Začátkem září byla zahájena
stavba lávky přes Labe u kongresového centra Aldis, která bude určená pro pěší a cyklisty. Po necelých devíti měsících již lávka přemostila obě
strany řeky, dokončují se montáže segmentů z vysokohodnotného betonu (UHPC) a řeší se napínání ocelových nosných lan. Cena této nadčasové lávky činí 161,8
milionu korun včetně
DPH, přibližně dvě třetiny těchto nákladů plánuje město pokrýt díky
dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu. Lávka bude dokončena v zimě, první chodci a cyklisté by na ni mohli zavítat začátkem března
roku 2023.
„Stavba této lávky přinese všem chodcům a cyklistům, kteří putují po Hradci, několik nedocenitelných výhod. Využívat budou moci kratší a především bezpečnější spojení ze Smetanova nábřeží do lokality Aldis. Domnívám se, že tuto věc ocení také maminky na procházce s dětmi nebo s kočárky,“ vysvětluje primátor města Alexandr Hrabálek. Kromě toho by mělo dojít k oživení lokality Aldis a Smetanova nábřeží, které mají velký, ale ne zatím tolik využitý potenciál.
„Na Smetanově nábřeží vznikne příjemná odpočinková zóna, kde přibydou nové lavičky. Stejně tak lokalita Aldis se postupně rozvíjí, a já věřím, že přitáhne hodně návštěvníků. Už se těším, až tady budu chodit s vnoučátky,“ pokračuje primátor.
Stavbu lávky zajišťuje
stavební společnost
SMP CZ.
„Na podzim loňského roku jsme měli hotovou spodní stavbu a v zimě byla zahájena montáž ocelové konstrukce. Již byla namontována také hlavní nosná lana, ale k jejich předpětí dojde až téměř ke konci stavby. V následujících dnech dokončíme montáž segmentů z vysokohodnotného betonu (UHPC), celkem se jedná o 39 dílců o hmotnosti přibližně osm tun,“ popisuje vedoucí projektu ze společnosti
SMP CZ Viktor Stržínek. Právě díky včasnému zajištění tohoto
stavebního materiálu může
stavba pokračovat podle plánu.
„Materiál UHPC umožňuje použití velmi subtilních prvků a zaručuje také dlouhou trvanlivost. Výroba takto tvarově složitých segmentů je časově velmi náročná a nyní se ukázalo jako správné, že jsme je nechali vyrobit s dostatečným časovým předstihem. Díky tomu můžeme plynule pokračovat a nemusíme se obávat přerušení dodávek,“ doplňuje Stržínek. V letních měsících bude probíhat zalévání spár mezi segmenty a později začnou stavbaři montovat také ocelové zábradlí. Jakmile se lávka dokončí, přesunou se
stavební práce na její vstupní části.
„Předpolí na Smetanově nábřeží bude mít vstup na lávku ozvláštněný, uprostřed povede rovná mírně stoupající stezka a po obou jejích stranách pak bude menší schodiště. Druhá strana lávky, tedy u Collinovy ulice, bude plynule navazovat na danou lokalitu,“ uvádí náměstek primátora pro oblast městských
investic Jiří Bláha. Město také plánuje lávku ošetřit antigraffitovým nátěrem.
Stavebně by měla být dokončena v závěru letošního
roku, poté bude následovat kolaudace.
„Samozřejmě nedokážeme říct, jak dlouho bude kolaudace trvat, ale ze zkušenosti odhadujeme, že by vše mělo být dotaženo během dvou měsíců. Znamená to tedy, že první chodci a cyklisté by mohli na lávku zavítat začátkem jara,“ upřesňuje Bláha.
Cena lávky činí 161,8
milionu korun včetně
DPH, téměř dvě třetiny této částky ale město plánuje pokrýt z
dotace. Poskytnuta bude v rámci Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
„O dotaci jsme zažádali v srpnu 2020 a v tuto chvíli máme rozhodnutí o poskytnutí dotace, dle kterého můžeme získat až 102,7 milionů korun. O první platbu bychom rádi zažádali během následujících letních měsíců, o tu další pak v průběhu příštího roku,“ uvádí náměstkyně primátora pro oblast
dotací Monika Štayrová.
Kateřina Šmídová, tisková mluvčí