ŠKODA FABIA Rally2 - prověrka v zemi sněhu a ledu
Testování je běh na dlouhou trať a vyžaduje plné nasazení všech členů vývojového týmu nejen v prostorách ŠKODA Motorsportu u Mladé Boleslavi, ale také na testovacích tratích po celé Evropě. Bílo-zelenou karavanu ŠKODA Motorsport jste tak mohli potkat ve Španělsku, Francii, na Korsice, v Německu či ve Finsku.
Na hranici polárního kruhu tu inženýři testovali nový vůz v nemilosrdných podmínkách skandinávské zimy, auto jezdilo na ledovém podkladu s hřebovými pneumatikami. Za volantem maskovaného prototypu se střídali špičkoví jezdci. Aktuálního mistra světa kategorie WRC2 a evropského šampiona Andrease Mikkelsena doplňoval mistr Finska Emil Lindholm spolu se zkušeným pilotem vozů královské kategorie WRC Krisem Meekem.
Všichni si nový vůz na sněhu velmi pochvalovali. „Už na asfaltu i šotolině jsem měl z vozu velmi dobrý pocit a to samé můžu teď říci i na sněhu. V autě se cítím opravdu velmi, velmi dobře. Z pohledu řidiče není mezi sněhem a šotolinou zas tak velký rozdíl, ale i tak musíte sebe i auto adaptovat. Myslím, že vývoj jde dobrým směrem a mám radost z pokroků, které auto dělá,“ zhodnotil nejen kilometry na sněhu a ledu Mikkelsen.
Co vlastně testujete a jak se takový test plánuje?
Před testem se sejde několik požadavků od inženýrů, kteří jsou zodpovědní za jednotlivé díly vozu. Tyto požadavky musíme rozplánovat mezi konkrétní jízdy a myslet u toho na to, aby se testované položky navzájem neovlivňovaly. Nové díly však nestačí otestovat jen jednou, proto je zkoušíme na různých tratích vždy s jinými jezdci. I když máme velmi podrobný plán, nakonec musíme na testu stejně trochu improvizovat, abychom splnili co možná nejvíce požadavků.
Jan Krasula
Jak vypadá běžný testovací den?
Začínáme stavbou zázemí, abychom byli nachystaní vyjet v 9 hodin. Předtím je nutné, aby si posádka vyzkoušela kokpit vozu a udělala seznamovací jízdy na trati. Inženýři postaví na trať fotobuňky pro měření časů. Testujeme obvykle do 6 hodin večer. Za den stihneme 10–15 jízd a mezi nimi servisy, kde měníme díly nebo nastavení vozu. Po poslední jízdě inženýři s posádkou udělají rozbor celého dne a mechanici provedou večerní servis, auto kontrolují a přestavují na další den. Délka večerních servisů se může lišit. Někdy je hotovo za dvě hodiny, jindy pracujeme i přes půlnoc.
Na jakých površích jste už nový vůz testovali?
Snažíme se nový vůz vyzkoušet na co možná nejvíce površích, aby při pozdějších ostrých soutěžních startech posádky nic nepřekvapilo. Testovali jsme na hladkém i uskákaném asfaltu, na asfaltu s vysokou i nízkou přilnavostí, za sucha i za mokra. Se šotolinou je to podobné, tam jsme začali na pískovém podkladu a pokračovali na kamenitém, zkoušeli jsme vůz na pomalých i rychlých tratích a teď jsme ve Finsku na sněhu i ledu.
V jaké fázi je testování nového vozu a na co se nyní zaměřujete?
Jsme lehce za polovinou. Nejprve jsme prověřili, že je auto dost spolehlivé, teď dokončujeme fázi, kdy porovnáváme některá technická řešení a pomalu přecházíme do doby, kdy je technická specifikace finální a začneme pracovat na nastavení vozu.
Jste spokojeni s průběhem zimního testu ve Finsku?
Ano, jsme. Za prvé jsme měli dobré podmínky a za druhé jsme byli schopni najezdit mnoho kilometrů bez závažných technických problémů, což nám dovolilo splnit všechny požadavky.
Jaké vidíte hlavní rozdíly v testování závodního a běžného sériového vozu?
Naše situace je o něco jednodušší, protože máme jednu specifikaci vozu, nemusíme zkoušet různé varianty motorů a převodovek a také různé zatížení vozu. Také se nemusíme, na rozdíl od sériové produkce, zabývat například crash testy. Testujeme s menším počtem prototypů. Na druhou stranu naše prototypy neustále rozebíráme a znovu sestavujeme, na testování máme mnohem méně času a naše auto musí splňovat přísné homologační, bezpečnostní a technické předpisy vydané FIA.
The post Prověrka v zemi sněhu a ledu appeared first on ŠKODA Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
25.03.2024 Šachista tradingovým mistrem světa: Jak Ján...
21.03.2024 Největší výzvy pro současné obchodníky? Názory...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
5 klíčových dovedností, které získáte na rekvalifikačních kurzech, a které ocení každý zaměstnavatel
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře