Norský trh je náročný, cestu na něj ukazuje Metrostav a chystají se další firmy
NORSKÝ TRH JE NÁROČNÝ. CESTU NA NĚJ UKAZUJE METROSTAV, CHYSTAJÍ SE DALŠÍ FIRMY
Uspět na norském trhu není jednoduché – Norové tradičně silně upřednostňují domácí či severskou produkci a jejich očekávání ohledně kvality jsou velmi vysoká. Tato severská země nicméně skýtá pro české firmy velmi zajímavý potenciál v celé řadě odvětví. Například aktivita ve stavebnictví je nebývale vysoká, ať už se jedná o moderní architektonické projekty či ekologické přestavby. Potvrdila to i dubnová mise českých podnikatelů.
Foto: Metrostav
Mise se kromě zástupců Hospodářské komory ČR zúčastnilo pět českých firem, jež reprezentovaly pestrou škálu oborů, které jsou pro spolupráci s Norskem velmi perspektivní. Jednalo se o zástupce společností Metrostav (stavebnictví), Linet (zdravotnictví), Czech Aviation Training Centre (letectví), Ateliér Tsunami (stavebnictví a architektura) a PRK Partners (právní služby).
STAVEBNÍ DÍLO METROSTAVU
Čeští podnikatelé mimo jiné navštívili stavební dílo společnosti Metrostav, která aktuálně pracuje na projektu přístupového tunelu jedné ze stanic rozšiřující se sítě metra v Oslu. Vzhledem k členitosti norské krajiny a velkým vzdálenostem je obrovskou příležitosti i pro české firmy právě rozvoj dopravní infrastruktury, který si nová norská vláda vytkla jako jednu ze svých priorit. Stejně jako investice do zdravotnictví, jež se v souvislosti s pandemií dostalo do popředí politického zájmu i v Norsku.
Velmi úspěšné působení českých společností Škoda Auto (elektromobily) a Metrostav v Norsku je přitom důkazem, že se české firmy mohou na norském trhu skvěle etablovat. Úspěch v Norsku navíc bývá zpravidla dlouhodobý – Norové si kvalitní spolupráce cení a nemají potřebu ji měnit.
PROJEKT EKONOMICKÉ DIPLOMACIE
Podnikatelská mise Hospodářské komory ČR na začátku dubna doprovázela náměstkyni ministra průmyslu a obchodu Martinu Tauberovou při její pracovní návštěvě v Oslo. V rámci projektu ekonomické diplomacie (PROPED) měli zástupci českých firem možnost navázat cenné kontakty s norskými partnery, představit jim svou produkci a prodiskutovat možnosti spolupráce na náročném, ale perspektivním norském trhu.
Velvyslanectví ČR v Oslo proto dlouhodobě považovalo přípravu podnikatelské mise do Norska za svou prioritu. Původně plánovaný termín jejího uskutečnění (březen 2020) zhatila pandemie, a tak bylo možné cestu zrealizovat až v náhradním termínu v letošním dubnu, po zrušení většiny restriktivních opatření na norské i české straně. České velvyslanectví v Oslo na přípravě mise od počátku úzce spolupracovalo s Hospodářskou komorou ČR a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.
Foto: Velvyslanectví ČR v Oslo
ENERGETIKA I OBNOVA UKRAJINY
Náměstkyně Tauberová jednala mimo jiné na norských ministerstvech zahraničí, průmyslu a obchodu, ropy a energetiky. Norsko je strategickým energetickým partnerem, jehož význam v aktuální situaci roste, a tak mezi diskutovanými tématy nechyběla energetika, ale i například budoucí role Norska v poválečné obnově Ukrajiny či vzájemná spolupráce v oblasti Norských fondů.
Pro podnikatelskou delegaci uspořádalo velvyslanectví ve svých prostorách česko-norský B2B matchmaking. Mezi norskými účastníky nechyběli například zástupci prestižní architektonické společnosti Snohetta, aerolinií Flyr či několika předních právních firem. Příležitosti v regionech Bergen a Trondheim pro české subjekty pak představili čeští honorární konzulové.
Kromě návštěvy stavebního díla Metrostavu se další tematické exkurze se zaměřily na architekturu a udržitelný urbanismus. Akce byla českými i norskými účastníky vnímána jako velmi úspěšná a přínosná, neboť díky ní získali cenné kontakty a partnery pro pokračování v jednáních. Ta budou pokračovat i na úrovni státní správy – delegace obou ministerstev průmyslu a obchodu se domluvily na dalších jednáních se zaměřením na spolupráci v oblasti výzkumu, inovací a dvoustranných obchodních vztahů.
Ondřej Fiala, zástupce velvyslance, Velvyslanectví ČR v Oslo
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.