Ceny paliv způsobují, že zákazníci hledají úspornější auta. Lidé při současné ekonomické situaci přichází na chuť i elektromobilům a hybridům
Vpád ruských vojsk na ukrajinské území zamíchal kartami i na automobilovém trhu. Automobilkám se omezil, nebo dokonce úplně zastavil dovoz dílů z ukrajinských továren, čímž musejí omezovat výrobu v místních továrnách a po nucených odstávkách během covidových lockdownů se tak budou dodací lhůty nových vozů opět prodlužovat. To způsobí další tlak na napjatý sekundární trh, kde dosud kontinuálně rostly ceny ojetin a s přibývajícími problémy se nedá očekávat zlepšení. K celkovému stavu pak ještě přispívá trvající energetická krize, která se po elektřině a plynu v posledních týdnech naplno projevuje i na cenách pohonných hmot, které již překonaly historická maxima.
„Sledujeme, že od počátku války na Ukrajině zákazníci začali více zvažovat, jestli je pro ně konkrétní vůz vhodný, a to zejména kvůli spotřebě paliva. Výběr novějšího vozu tak více přizpůsobují svým finančním možnostem a budoucím nákladům na provoz a častěji volí základnější a úsporné motorizace i u aut vyšší kategorie. Například u vozů z koncernu Volkswagen jsou teď častěji poptávány motory 1.6 TDi i u vozů, jako je Škoda Superb, nebo Volkswagen Passat. Dokonce i ti, pro něž byla elektromobilita dosud spíše výstřelkem určeným pro určitou skupinu lidí, se začínají ve větší míře zajímat o hybridní vozy a elektromobily, jejichž provoz je za současné situace ekonomicky příznivější,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice. I když cena ropy a s ní i ceny pohonných hmot v posledních dnech mírně klesly, dá se očekávat, že zákazníci budou i nadále upřednostňovat maloobjemové benzínové a úspornější dieselové motory. Míra inflace v únoru přesáhla 11 %, což zákazníky vede k úsporám. Vyšší ceny pohonných hmot se v nejbližší době nepochybně promítnou i do cen veškerých produktů, a to následně povede k dalšímu omezení spotřeby domácností.
Elektromobilita byla ve středoevropském prostoru dosud vnímána spíše jako „nutné zlo“ a mnoho zákazníků si v tržním prostředí bez dotací zatím nenašla. Například v únoru loňského roku bylo na českém trhu v nabídce ojetých vozů přes 89 tisíc aut a jen 174 z nich bylo plně elektrických a 461 s hybridním pohonem. V únoru letošního roku čítala česká nabídka ojetin téměř 88 tisíc aut z nichž 304 bylo plně elektrických a hybridních již bylo 688. V případě plně elektrických aut se tak jednalo o zvýšení nabídky o téměř 75 procent, u hybridních vozů nabídka vzrostla téměř o 50 procent. U plně elektrických vozů bylo v nabídce nejvíce vozů BMW i3, následovala Tesla Model 3 a Tesla Model S. Do první pětky se dostaly i dva modely tuzemské Škody Enyaq iV a Citogo iV. U Hybridů je zcela dominantní značkou japonská Toyota, která opanuje prvních pět míst s modely Auris, C-HR, Corolla, RAV 4 a Yaris.
Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,7 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 86 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím již devíti poboček společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna