Než elektromobil poprvé nastartuje - Baterie MEB určené k pohonu čistě elektrických vozů ŠKODA ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV
Baterie MEB určené k pohonu čistě elektrických vozů ŠKODA ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV vznikají na výrobní lince v hlavním závodě ŠKODA AUTO ve třech verzích. Liší se počtem bateriových modulů (8, 9 či 12), a tedy i celkovou kapacitou. Kromě elektrických SUV značky ŠKODA jsou určené i pro další vozy koncernu Volkswagen postavené na platformě MEB – více zde.
„Baterie na své výrobní lince projde všemi potřebnými zkouškami a testy a je nabita na 14 kWh, což je 20–25 procent z celkové kapacity baterie,“ vysvětluje specialista montáže MEB baterií David Bolcek.
Energie je určená k tomu, aby baterie byla při procesu výroby automobilu schopna zajistit všechny potřebné kroky včetně „oživení vozu“ a jeho první jízdy. Z výroby odchází baterie s konektory potřebnými pro propojení s dalšími částmi vozu. Její součástí je i pojízdní ochrana, což je odolný plech kryjící spodní část baterie. Ta bude totiž později tvořit podvozek auta.
specialista montáže MEB baterií
Podvozek, svatba, oživení
Jak se tedy bezmála 500kilogramová (hmotnost 12modulové varianty) baterie stane srdcem celého elektromobilu? Na výrobní lince, kde vznikají kromě modelů ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV také vozy OCTAVIA, se nejdříve potká s robotem, který ji položí na podvozkový rám. „Podvozkový rám s baterií se pak pohybuje dál v toku montážní linky, kde probíhají další montážní činnosti,“ popisuje Josef Mulka, specialista BEV a PHEV z oddělení řízení výroby vozů.
Robot ukládá baterii na podvozkový rám.
Tyto další činnosti znamenají propojení baterie s ostatními komponenty. „Na MEB baterii namontujeme takzvaný kabelový kanál, který propojuje přední a zadní modul vozidla. Obsahuje brzdové vedení, komunikační svazky vozidla, vedení chlazení vysokonapěťových komponentů a oranžové vysokonapěťové svazky. Vše v rámci montáže podvozku propojíme do jednoho funkčního celku,“ vysvětluje Mulka. V této fázi se k baterii a dalším částem připojuje také nabíjecí zásuvka pro pozdější nabíjení vozidla nebo elektromotor, v případě vozů ENYAQ iV s pohonem všech kol pak elektromotory dva.
„Svatba“ hotového podvozku s karoserií
Výsledkem je hotový podvozek, který čeká svatba. Tak se nazývá spojení podvozku s karoserií. Samotná baterie je s karoserií spojena 16 nebo 24 šrouby po svém obvodu (konkrétní počet závisí na velikosti baterie) a čtyřmi uprostřed baterie. Svatba je plně automatická, oddávajícím je v tomto případě robot, který ke karoserii přišroubuje také přední a zadní nápravu.
„V dalším průběhu výrobního procesu na několika stanovištích kontrolujeme zapojení všech komponentů,“ říká Josef Mulka. Do vozu se také dostává život. „Zaměstnanec s průmyslovým počítačem, takzvaným MFT, nahrává software do řídicích jednotek ve vozidle, včetně MEB baterie. Počítač kontroluje, jestli je ve voze správná MEB baterie se správnými parametry – řídicí software samotné MEB baterie je do ní nahrán už při její výrobě,“ nabízí detaily Mulka.
specialista oddělení řízení výroby vozů
Skrze průmyslový počítač, takzvaný MFT, se nahrává software do řídicích jednotek ve vozidle, včetně MEB baterie.
Když všechna propojení a důležité parametry projdou další kontrolou, může elektromobil poprvé nastartovat. Oživí ho sepnutí servisního konektoru, po kterém sepnou stykače v MEB baterii. Tím se fyzicky propojí vysokonapěťová síť vozidla s baterií a auto se poprvé vlastní silou rozjede a odjíždí dál na výstupní kontrolu kvality. Pak už je vůz připraven na cestu k zákazníkovi.
Hotový vůz poprvé startuje.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Než elektromobil poprvé nastartuje - Baterie MEB určené k pohonu čistě elektrických vozů ŠKODA ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV
- Než elektromobil poprvé nastartuje - Baterie MEB určené k pohonu čistě elektrických vozů ŠKODA ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV
- Cena aut Škoda Enyaq iV - Přehled cen vozů Škoda Enyaq iV
- Národní premiéra vozu ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV na motoristické slavnosti v pražských Holešovicích
- ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV: Elektrický vůz s emocionálním vzhledem a dynamickými vlastnostmi
- Elektrické vozy Škoda Enyaq iV najezdily ve službách českého předsednictví EU přes 120 tisíc kilometrů
- Dostupné elektrické SUV: Škoda Enyaq iV 50 za méně než 40 000 eur
- ŠKODA ENYAQ iV a ŠKODA FABIA jsou nejlepšími vozy své třídy v testu Euro NCAP
Prezentace
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Oznámení o zvýšení důchodu přijde letos naposledy na papíru zdarma
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
I přes zdražení distribuce mohou domácnosti v roce 2025 ušetřit
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání