ŠKODA AUTO dosáhla v prvním čtvrtletí navzdory velkým výzvám rentability tržeb ve výši 6,6 %
„Máme za sebou extrémně náročné první čtvrtletí. K nedostatku polovodičů se přidalo ještě výrazné narušení dodavatelských řetězců z důvodu války na Ukrajině. Podnikli jsme řadu protiopatření a dokázali tak posílit provozní zisk. I v dalším průběhu roku budeme důsledně pokračovat v realizaci programu NEXT LEVEL EFFICIENCY+, zaměřeného na snižování nákladů a zvyšování efektivity, abychom minimalizovali dopady na naše hospodaření. Za současného stavu očekáváme, že se dodávky dílů od druhé poloviny roku zlepší.“
Christian Schenk, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Financí a IT
„Díky novým modelům, jako jsou FABIA, KAROQ a ENYAQ COUPÉ iV, jsme do nového roku vkročili s optimismem. Válka na Ukrajině nás ovšem výrazně přibrzdila. Děkuji zákazníkům za trpělivost a stálou důvěru ve značku ŠKODA, děkuji i našim importérům a prodejcům za jejich skvělé nasazení. Pozitivem je, že jsme obnovili výrobu našeho plně elektrického SUV ENYAQ iV. Uděláme vše pro to, abychom i nadále co nejlépe uspokojovali vysokou poptávku po našich modelech.“
Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Prodeje a marketingu
Tržby ŠKODA AUTO Group* díky konsolidaci lehce vzrostly na 5,1 miliardy eur (+1,0 % oproti předchozímu roku). Zatímco provozní výsledek klesl o 24,8 % na 337 milionů eur, dosáhla rentabilita tržeb solidní úrovně 6,6 %. Společnost ŠKODA AUTO reaguje na aktuální situaci důslednou realizací programu NEXT LEVEL EFFICIENCY+. Hlavním a dlouhodobým cílem je dosáhnout vedoucího postavení mezi evropskou konkurencí v oblasti nákladů a dosažení trvalé rentability tržeb ve výši minimálně 8 %. Program se zaměřuje na maximalizaci potenciálu výnosů a optimalizaci materiálových, výrobních a fixních nákladů. Vzhledem k tomu, že na začátku roku došlo ke konsolidaci společnosti Volkswagen Group Rus pod společnost ŠKODA AUTO a.s., nelze uváděné ukazatele meziročně přímo srovnávat.
ŠKODA AUTO Group* – Ukazatele ve čtvrtletním srovnání, leden až březen 2022/2021**:
2022 | 2021 | Změna v % | ||
Dodávky zákazníkům | vozů | 186 200 | 249 600 | -25,4 % |
Dodávky zákazníkům, bez Číny | vozů | 171 000 | 223 300 | -23,4 % |
Výroba*** | vozů | 235 100 | 239 700 | -1,9 % |
Odbyt**** | vozů | 238 200 | 234 400 | 1,6 % |
Tržby | mil. EUR | 5 101 | 5 049 | 1,0 % |
Provozní výsledek | mil. EUR | 337 | 448 | -24,8 % |
Rentabilita tržeb (Return on Sales) | % | 6,6 | 8,9 | |
Hmotné investice | mil. EUR | 74 | 86 | -14,0 % |
Čistý finanční tok | mil. EUR | 337 | 563 | -40,1 % |
** Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
*** Zahrnuje výrobu ve skupině ŠKODA AUTO, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako SEAT, VW a AUDI; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
**** Zahrnuje odbyt skupiny ŠKODA AUTO prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako SEAT, VW, AUDI, PORSCHE a LAMBORGHINI; odbyt vozů bez dílčích/kompletních sestav.
Dodávky zákazníkům v prvním čtvrtletí roku 2022:
Od ledna do března dodala ŠKODA AUTO svým zákazníkům na celém světě 186 200 vozů (první čtvrtletí roku 2021: 249 600 vozů; -25,4 %).
V západní Evropě zaznamenala společnost ŠKODA AUTO za první tři měsíce roku celkem 89 000 dodávek zákazníkům (první čtvrtletí 2021: 111 600 vozů; -20,3 %). Na svém v současnosti největším trhu, v Německu, dodala automobilka v období od ledna do března zákazníkům 33 100 vozů (první čtvrtletí 2021: 36 600 vozů; -9,6 %). Na rozdíl od obecného vývoje na trhu si značka ŠKODA v prvním čtvrtletí roku polepšila v Norsku: 1 400 vozů dodaných zákazníkům představuje ve srovnání s předchozím rokem nárůst o 9,3 % (první čtvrtletí 2021: 1 200 vozů). Švýcarsko zůstalo na stabilní úrovni s 3 900 vozy dodanými zákazníkům (první čtvrtletí 2021: 3 800 vozů; +1,0 %).
Ve střední Evropě zaznamenala ŠKODA AUTO v prvním čtvrtletí 35 400 dodávek zákazníkům, oproti 46 900 dodávkám ve stejném období minulého roku jde o -24,6% pokles. Na domácím českém trhu zůstaly dodávky poměrně stabilní: za první tři měsíce bylo zákazníkům dodáno 18 600 vozů (leden až březen 2021: 19 600 vozů; -5,2 %).
Ve východní Evropě bez Ruska dodala ŠKODA AUTO od ledna do března zákazníkům 7 500 vozů, což představuje pokles o 23,3 % (první čtvrtletí 2021: 9 800 vozů).
Na pozadí ruské invaze na Ukrajinu představenstvo koncernu Volkswagen na začátku března rozhodlo, že až do odvolání zastaví výrobu vozů v Rusku i vývoz svých vozů do Ruska. Za první dva měsíce roku tam značka ŠKODA zaznamenala 12 100 dodávek zákazníkům (leden až březen 2021: 22 800 vozů; -47,0 %).
V Číně klesly dodávky zákazníkům v prvním čtvrtletí o 42,2 % na 15 200 vozů (leden až březen 2021: 26 300 vozů).
V Indii zaznamenala značka ŠKODA v prvním čtvrtletí roku 2022 celosvětově největší nárůst dodávek zákazníkům: s 11 600 vozy si automobilka na tomto trhu mimořádně polepšila, a to o 265,3 % (leden až březen 2021: 3 200 vozů).
Dodávky vozů značky ŠKODA zákazníkům v prvním čtvrtletí roku 2022
(v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):
ŠKODA OCTAVIA | (38 800; -39,1 %) |
ŠKODA KODIAQ | (25 100; -24,5 %) |
ŠKODA KAMIQ | (24 300; -30,0 %) |
ŠKODA KAROQ | (22 700; -38,0 %) |
ŠKODA FABIA | (20 600; -20,3 %) |
ŠKODA SUPERB | (16 600; -24,2 %) |
ŠKODA SCALA | (10 400; -17,1 %) |
ŠKODA ENYAQ | (8 800; –) |
ŠKODA RAPID | (8 500; -54,4 %) |
ŠKODA KUSHAQ | (7 000; –) |
ŠKODA SLAVIA | (3 400; –) |
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select