army.cz (MO ČR)
Armáda  |  15.04.2022 00:00:00

Vrtulník WSK SM-2 září po renovaci v podniku LOM PRAHA modrou i žlutou barvou

Slavnostní předání vrtulníku se odehrálo před halami státního podniku LOM PRAHA, příjemnou atmosféru a krásu stroje zářícího modrou i žlutou barvou ještě umocnilo jarní počasí s rovněž azurově modrou oblohou. Renovace vrtulníku v podniku LOM PRAHA je dalším příkladem intenzivní a dobré spolupráce této firmy s Vojenským historickým ústavem Praha. V roce 2021 převzal VHÚ po renovaci v LOM PRAHA hned dva letouny: Aero L-29 Delfín a cvičný bitevník Avia/Iljušin Il-10.

Vrtulník WSK SM-2 představuje polskou úpravou velice rozšířeného sovětského lehkého vrtulníku Mil Mi-1, Tato víceúčelová konstrukce byla vyvinutá v závodech Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) Zykmunda Pulawskiho ve Swidniku koncem padesátých let minulého století.

Konstruktéři využili velice zdařilou kombinaci sedmiválcového hvězdicového motoru s třílistým hlavním rotorem a při ponechání původní zadní části zcela přepracovali kabinu pro pilota a cestující. Díky promyšlenému návrhu ušetřili na hmotnosti stroje, což to jim umožnilo přidat ještě dvě sedadla pro cestující, případně instalaci speciálního jeřábového nebo sanitního vybavení. Důmyslným řešením přídě bylo možné instalovat v ní ještě jedna speciální dvířka, kterými se do upravené kabiny nasouvala nosítka s raněným. Případně se na vnější pravý bok vrtulníku dal zavěsit další speciální zdravotnický box pro ještě jedna nosítka.

V bývalém Československu sloužil pouze jeden stroj tohoto typu. Byl vyroben ve Swidniku v roce 1962 v pasažérské verzi s pěti sedadly. Jeho zálet provedl dne 15. listopadu pilot Stanislaw Wiacek a poté byl zřejmě koncem roku předán čs. straně. Již k 11. lednu 1963 byl registrován u Leteckého oddílu Ministerstva vnitra jako OK-BYK. U něj létal až do roku 1970, kdy byl prodán podniku Slov-Air Bratislava a imatrikulován jako OK-RUV.

Krátce na to prodělal v Leteckých opravnách Trenčín generální opravu, kdy asi dostal i nový povrchový nátěr v kombinaci jasně žluté a modré barvy, doplněný logy Slov-Airu. Poté byl vrtulník využíván k různým činnostem, mimo jiné i ke kontrole vedení vysokého elektrického napětí.

Po dolétání stanovené životnosti 1 200 letových hodin byl vrtulník nabídnut do sbírky VHÚ a dne 20. května 1975 přeletěn pilotem Antonínem Dytrychem na letiště Praha-Kbely, kde byl předán do stavu Leteckého muzea VHÚ. Od té doby byl uložen v depozitáři a příležitostně vystavován při slavnostních akcích muzea.

Technická data stroje:

  • Motor LIT-3 (AI-26 SV) o výkonu 423 kW (575 k).
  • Průměr rotoru 14,33 m
  • Délka trupu 12,08 m
  • Výška 3,3 m
  • Hmotnost prázdného vrtulníku 1 946 kg
  • Vzletová hmotnost 2 550 kg
  • Max. rychlost 170 km/h
  • Cestovní rychlost 130 km/h
  • Dostup 3 500 m
  • Dolet 320 km

]]>
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688