mzv.cz (MZv ČR)
Komodity  |  09.05.2022 09:39:00

Maďarsko začíná rozvíjet vodíkové technologie

Maďarsko začíná rozvíjet vodíkové technologie

09.05.2022 / 09:36 | Aktualizováno: 09.05.2022 / 09:39

Maďarsko se postupně začíná vydávat cestou rozvoje vodíkových technologií, kdy na menší projekty zaměřené na dopravu jako např. vodíková loď či vodíkové autobusy začínají navazovat i velké průmyslové projekty zaměřené na výrobu zeleného vodíku. Do odvětví se pustily obě největší maďarské energetické firmy MOL a MVM.

aďarský petrochemický koncern MOL ohlásil, že ve své rafinérii v maďarském městě Százhalombatta spustí příští rok do provozu elektrolyzér na výrobu vodíku s výkonem 10 MW, který by měl pomocí obnovitelných zdrojů elektřiny vyrobit 1 600 tun zeleného vodíku ročně. Doposud používá MOL pro výrobu vodíku jakožto palivo zemní plyn, díky přechodu na obnovitelné zdroje tak MOL sníží emise CO2 o cca 25 tisíc tun ročně.

Po uvedení do provozu by se mělo jednat o jeden z největších projektů na výrobu zeleného vodíku v Evropě, přičemž investice se pohybuje okolo 22 mil. EUR. Technologickým dodavatelem elektrolyzéru je americká společnost Plug se sídlem v New Yorku.

Dalším velkým probíhajícím projektem zaměřeným na vodík je tzv. projekt Aquamarine. Tento testovací projekt v hodnotě cca 8 mil. EUR, jehož základní kámen byl nedávno položen v přítomnosti maďarského ministra pro inovace a technologie László Palkovicse, by měl rovněž sloužit k výrobě zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů.

Vyrobený vodík by měl být následně ukládán do podzemních zásobníků zemního plynu, které vlastní dceřiná společnost státního podniku MVM s názvem MFGT. Počítá se s elektrolyzérem o výkonu 2,5 MW, přičemž v rámci projektu by se měly vyzkoušet varianty jak smíchávání vodíku se zemním plynem tak samostatné ukládání vodíku. Projekt využívá vědeckých poznatků čtyř maďarských univerzit.

Zároveň s tím byl letos na jaře spuštěn projekt testování vodíkových autobusů v maďarské hromadné dopravě, kdy dvanáct vodíkových autobusů jezdilo tři týdny mezi metropolí Budapeští a městem Vecsés. V Maďarsku se jednalo o první test vodíkových autobusů v reálném provozu. Autobusy na vodíkový pohon dodala firma Solaris, která mimochodem v Budapešti spolupracuje i s českou firmou Škoda Transportation. Tyto dvě firmy dodávají Budapešťskému dopravnímu podniku v rámci společného konsorcia více než 100 trolejbusů.

Minulý rok byla v maďarské metropoli rovněž slavnostně otevřena první vodíková plnící stanice pro automobily poháněné vodíkem. Nedlouho poté pak rovněž na maďarském Balatonu představila maďarská firma Kontakt Elektro svůj projekt vodíkem poháněné lodě.

Rozvoj vodíkových technologií s sebou přináší i příležitosti pro české firmy, a to nejen v samotné výrobě, nýbrž i v přepravě resp. jeho ukládání.

Petr Michálek: Velvyslanectví ČR v Budapešti,


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688