E-commerce čeká řada výzev, dlouhodobě se ale vrátí na předcovidový růst
E-commerce si po dvou extrémně nadstandardních letech prochází složitým obdobím. První kvartál přinesl ochlazení. Prodejcům to krátkodobě přinese řadu výzev, dlouhodobě se ale e-commerce vrátí na předcovidovou trajektorii růstu, řekl v rozhovoru pro Roklen24 výkonný ředitel společnosti Shopsys Matěj Kapošváry. Změnil se v prostředí zhoršujícího se ekonomického výhledu přístup klientů? A kde má česká e-commerce nevyužitý potenciál? Přečtěte si rozhovor.
Společnost Shopsys už popáté za sebou dosáhla meziročního růstu tržeb nad 20 %. Celkově jste za loňský fiskální rok utržili téměř 100 milionů korun. Co stojí za těmito úžasnými čísly?
Asi bych ty výsledky nenazval úžasnými, je spousta firem, které rostou mnohem rychleji. I když je pravda, že s naším obtížně škálovatelným business modelem je náš růst pravděpodobně nadstandardní, to je pravda. V posledních dvou letech nám určitě pomohl i covid, byť tím, jak se zaměřujeme na řešení pro velké hráče, tak očekáváme jeho dopady spíš střednědobě a dlouhodobě.
Za nárůstem tržeb v posledním roce stojí především akvizice nových zakázek, mezi které patří například společnost Tescoma, ale i rozvoj a péče o stávající klienty. Čím dál větší část obratu tvoří zvětšující se MRR (monthly recurring revenue) z licencí za používání naší platformy a také za využívání cloudové infrastruktury.
Změnila se nějak vaše strategie ve srovnání s předchozími fiskálními roky?
Naší dlouhodobou strategií je být pro klienty skutečně plnohodnotným průvodcem světem e-commerce a partnerem, který jim dokáže co nejlépe navrhnout celý ekosystém e-commerce softwaru a pomůže prioritizovat implementaci funkcí a integrací, které budou mít co největší přínos a hodnotu. Jdeme tím směrem, ale víme, že je pořád co dohánět.
Nemyslím si, že se naše strategie v posledních letech měnila. To, co se v průběhu časů mění, je komplexita projektů, které děláme. Na straně zákazníků je čím dál tím větší množství systémů, procesů a integrací.
Naopak zákazníci čekají čím dál tím jednodušší nákupní zážitek. Našim cílem je toto propojit.
Nad českou ekonomikou visí hrozba stagflace. Česká národní banka ve druhé polovině letošního roku dokonce očekává mírnou recesi. Jak se v tomto prostředí daří segmentu e-commerce?
Vnímáme, že e-commerce si po posledních dvou extrémně nadstandardních letech prochází složitým obdobím. První kvartál letošního roku přinesl ochlazení e-commerce. Krátkodobě to přinese prodejcům řadu výzev, z dlouhodobého hlediska se ale e-commerce vrátí na předcovidovou trajektorii růstu. E-commerce růsty už nebudou na rozdíl od předchozích let samozřejmostí.
Pozorujete u svých klientů změnu chování v návaznosti na zhoršující se ekonomické vyhlídky?
Výrazné změny nepozorujeme. Tím, jak máme velké portfolio klientů, tak se sezónnosti jednotlivých zákazníků i jejich aktuální ekonomická výkonnost dokážou navzájem do jisté míry vykrýt. Naši klienti navíc typicky patří mezi velké hráče, kterým je e-commerce dlouhodoběji v souladu s trendem konsolidace nakloněna. Věřím, že podobně jako my vnímají aktuální pokles jako pouze dočasný.
Jak se ke zhoršujícímu ekonomickému prostředí staví Shopsys? Pociťujete například vliv vysoké inflace?
Drtivá většina našich nákladů jsou mzdové náklady, které v e-commerce (a zejména v IT) rostou už dlouhodobě. Mzdovou situaci navíc ještě umocnila pandemie, která smazala regionální rozdíly, ze kterých jsme do té doby mohli alespoň z části benefitovat. Při našem business modelu nelze jinak než nárůst mezd postupně promítnout i do našich hodinových sazeb, stejně jako to dělají ostatní hráči. Snažíme se však, aby případné nárůsty byly pro naše klienty zvládnutelné a abychom byli pořád konkurenceschopní.
Z pozice provozního ředitele ses posunul do role výkonného ředitele. Plánuješ nějaké změny? Jak chceš Shopsys dále posunout?
Naše dlouhodobá strategie se nemění. Víme, proč jsme na trhu, kam směřujeme i jakou cestou jdeme. Mým hlavním úkolem bude nadále udržet firmu v růstu, zisku a posílit naši pozici v klíčových segmentech zákazníků – to vše bez poklesu kvality našich služeb a péče, pro kterou si nás klienti volí.
Jaký je tvůj výhled segmentu e-commerce z krátkodobého a dlouhodobého hlediska? Kde má podle tebe tato oblast stále nevyužitý potenciál?
Krátkodobě čeká e-commerce slabší období, ale celosvětová e-commerce bude dlouhodobě růst. V České republice možná už méně dynamicky než v Rumunsku či Maďarsku.
V české e-commerce má zatím nevyužitý potenciál B2B segment. Očekáváme, že růst segmentu B2B se bude nadále ještě zrychlovat. Například v USA je online B2B trh již víc než dvojnásobný než ten B2C. To nám jasně ukazuje, kterým směrem se bude odvětví vyvíjet i u nás.
Matěj Kapošváry je výkonný ředitel společnosti Shopsys, české jedničky na trhu individuálních e-commerce řešení pro největší hráče. Spolu se sedmdesáti kolegy pomáhá klientům s jejich online prodeji a tím, jak uspět v omnichannel světě. Vedle toho stojí za oceňovaným magazínem EXEC pro manažery ze světa e-commerce. O online obchodování pravidelně přednáší v Česku i zahraničí.