army.cz (MO ČR)
Armáda  |  19.01.2022 00:00:00

Výcvik nadzvukových letů ani Covid neomezil

21. základna taktického letectva musela v rámci vyhlášení nouzového stavu přijmout nová organizační opatření k zabezpečení výcviku – létalo se ve směnách a lidé byli rozděleni do skupin, aby se nepotkávali. Přesto se objem výcviku v nadzvukových letech nezmenšil.

Základní výcvik ve Švédsku, pak už doma

Všichni piloti letounů JAS-39 Gripen podstupují ve Švédsku základní výcvik. Během prvních zhruba 15 letů trénují obecné dovednosti jako létání podle přístrojů, ve skupině nebo akrobacii. Pokračovací, bojový a hotovostní výcvik do systému NATINAMDS pak probíhá u 211. taktické letky Čáslav. Tento výcvik je vždy koncipován od jednodušších úkolů k těm složitějším. Nejprve se létá za dobré viditelnosti, pak za ztížených podmínek v mracích, ve skupinách a nakonec se cvičí i vzdušné souboje. Po zvládnutí těchto dovedností následují QRA (Quick Reaction Alert) procedury, výcvik zákroků proti letounům v tísni či nekomunikujícím letounům a úkoly nadzvukového přepadu.

Výcvik letu v nadzvukové rychlosti

Nadzvukové létání je běžnou součástí výcviku pilotů Gripenů nebo záletu letounu po provedených předepsaný pracích. Pro letovody i piloty je nutné pravidelně cvičit zakročení na cíl nadzvukovou rychlostí, tzn., že pilot musí cíl rychle dostihnout. O nadzvukové rychlosti mluvíme tehdy, pokud je rychlost vyšší než 1 Mach (cca 1 125 km/h). Pilota řídí letovodi z Centra řízení a uvědomování (CRC – Control and Reporting Centre). Představují pro něho pomyslnou pravou ruku a dávají mu pokyny, jakým kurzem letět, zda zrychlit, na jakou výšku vystoupat, kde se nachází cíl. Je rozdíl, zda se letoun pohybuje v podzvukových rychlostech nebo letí nadzvukovou rychlostí. Pilot při překonání hranice rychlosti zvuku nezažívá žádný význačný fyziologický vjem a i ovladatelnost a manévrovatelnost letounu je pořád stejná. Parametry navádění jsou ale v mnohém odlišné – jedná se o jiné rychlosti, poloměry zatáček, aby pilot udržel nadzvukovou rychlost.

Cvičné nadzvukové lety se provádí ve vyhrazených prostorech, které jsou omezeny blízkostí státní hranice. „Jediným prostorem, který je k tomuto výcviku předurčen, je prostor pod označením TRA 37. Pro představu, je to prostor o rozměrech cca 100 x 50 km,“ říká zástupce velitele 21. Křídla taktického letectva podplukovník Pavel Pavlík.

Meteorologové pomáhají zmírnit hluk

Nadzvukové lety se realizují jen v pracovních dnech vždy nad minimální stanovenou výškou, která je 11 km a maximálně do 22.00 hodin, výjimku tvoří pouze „ostrý“ zásah QRA. Jakmile totiž letoun překročí nadzvukovou rychlost, vznikne tlaková změna, která se šíří kuželovitě za letadlem všemi směry. V bodě, kde se kužel dotkne země, je slyšet rána, tzv. sonický třesk. Ten se nese za letounem v podstatě po celé trati letu, čím je letadlo níže, tím je rázová vlna intenzivnější. Nedílnou součástí předletového briefingu pilotů jsou meteorologické informace, které pomáhají sonický třesk minimalizovat. Při předpovědi se používá speciální software tzv. sonic boom, který dokáže vypočítat jakou rychlostí, směrem a výškou může pilot letět, aby co nejméně zatěžoval obyvatelstvo na zemi třeskem a hlukem.

]]>
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688