ÚAMK: Sněhové řetězy. Které, kde? - Test
První řidiči v letošní zimě již zažili situaci, kdy si mohli v duchu jen vyčinit, že už si do zavazadelníku nepřibalili také sněhové řetězy. Napadl sníh, mrzlo … Situace, kdy buď samotní řidiči, nebo dopravní značka určili – je čas myslet na sněhové řetězy. Jaké zvolit?
České dopravní předpisy v tomto ohledu opět zcela zjevně jdou jinou cestou než zbytek Evropy. Proč? Podle těch domácích je totiž jedno, jaký je materiál či použitá technologie daného výrobku. Paradox. Proč? Například rakouské normy ÖNORM V 5117 a V 5119 jasně hovoří o tom, že materiál, z kterého jsou, musí vydržet jak jízdu na sněhu nebo ledu, tak i na převážně asfaltové silnice. Což látkové sněhové řetězy rozhodně nejsou schopny. To ostatně také potvrdil nedávný test celkem 9 sněhových řetězů různých výrobců a typů, který provedly partnerské automotokluby ÚAMK, tedy rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS. Jeden z úseků testu zahrnoval také jízdu po silnici s převážně čistým asfaltem. Na nich byly 3 testované textilní výrobky poničeny, některé dokonce potrhány. Stačilo na to 50 kilometrů jízdy maximální rychlostí 50 km/h.
Jsou tedy textilní sněhové jazyky tak zvaně „na nic“? Vůbec ne. Experti ÚAMK již několikrát konstatovali, že mají jednu velmi silnou stránku. Především na ledu a namrzlém sněhu jsou výborné. Díky textilní jemné struktuře dokáží přilnout k danému povrchu a automobil se pak chová ještě lépe, než s „železnými drápy“ kovových řetězů. Toho v testu dosáhl především výrobek od Michelinu s označením Easy Grip Evolution. Jediný kovový, který dokázal držet krok, byl Pewag Servomatik. Odborníci ÚAMK tedy znovu upozorňují – především na namrzlé ploše si textilní řetěz ať už kteréhokoliv výrobce povede lépe než klasický kovový.
Ještě v jednom je textilní typ nedostižný – ve snadnosti nasazení. ÚAMK provedl vlastní test toho, za jakou dobu dokáže běžný motorista nasadit kovové řetězy, když to nikdy předtím nedělal. Podle zručnosti náhodně vybraných motoristů si tato operace vyžádala od 11 do 16 minut při obutí prvního kola. Když si představíte, že to řidič bude třeba navíc dělat v mrazu a třeba i při sněžení, vyžádá si obutí celého vozu minimálně 30 až 40 minut. Ovšem s textilními výrobky je to zcela jiné. Rychlé, snadné.
Takže dané dvě vlastnosti textilních produktů jsou špičkové. Tím to ale končí. A tak experti doporučují českým řidičům na českých horách – textilní sněhové řetězy považujte jen za jedno- nebo jen několikarázové.
Pokud jde o kovové, rozhodně je na místě vzít v potaz dvě fakta. Jednak je to přirozeně cena, která se pohybuje od zhruba 1500 Kč u levných až po hranici bezmála 10 000 Kč. Onen velký finanční rozdíl napovídá, že ty ve vyšší cenové hladině zhruba od úrovně 3500 – 4000 Kč mají obvykle systém automatického dopínání. U levnějších je třeba počítat s tím, že je potřeba po ujetí určité vzdálenosti všechny řetězy na kolech zkontrolovat a dotáhnout. To nepotěší. Zároveň je ale v případě levnějších výrobků známou pravdou, že čím je produkt jednodušší, tím méně je na něm částí, kde se může něco porouchat. To se právě potvrdilo při uvedeném testu, kdy nakonec zvítězily kovové jednoduché a levnější řetězy Pewag Brenta 9 za zhruba 1500 Kč, i když to zpočátku vypadalo, že favoritem bude již zmíněný výrobek Pewag Servomatic za 5000 Kč. Ve stejné cenové úrovni byl třeba i König EasyFit CU-9 od známého výrobce Thule a také nebyl mezi vítězi. Na celkově druhém místě se naproti tomu ocitl i třetí nejlevnější (3 400 Kč) kovový řetěz RUD Innov 8 Hybrid. Takže…
V tomto testu se tak potvrdilo dvojí: textilní řetězy je vhodné považovat jen pro kratší úseky na zledovatělém sněhu a ledu. Což ÚAMK doplňuje radou – nezapomeňte, že na západ od našich hranic nejsou tyto textilní výrobky v souladu s předpisy. U kovových sněhových řetězů pak test prokázal, že nižší cena vždy neznamená nižší kvalitu.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře