Řecko, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh - souhrnná teritoriální informace
Řecko je dle nominálního HDP 21. největší evropskou ekonomikou. Země prošla v letech 2011–2018 hlubokou hospodářskou krizí, kdy ztratila zhruba čtvrtinu HDP. Rok 2019 signalizoval nástup masivního hospodářského růstu. Výsledky turistického sektoru, který je tahounem řecké ekonomiky a na tvorbě HDP se podílí z 25 %, byly rekordní. Řecko navštívilo 33 mil. zahraničních turistů, tržby z turistického ruchu vystoupily na 19?mld. EUR a vyrovnaly tradičně vysoký deficit obchodní bilance. Pandemie v r. 2020 nadějnou růstovou trajektorii přerušila. Řecká ekonomika závislá na službách byla karanténními opatřeními těžce postižena a objem HDP prudce klesl. Chystané investice do odvětví jako energetika, ekologie, inovace a infrastruktura byly odloženy. V roce 2021 se podařilo turistický ruch a řeckou ekonomiku částečně oživit. V meziročním srovnání, byť s ekonomicky neduživým rokem 2020, byl nárůst HDP významný. Přitažlivost Řecka pro investory vzrostla a s ní i příliv zahraničních investic. Perspektivy na léta 2022-23 byly dosud pozitivní. Ministerstvo financí, Evropská komise i ratingové agentury vidí významný růstový potenciál umocněný investicemi z Fondu obnovy. Řecká vláda se snaží důsledně naplňovat svůj reformní program orientovaný na zlepšení podnikatelského prostředí a respektovat fiskální disciplínu s cílem posílit důvěru investorů a dosáhnout zařazení státních dluhopisů do investičního ratingového pásma. Nadějný vývoj ekonomiky však ohrožují mezinárodní rizika plynoucí z postpandemické inflace a energetické krize umocněné ekonomickými dopady ruské invaze na Ukrajinu.
Řecko - Hospodářské ukazatele
EIU, OECD, IMDŘecko | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Růst HDP (%) | -9,0 | 8,3 | 4,2 | 3,7 | 3,4 |
Průmyslová produkce (% změna) | -1,9 | 9,3 | 3,9 | 2,8 | 2,2 |
Veřejný dluh (% HDP) | 206,3 | 198,2 | 186,8 | 181,9 | 175,6 |
Míra inflace (%) | -1,3 | 0,6 | 4,3 | 1,7 | 1,6 |
Populace (mil.) | 10,4 | 10,4 | 10,3 | 10,3 | 10,2 |
Nezaměstnanost (%) | 16,3 | 14,8 | 15,3 | 14,7 | 14,3 |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 28 820,0 | 32 280,0 | 35 240,0 | 37 670,0 | 40 180,0 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -12,5 | -9,7 | -8,5 | -8,5 | -11,8 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -21,1 | -24,4 | -26,9 | -32,2 | -38,0 |
Exportní riziko OECD | - | - | - | ||
Konkurenceschopnost | 49/63 | 46/64 |
Vývoj HDP
Podíl sektorů
zemědělství | 4,094 |
průmysl | 19,4 |
služby | 76,501 |
Řecko - Import dle zemí
Řecko - Import dle zboží
Celkem | 55,6 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) | 7,0 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 2,7 |
Sloučeniny organicko-anorganické, heterocyklické | 2,6 |
Léčiva (vč. léčiv veterinárních) | 2,5 |
Předměty obchodu zvláštní | 1,7 |
Řecko - Příležitosti pro český export
Energetický průmysl
Plán úplné dekarbonizace energetiky, tedy ústup od lignitových elektráren, s horizontem nejpozději v roce 2028 přinese kromě změny energetického mixu také investice do rekultivace lignitových oblastí zejména v regionu Západní Makedonie.
Záměr snížit závislost země na lignitu vrací na scénu podporu výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů (vítr, slunce, vodík) s cílem zvýšit podíl OZE na energetickém mixu země do roku 2030 na 35 %. Kromě využití tradiční sluneční a pevninské větrné energie se Řecko zaměří na rozvoj pobřežních větrných elektráren, jejichž instalovaný výkon by se měl do roku 2030 zvýšit na 1,5 až 2 GW. Soustředit se chce také na moderní způsoby využití vodní energie. Oživení prožívají malé solární a vodní elektrárny, hybridní energetická zařízení a technologie akumulace vyrobené energie.
Perspektivy skýtá rozvoj elektromobility a nezbytné dobíjecí infrastruktury. Deklarovaným cílem vlády je, aby v roce 2030 byl každý třetí nový automobil, který vyjíždí na řecké silnice, na elektrický pohon.
Dotováno je zvyšování energetické účinnosti staveb, a to jak domácností, tak veřejných i soukromých budov, hotelů a podniků. To otevírá prostor pro nové izolační materiály a úsporná elektroinstalační řešení. Vzhledem k rostoucím cenám energií avizovala vláda program dotované výměny energeticky náročných elektrospotřebičů za moderní energeticky efektivní.
Novým projektem vlády je program „GR-eco Islands“. Ostrovy budou postupně transformovány v „zelené“, energeticky udržitelné a autonomní destinace. Solární a větrnou elektřinu budou mít k dispozici obyvatelé, návštěvníci, podniky a veřejné instituce včetně veřejného osvětlení. Dopravu zajistí elektromobily. V první fázi se bude jednat o malé a hůře přístupné ostrovy bez možnosti napojení na pevninskou energetickou síť. Realizace programu proběhla pilotně na ostrůvcích Agios Stratis, Astypalea, Tilos a Chalki. Na ostrově Astypalea sponzoruje elektromobilitu Volkswagen.
V klasické výrobě elektřiny probíhá výstavba nových, zejména plynových elektráren. Po modernizaci volá rozvodná síť a perspektivy má její podzemní vedení, které je s ohledem na klimatické výkyvy a časté požáry prioritou. Pokračuje výstavba podmořského propojení pevninské rozvodné sítě s ostrovy. Dlouhodobě perspektivní se jeví sektor LNG infrastruktury. Průzkum nalezišť ropy a zemního plynu naopak zřejmě ustoupí dočasně do pozadí. K záměrům vlády patří rozšíření energetického využití odpadu.
Řecký energeticko-klimatický plán předpokládá do r. 2030 investice v řádu 39 mld. EUR do rozvoje OZE (9 mld.), elektrické rozvodné sítě (9 mld.), plynových elektráren a úložišť energie (1,3 mld.) a do zvýšení energetické efektivnosti soukromých i veřejných budov (11 mld.). Energetika patří k prioritním oblastem plánu na podporu oživení a odolnosti „Hellas 2.0“ financovaného z unijního fondu obnovy. Na projekty revitalizace vytěžených lignitových dolů v Západní Makedonii a na Peloponésu je z rozpočtu plánu vyčleněno 242 mil. EUR, na modernizaci elektrické rozvodné sítě 600 mil. EUR, na napojení Kykladských ostrovů na pevninský rozvodný systém 195 mil. EUR, na rozvod elektřiny pod zemí v lesních oblastech 40 mil. EUR, na zvýšení kapacity rozvodné sítě pro nové OZE 12 mil. EUR a na velkokapacitní úložiště energie z OZE 450 mil. EUR, na podporu elektromobility 220 mil. EUR a na zvýšení energetické účinnosti budov, a to jak domácností tak institucí, hotelů, podniků, 1,73 mld. EUR.
ICT
Řecká vláda chce v příštích pěti letech vybudovat moderní širokopásmovou infrastrukturu a dohnat deficit v digitalizaci. V obtížném pandemickém období, kdy bylo nutné zrušit osobní kontakty úředníků s veřejností a zahájit distanční výuku, zaznamenala digitalizace řecké veřejné správy velký pokrok. Byla rozvinuta centrální vládní platforma gov.gr, k níž byla připojena řada dalších úřadů a státních institucí. Vznikly nové aplikace. Připravuje se digitalizace registru nemovitostí, archivů sociálních pojišťoven, justice a dalších. Cílem řecké vlády je zapojit do procesu digitální transformace také soukromý sektor a změnit tak způsob jeho fungování.
Rozvoj digitalizace je jedním ze čtyř prioritních pilířů řeckého plánu na podporu oživení a odolnosti „Hellas 2.0“. Záměry konkretizuje Národní plán rozvoje širokopásmových sítí na roky 2021 – 2027, který zahrnuje infrastrukturální projekty v celkové hodnotě 2,5 mld. EUR. Většina projektů bude realizována formou PPP. Z veřejných je na ně vyčleněno 1,14 mld. EUR.
K největším projektům patří:
Síť malých satelitů na bázi infrastruktury „Fiber in sky“ na podporu bezpečné telekomunikace, námořní plavby, záchranných operací, národní bezpečnosti a ostrahy hranic a rozvoje špičkových technologií. Přípravná fáze projektu má být ukončena ve 2. čtvrtletí 2022, první malé satelity by měly být uvedeny do zkušebního provozu koncem 3. čtvrtletí téhož roku a celý projekt má být dokončen na konci roku 2025. Rozpočet činí 200,3 mil. EUR.
5G síť vedená podél hlavních silnic o délce téměř 2 400 km. Přípravná fáze projektu má být ukončena ve 3. čtvrtletí 2022, následně bude vyhlášena veřejná soutěž. Zadání zakázky je plánováno na začátek roku 2023 a dokončení na konec roku 2025. Rozpočet činí 162 mil. EUR.
Podmořská síť optických vláken mezi pevninou a řeckými ostrovy. Projekt bude realizován a financován soukromým investorem, stát doplní chybějící prostředky. Veřejná soutěž má být vyhlášena ve 3. čtvrtletí roku 2022. Geologický průzkum mořského dna a licenční proces proběhnou v roce 2024. Rozpočet veřejného podílu činí 88,7 mil. EUR.
Optická vlákna instalovaná na 120 000 budovách umožní připojit zhruba 3,6 milionům konečných uživatelů na moderní internetovou síť s velmi vysokou kapacitou (VHCN). Jedná se o modernizaci téměř 76 % aktivních internetových spojení. Přípravná fáze má být uzavřena do konce roku 2022 a realizace začít začátkem roku 2023. Rozpočet činí 131 mil. EUR.
Projekt WiFi4GR pro rozvoj veřejných míst s bezdrátovým širokopásmovým přístupem k internetu. Rozpočet projektu činí 15 mil. EUR bez DPH.
Ultrarychlé širokopásmové připojení (Ultra Fast Broadband) bude rozšiřováno ve dvou etapách. V 1. fázi bude na náklady státu vybudována síť pro ultrarychlé širokopásmové připojení s rychlostí nad 100 Mbps v oblastech, které nejsou komerčně lákavé pro soukromé investory. Veřejná soutěž probíhá od června 2021, kontraktace by měla proběhnout do konce roku 2022 (rozpočet 700 mil. EUR). V další fázi bude následovat projekt ultrarychlého širokopásmového připojení (UFBB II) pro koncesionáře, kteří do konce r. 2025 nezískají přístup k vysokokapacitním sítím VHCN. Veřejná soutěž by mohla být připravena ve 3. čtvrtletí 2023, uzavřena v průběhu následujícího roku a projekt realizován do konce r. 2027 (rozpočet 1,2 mld. EUR, podíl státu 400 mil. EUR).
Obranný průmysl
Řecko leží na křižovatce tří kontinentů, v oblasti, která nepatří k nejklidnějším. Jeho výdaje na zbrojení patří proto v NATO ve vztahu k HDP k nejvyšším. Národní investice do modernizace vybavení a výzbroje ozbrojených sil vystoupí v příštích pěti letech na 11,5 mld. EUR. Rozpočet na rok 2022 vyčleňuje na potřeby ministerstva obrany 6,47 mld. EUR.
Ministerstvo pro klimatickou krizi a civilní ochranu, které vzniklo v roce 2021 v reakci na rozsáhlé požáry, připravuje rozsáhlou transformaci koncepce a modernizaci vybavení složek civilní ochrany. Cílem je zvýšit připravenost a efektivnost krizového managementu na celém území Řecka a minimalizovat ztráty na životech a majetku způsobené přírodními katastrofami jako zemětřesení, povodně a lesní požáry.
Začátkem loňského roku byla s Evropskou investiční bankou podepsána dohoda o spolupráci na pětiletém programu modernizace řecké civilní ochrany. EIB poskytne úvěry v celkové výši až 595 mil. EUR a technické zkušenosti z oblasti prevence a řešení přírodních katastrof. Na přípravě programu spolupracovali techničtí a finanční experti Řecka i EIB, kteří zpracovali plány transformace civilní ochrany pro celé území Řecka i pro každý ze 13 krajů (regionů) samostatně. Z dlouhodobých úvěrů EIB, navýšených o veřejné a soukromé investice, bude v průběhu příštích pěti let financováno vybavení zahrnující polní nemocnice, požární a transportní letouny pro evakuaci osob, helikoptéry, bezpilotní technologie, speciální vozidla a další záchranné a zdravotnické prostředky pro řešení krizových situací, které umožní rychleji reagovat na nebezpečí a zlepší prevenci a připravenost na národní i krajské úrovni. Na tyto zakázky bude vypsán tendr.
Služby
Turistický sektor je tahounem řecké ekonomiky. Na tvorbě HDP se podílí zhruba ze čtvrtiny. V roce 2019 navštívilo Řecko rekordních 32 mil. zahraničních turistů, kteří do státního rozpočtu přímo či nepřímo přinesli 57,1 mld. EUR. Pandemie covid-19 v roce 2020 cestovní ruch těžce zasáhla. Přes státní podpory a turisticky poměrně úspěšné letní čtvrtletí se nepodařilo vyrovnat obrovské ztráty. V roce 2021 byl sice výkon turistického sektoru meziročně o 140 % lepší, tržby ubytovacích i stravovacích služeb však zůstaly za rekordním rokem 2019 zhruba o polovinu. Podnikatelé v cestovním ruchu doufají, že zlepšení epidemické situace brzy umožní plný návrat turistů do Řecka.
Oživení cestovního ruchu umožní realizovat odložené investice do rozšíření a modernizace hotelů a dalších ubytovacích kapacit, restaurací, kaváren a dalších provozoven turistických služeb. To skrývá potenciál pro všechny komodity sektoru vybavení pro hotely, restaurace a kavárny jako je sklo, skleněné výrobky a porcelán. České firmy mají na řeckém trhu tradici a při vhodné cenové politice a moderní designové nabídce může jejich vývoz posílit.
Rostoucí zájem o nové formy turistiky spolu s prodlužováním turistické sezóny otevírají prostor pro poptávku po dalším vybavení nejen pro vodní sporty, ale i pro horskou turistiku, kempování apod.
Pro zamýšlený rozvoj řeckých lázeňských lokalit může být inspirací český model využití léčebných pramenů a technologické vybavení sloužící v léčebném lázeňství. Záměr řecké vlády a místních samospráv privatizovat či dlouhodobě pronajmout některé lázeňské lokality a léčebné prameny trvá. Překážkou pro investory zůstává nedořešená legislativa a vlastnické vztahy.
Potenciál pro mezinárodní spolupráci a investice je také v dopravních službách, zejména v kombinované dopravě. Přístav Pireus spravuje čínská firma COSCO International a navyšuje jeho kapacity. Modernizován je i nákladní přístav v Soluni, který má v dlouhodobém pronájmu mezinárodní konsorcium SEGT s majoritním podílem rusko-řeckého investora. Počítá se s výstavbou překladišť a center kombinované dopravy. Realizuje se program modernizace a rozšiřování železniční sítě a začíná výstavba další trasy athénského metra.
Vodohospodářský a odpadní průmysl
Vyčerpaná kapacita skládek a finanční sankce Evropské komise za neuspokojivé nakládání s odpady již řadu let vyzývají ke změně modelu odpadového hospodářství. Vláda podporuje moderní ekologická řešení, vývoj však brzdí lokální spory o mix technologií a umístění závodů, proti kterým řada komunit ostře protestuje. Národní plán hospodaření s odpady 2020-2030 má za cíl dohnat zpoždění. V roce 2022 by se mělo skoncovat s nekontrolovaným ukládáním odpadu a začít rekultivovat nepovolené skládky. Do r. 2030 by mělo na území Řecka fungovat 43 závodů na zpracování komunálního odpadu, až 46 závodů na zpracování jeho organických složek a 4 spalovny na energetické využití zbytkového odpadu. Plán předpokládá rozšíření třídění komunálního odpadu u zdroje na více složek (papír, sklo, plast, hliník, organický odpad, textilie/oděvy, nebezpečný a zbytkový odpad), modernizaci třídících center a recyklačních závodů, využití organického odpadu v energetice (biomasa) a jeho kompostování. Zbytky komunálního odpadu mají být využity pro výrobu energie spalováním. Potenciál mají technologie na zpracování recyklovaného materiálu, rekultivace starých a výstavba nových moderních skládek. Hovoří se o podpoře projektů cirkulární ekonomiky.
Očekává se také posílení projektů orientovaných na zlepšení hospodaření s vodami (biologické čističky, hospodaření s podzemními vodami, odsolování, malé vodní elektrárny atd.), které však rovněž často brzdí lokální zájmy.
Technické parametry nových provozů budou specifikovány v rámci veřejných soutěží. Většina projektů bude realizována na regionální úrovni z prostředků alokovaných Řecku z unijních fondů a spolufinancována soukromým kapitálem (tj. formou PPP).
Plán na podporu oživení a odolnosti „Hellas 2.0“ financovaný z unijního fondu obnovy vyčleňuje na zlepšení odpadového hospodářství 660 mil. EUR z veřejných a 500 mil. EUR ze soukromých zdrojů. Na výstavbu čističek odpadních vod v osadách nad 2 000 obyvatel alokuje plán 230 mil. EUR, na obnovu infrastruktury pro rozvod pitné vody 200 mil. EUR a na rozvoj vodárenské a kanalizační sítě v konkrétních oblastech 700 mil. EUR.
Zdravotnický a farmaceutický průmysl
Kromě bezprostředních potřeb zdravotnického systému v souvislosti s pandemií je nevyhnutelná rozsáhlá obměna a rozšíření zdravotnických zařízení, vybavení a techniky, které zastaraly v průběhu desetileté hospodářské krize. Řecko nemá dostatečnou vlastní produkci, a je proto z velké části odkázáno na dovozy. Potenciál pro vývoz zdravotnické techniky, vybavení, materiálu a rehabilitačních pomůcek je značný. Zájem bude o dodavatele, kteří se kvalitou umí přiblížit špičce, ale zároveň si udržují rozumné ceny.
Řecký farmaceutický průmysl je po rafinaci ropy, výrobě potravin, zpracování kovů a chemickém průmyslu 5. nejvýznamnějším oborem domácího zpracovatelského průmyslu s vysokou přidanou hodnotou a značným růstovým potenciálem. Léčiva a farmaceutické výrobky jsou také největším vývozním artiklem Řecka do ČR s ročním objemem okolo 2 mld. CZK. Na druhé straně ČR, která tradičně vyváží do Řecka chemické výrobky, v posledních letech zvyšuje vývoz léčiv a farmaceutických výrobků, jejichž objem se v r. 2021 zvýšil o 60 % a posunuly se do exportní desítky. Pandemie covid-19 potvrdila význam moderních léčiv a potenciál pro spolupráci na jejich vývoji a výrobě. Řecké farmaceutické podniky plánují v příštích letech investice do výrobních provozů a center aplikovaného výzkumu ve výši téměř 1,5 mld. EUR a farmaceutický průmysl byl zařazen mezi státem financované programy na podporu inovací. Pro české výrobce by to mohlo být příležitostí pro dodávky surovin, obalů a případně i výrobních technologií. České farmaceutické podniky a výzkumné ústavy by se mohly pokusit o spolupráci na vývoji a výrobě moderních léčiv. Značný potenciál pro zahraniční investice má farmaceutické využití konopí, pro které platí zvláštní motivační legislativa.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz