Maďarsko začíná rozvíjet vodíkové technologie
Maďarsko začíná rozvíjet vodíkové technologie
09.05.2022 / 09:36 | Aktualizováno: 09.05.2022 / 09:39
Maďarsko se postupně začíná vydávat cestou rozvoje vodíkových technologií, kdy na menší projekty zaměřené na dopravu jako např. vodíková loď či vodíkové autobusy začínají navazovat i velké průmyslové projekty zaměřené na výrobu zeleného vodíku. Do odvětví se pustily obě největší maďarské energetické firmy MOL a MVM.
aďarský petrochemický koncern MOL ohlásil, že ve své rafinérii v maďarském městě Százhalombatta spustí příští rok do provozu elektrolyzér na výrobu vodíku s výkonem 10 MW, který by měl pomocí obnovitelných zdrojů elektřiny vyrobit 1 600 tun zeleného vodíku ročně. Doposud používá MOL pro výrobu vodíku jakožto palivo zemní plyn, díky přechodu na obnovitelné zdroje tak MOL sníží emise CO2 o cca 25 tisíc tun ročně.
Po uvedení do provozu by se mělo jednat o jeden z největších projektů na výrobu zeleného vodíku v Evropě, přičemž investice se pohybuje okolo 22 mil. EUR. Technologickým dodavatelem elektrolyzéru je americká společnost Plug se sídlem v New Yorku.
Dalším velkým probíhajícím projektem zaměřeným na vodík je tzv. projekt Aquamarine. Tento testovací projekt v hodnotě cca 8 mil. EUR, jehož základní kámen byl nedávno položen v přítomnosti maďarského ministra pro inovace a technologie László Palkovicse, by měl rovněž sloužit k výrobě zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů.
Vyrobený vodík by měl být následně ukládán do podzemních zásobníků zemního plynu, které vlastní dceřiná společnost státního podniku MVM s názvem MFGT. Počítá se s elektrolyzérem o výkonu 2,5 MW, přičemž v rámci projektu by se měly vyzkoušet varianty jak smíchávání vodíku se zemním plynem tak samostatné ukládání vodíku. Projekt využívá vědeckých poznatků čtyř maďarských univerzit.
Zároveň s tím byl letos na jaře spuštěn projekt testování vodíkových autobusů v maďarské hromadné dopravě, kdy dvanáct vodíkových autobusů jezdilo tři týdny mezi metropolí Budapeští a městem Vecsés. V Maďarsku se jednalo o první test vodíkových autobusů v reálném provozu. Autobusy na vodíkový pohon dodala firma Solaris, která mimochodem v Budapešti spolupracuje i s českou firmou Škoda Transportation. Tyto dvě firmy dodávají Budapešťskému dopravnímu podniku v rámci společného konsorcia více než 100 trolejbusů.
Minulý rok byla v maďarské metropoli rovněž slavnostně otevřena první vodíková plnící stanice pro automobily poháněné vodíkem. Nedlouho poté pak rovněž na maďarském Balatonu představila maďarská firma Kontakt Elektro svůj projekt vodíkem poháněné lodě.
Rozvoj vodíkových technologií s sebou přináší i příležitosti pro české firmy, a to nejen v samotné výrobě, nýbrž i v přepravě resp. jeho ukládání.
Petr Michálek: Velvyslanectví ČR v Budapešti,
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Okénko energetiky
Ondřej Schejbal, SolidSun
DPH za fotovoltaiku a tepelná čerpadla je od roku 2024 snížena na 12 %
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz