město Skopje v tomto ohledu bude první vlaštovkou v procesu modernizace nejen dopravních prostředků, ale také fungování dopravy jako celku.

Do hlavního města se každý rok stěhují tisíce lidí, aby zde našli lepší živobytí. Přitom je hromadná doprava ve Skopji tak špatně nastavená, že většina jeho obyvatel i lidí z okolí vyráží do práce auty. To spolu se zastaralými signalizačními systémy způsobuje nekončící dopravní zácpy. Nově zvolená starostka si to uvědomuje, a proto na příští 4 roky plánuje tento stav postupně měnit vhodnými investicemi.

V hlavním městě se očekává tendr na 250 autobusů na CNG a je poměrně dobrá šance, že v něm uspěje česká firma (mimo jiné i proto, že nová starostka Skopje má české kořeny). V dalších letech pak lze očekávat také investice do dopravní infrastruktury respektive tzv. smart cities projektů. I zde může být příležitost pro české firmy. Projekty většinou získávají spolufinancování z Evropské unie.

V případě úspěchu v hlavním městě se pak českým firmám otevírá další pole působnosti v menších makedonských městech, kde je infrastruktura v ještě žalostnějším stavu než ve Skopji.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688