V Maďarsku se dynamicky rozvíjí sektor dobíjecích stanic pro elektromobily
Spolu s rozvojem elektromobility se v Maďarsku dynamicky rozvíjí sektor pomocné infrastruktury zaměřené na dobíjení elektrických vozidel. Počet veřejně přístupných dobíjecích stanic jen v minulém roce vzrostl o více než třetinu a rozvoj bude pravděpodobně i nadále pokračovat, což například dokazuje i případ budapešťského letiště Ference Liszta.
Ilustrační foto: Shutterstock
Rozvoj tohoto segmentu přináší i příležitosti pro české firmy nabízející produkty a služby spojené s realizací a provozem nabíjecích stanic.
DOBÍJECÍ STANICE NA LETIŠTI
Budapešťské mezinárodní letiště Ference Liszta oznámilo, že v příštích třech letech bude na letišti vybudováno 176 dobíjecích stanic pro elektrická vozidla. Nabíjecí stanice budou moci využívat vozidla společností zajišťujících pozemní odbavení, ostatní vozidla letiště a servisní vozidla partnerských společností působících na letišti. 134 dobíjecích stanic by mělo být financováno s využitím finančních prostředků EU.
Budapešťské letiště se zavázalo k udržitelnosti, včetně snižování emisí a nejpozději do roku 2035 by chtělo dosáhnout uhlíkové neutrality. Rozvoj elektromobility v rámci zajišťování chodu letiště má být jedním ze způsobů, jak této neutrality dosáhnout.
U BENZINEK I SUPERMARKETŮ
Rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily se však netýká pouze letiště. Dobíjecí stanice vznikají například u čerpacích stanic či u velkých obchodních center a prodejen obchodních řetězců jako Lidl, Aldi či Prima.
Míru rozvoje tohoto segmentu dokládá i nedávné vyjádření Maďarského energetického regulačního úřadu (MEKH), podle kterého vzrostl počet veřejně přístupných dobíjecích stanic během minulého roku o 33,6 %. Z celkového počtu 1880 veřejně přístupných dobíjecích stanic pak největší podíl připadá na hlavní město Budapešť, kde dle údajů maďarského regulátora bylo na konci roku přístupných 673 stanic (tedy více než třetina z celkového počtu), následovala župa Pešť (ekvivalent Středočeského kraje) s 233 stanicemi. Téměř polovina veškerých veřejně přístupných dobíjejících stanic se tak nacházela v hlavním městě a jeho okolí.
OBLAST REZIDENČNÍHO BYDLENÍ
Rozvoj nabíjecích kapacit lze očekávat i v oblasti rezidenčního bydlení, kde by měl být tažen novou regulatorní úpravou zaměřenou na podporu nízkoemisní dopravy. Nové rezidenční budovy s vlastním parkovištěm budou muset zahrnovat i nabíjecí stanici pro elektrická auta.
Rozvoj sítě dobíjecích stanic je spojen s rozvojem elektrických automobilů – podle Maďarské asociace pro budoucí mobilitu by měl počet elektromobilů na maďarských silnicích dosáhnout na konci roku 2022 počtu 30 tisíc a v roce 2026 dosáhnout 125 tisíc.
Jedním z druhů elektrických vozidel, které můžeme na maďarských silnicích spatřit, je i elektrické SUV Škoda Enyag od české firmy Škoda Auto.
Petr Michálek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Budapešti
Díky našim firmám o nás ví celý svět
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select