ŠKODA FABIA Rally2 - prověrka v zemi sněhu a ledu
Testování je běh na dlouhou trať a vyžaduje plné nasazení všech členů vývojového týmu nejen v prostorách ŠKODA Motorsportu u Mladé Boleslavi, ale také na testovacích tratích po celé Evropě. Bílo-zelenou karavanu ŠKODA Motorsport jste tak mohli potkat ve Španělsku, Francii, na Korsice, v Německu či ve Finsku.
Na hranici polárního kruhu tu inženýři testovali nový vůz v nemilosrdných podmínkách skandinávské zimy, auto jezdilo na ledovém podkladu s hřebovými pneumatikami. Za volantem maskovaného prototypu se střídali špičkoví jezdci. Aktuálního mistra světa kategorie WRC2 a evropského šampiona Andrease Mikkelsena doplňoval mistr Finska Emil Lindholm spolu se zkušeným pilotem vozů královské kategorie WRC Krisem Meekem.
Všichni si nový vůz na sněhu velmi pochvalovali. „Už na asfaltu i šotolině jsem měl z vozu velmi dobrý pocit a to samé můžu teď říci i na sněhu. V autě se cítím opravdu velmi, velmi dobře. Z pohledu řidiče není mezi sněhem a šotolinou zas tak velký rozdíl, ale i tak musíte sebe i auto adaptovat. Myslím, že vývoj jde dobrým směrem a mám radost z pokroků, které auto dělá,“ zhodnotil nejen kilometry na sněhu a ledu Mikkelsen.
Co vlastně testujete a jak se takový test plánuje?
Před testem se sejde několik požadavků od inženýrů, kteří jsou zodpovědní za jednotlivé díly vozu. Tyto požadavky musíme rozplánovat mezi konkrétní jízdy a myslet u toho na to, aby se testované položky navzájem neovlivňovaly. Nové díly však nestačí otestovat jen jednou, proto je zkoušíme na různých tratích vždy s jinými jezdci. I když máme velmi podrobný plán, nakonec musíme na testu stejně trochu improvizovat, abychom splnili co možná nejvíce požadavků.
Jan Krasula
Jak vypadá běžný testovací den?
Začínáme stavbou zázemí, abychom byli nachystaní vyjet v 9 hodin. Předtím je nutné, aby si posádka vyzkoušela kokpit vozu a udělala seznamovací jízdy na trati. Inženýři postaví na trať fotobuňky pro měření časů. Testujeme obvykle do 6 hodin večer. Za den stihneme 10–15 jízd a mezi nimi servisy, kde měníme díly nebo nastavení vozu. Po poslední jízdě inženýři s posádkou udělají rozbor celého dne a mechanici provedou večerní servis, auto kontrolují a přestavují na další den. Délka večerních servisů se může lišit. Někdy je hotovo za dvě hodiny, jindy pracujeme i přes půlnoc.
Na jakých površích jste už nový vůz testovali?
Snažíme se nový vůz vyzkoušet na co možná nejvíce površích, aby při pozdějších ostrých soutěžních startech posádky nic nepřekvapilo. Testovali jsme na hladkém i uskákaném asfaltu, na asfaltu s vysokou i nízkou přilnavostí, za sucha i za mokra. Se šotolinou je to podobné, tam jsme začali na pískovém podkladu a pokračovali na kamenitém, zkoušeli jsme vůz na pomalých i rychlých tratích a teď jsme ve Finsku na sněhu i ledu.
V jaké fázi je testování nového vozu a na co se nyní zaměřujete?
Jsme lehce za polovinou. Nejprve jsme prověřili, že je auto dost spolehlivé, teď dokončujeme fázi, kdy porovnáváme některá technická řešení a pomalu přecházíme do doby, kdy je technická specifikace finální a začneme pracovat na nastavení vozu.
Jste spokojeni s průběhem zimního testu ve Finsku?
Ano, jsme. Za prvé jsme měli dobré podmínky a za druhé jsme byli schopni najezdit mnoho kilometrů bez závažných technických problémů, což nám dovolilo splnit všechny požadavky.
Jaké vidíte hlavní rozdíly v testování závodního a běžného sériového vozu?
Naše situace je o něco jednodušší, protože máme jednu specifikaci vozu, nemusíme zkoušet různé varianty motorů a převodovek a také různé zatížení vozu. Také se nemusíme, na rozdíl od sériové produkce, zabývat například crash testy. Testujeme s menším počtem prototypů. Na druhou stranu naše prototypy neustále rozebíráme a znovu sestavujeme, na testování máme mnohem méně času a naše auto musí splňovat přísné homologační, bezpečnostní a technické předpisy vydané FIA.
The post Prověrka v zemi sněhu a ledu appeared first on ŠKODA Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Sníh, sníh, sníh - silničáři vzbuďte se !
- Konečně zimní počasí: Do Česka dorazil sníh, napadlo až 19 cm sněhu. Komplikuje i dopravu
- Čeká nás sníh a zase sníh
- Jaké skupenství srážek u vás padá? Sníh, mrznoucí déšť nebo déšť se sněhem? A vyskytuje se u vás již ledovka?
- LED žárovky: vyměňte dvoubarevná halogenová světla za úspornější LED žárovky Verbatim - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Fabia - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- LED žárovky: kolik opravdu ušetříme s LED žárovkami? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Fabia r.v. 2009 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2008 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2000 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2017 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2003 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
Prezentace
03.06.2025 Tohle je nejvýhodnější Samsung v Česku, vyjde…
29.05.2025 Jak vstoupit do insolvence a zbavit se dluhů
26.05.2025 ČSÚ: 41 % velkých firem v EU využívá AI nástroje.
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Závislost na Číně: Kovy vzácných zemin jako nové zlato globálního průmyslu
Miroslav Novák, Citfin
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Letní horké měsíce a jejich dopad na spotřebu energie. Jak optimalizovat náklady?
Petr Špirit, Bidli
Zveřejněná data inflace potvrzují, že stále není definitivně vyhráno
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Lenka Rutteová, Bezvafinance
ČNB požaduje jiná pravidla odměňování finančních poradců. Pomůže to klientům?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Současné výhodné ceníky energií mohou zajistit klidnou topnou sezónu
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
„Jsem v kurzu“: Jak získat rekvalifikaci zdarma nebo za zlomek ceny
Alena Kastnerová, Direct Family
Pojištění na školu v přírodě: Klid pro rodiče, jistota pro děti
Lukáš Raška, Portu
Základní fakta o finančních trzích, která by měl znát každý investor
Jaroslav Rada, Česká síť