Analytik Petr Dufek: Zahraničních turistů přibylo, ale stále netvoří ani 40 procent počtu před pandemií. Daří se dopravě i službám spojeným s e-commerce
Prosinec byl sice slabším měsícem, avšak celkově se v posledním čtvrtletí roku službám docela vydařilo, navzdory pokračující pandemii a dílčím omezením ovlivňujícím podnikání především v oblasti cestovního ruchu. Reálné tržby firem působících v sektoru služeb se zvýšily oproti třetímu čtvrtletí o 2,6 % (po sezónním a kalendářním očištění), meziročně byly vyšší o 13,5 %.
Dařilo se dopravě, která jede na vlně oživení ekonomiky i na změně politiky zásob u firem, ať už z důvodu nespolehlivého fungování just in time systému nebo kvůli snaze předzásobit se ještě za staré ceny.
V meziročním srovnání samozřejmě vypadají výsledky oblasti HORECA téměř impozantně (+87 %), stejně jako třeba počty zahraničních návštěvníků ČR. Dlužno dodat, že je to ovšem srovnání s velmi nízkým základem z posledního kvartálu roku 2020, který byl ve znamení tvrdého lockdownu. Takže to vypadá tak, že v hotelech bylo meziročně 10x více zahraničních návštěvníků, ale pořád to nebylo ani 40 % počtu dosaženého ke konci roku 2019. Návrat k dřívějším číslům bude v oblasti cestovního ruchu trvat asi nejdéle ze všech odvětví služeb. Na začátku letošního roku jej navíc komplikuje omikron, který oživení této oblasti dál zbrzdí.
Řada služeb však v době pandemie rostla, což potvrzují i prosincové statistiky. Nad úrovní roku 2019 jsou především služby spojené s e-commerce, například kurýrní a zásobovací služby, dále pak telekomunikace, IT, poradenství a právní servis. Pro řadu z nich byly home office a omezená mobilita obyvatel příležitostí k expanzi a jak se zdá, nešlo o jednorázovou pomíjivou zkušenost.
Firmy v oblasti služeb poskytovaných pro domácnosti musí v letošním roce počítat s tím, že část spotřebitelů bude pod tlakem klesajících reálných příjmů, respektive vysoké inflace nucena minimálně v první polovině roku přehodnocovat část zbytných výdajů. Podobně i podniky vypořádávající se extrémními cenami vstupů a energií budou při nakupování dodatečných služeb zřejmě opatrnější.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Čokoláda jako luxusní zboží? Cena čokolády se může do konce roku zdvojnásobit
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla