V roce 2022 hrozí Česku spirály inflace a dluhu, jak ví Zeman i Fiala. Klíčovým důvodem je nezvládnutá zelená transformace EU, jejíž podobu je třeba přiblížit podmínkám ČR
Prezident Miloš Zeman ve svém vánočním
poselství dobře pojmenoval dvě klíčové výzvy, jimž v ekonomické sféře bude
nová vláda premiéra Petra Fialy v roce 2022 čelit. Ostatně sám Fiala je ve
svém projevu novoročním vlastně potvrdil.
První je nutnost přejednat takzvaný zelený uděl EU. Ten totiž představuje podstatu mimořádně vysokých cen energií napříč EU, jež zase zásadním způsobem pohánějí tuzemskou inflaci. Zeman však po Vánocích nevynechal ani druhou výzvu, jež se v době kolapsů dodavatelů energií a mimořádného zrychlování inflace, často upozaďuje. A tou je nutnost ozdravovat veřejné finance. Nejde naštěstí o žádnou akutní nutnost, neboť tuzemské veřejné finance jsou celkově v relativně uspokojivém stavu, rozhodně ne v rozvratu. Vždyť světově významná ratingová agentura Fitch loni v první polovině prosince opět Česku plně potvrdila své dosavadní hodnocení udržitelnosti veřejných financí.
Jenže Fitch předpokládá to, co zmínil Zeman, tedy že Fialův kabinet musí co
nejdříve rozhodně přikročit k ozdravování veřejných financí a stabilizaci
vývoje veřejného zadlužení, aby zamezil jejich potenciálně dlouhodobě
nepříznivému vývoji, postupnému rozvracení. Tak jako Česká národní banka
v právě započatém roce stojí před klíčovou výzvou nedopustit spirálu
zdražování, Fialova vláda zase musí předejít roztočení možné spirály
zadlužování. Fiala to bude mít o něco těžší než guvernér ČNB Jiří Rusnok minimálně
v jednom: šéfuje mnohem nesourodějšímu tělesu.
Bankovní rada ČNB je totiž v názoru na to, jak možné inflační spirále předejít, docela ujednocená. Na jejích uplynulých třech zasedáních bylo totiž vždy zřetelnou většinou, v poměru pět ku dvěma, odhlasováno razantní zvýšení úrokových sazeb. Dva z radních sice vždy hlasovali pro ponechání sazeb, což ovšem vlastně jen znamená, že razantní navýšení z předchozího zasedání schválili se zpožděním právě jednoho zasedání.
To vláda
v boji proti možné dluhové spirále takto ujednocená patrně nebude. Ostatně
všímá si toho i zmíněná agentura Fitch. Vyjednávání o podobě rozpočtu na rok
2022, které se povede v režimu provizoria hned nyní zkraje roku, může
podle ní komplikovat poměrně vysoký počet koaličních partnerů. Zkrátka vládní
koalice sestávající hned z pěti členů znamená, že se již poměrně záhy
mohou projevit jejich odlišné priority a zájmy. I proto, že dosavadní klíčový
tmel pětice stran, „Antibabiš“, se s expremiérovým přestěhováním ze
Strakovy akademie do obytňáku přestává účinkovat.
Pro nejbližší
měsíce už s inflací nic moc nezmůže ani ČNB, natožpak vláda. Svými
nynějšími zásahy může centrální banka mírnit inflaci až někdy v první
polovině roku 2023. Vláda pak může inflaci brzdit omezováním výdajů, včetně
brždění přidávání státním zaměstnancům či důchodcům, nebo mimořádnými nouzovými
kroky, které zatím spíše odmítá, jako je přechodné plošné snižování daní typu
toho, jež plyne z redukce sazby DPH na energie. Dlouhodobě ale může právě
v oblasti cen energií přispět k útlumu jejich cenového nárůstu revizí
a přejednáním zelené agendy EU. Správně proto již Fialova vláda některé části
„Green Dealu EU“ odmítla, například zákaz prodeje aut se spalovacími motory,
jejž nyní Brusel navrhuje pro rok 2035.
Současná
mnohonásobně navýšená velkoobchodní cena plynu v EU, jež již neblaze
doléhá také na domácnosti v ČR, prostě signalizuje značnou problematičnost
celé zelené agendy EU. Ta navíc ve vztahu k ČR dostatečně nepřihlíží ke
specifikům silně průmyslově orientované tuzemské ekonomiky. Přitom například
není uspokojivě zpracována studie socioekonomického dopadu loni v létě
představeného plánu Fit for 55, klíčové součásti zelené agendy EU, na českou
ekonomiku.
Diskutuje se tak
zcela převratný soubor legislativy, který zásadně ovlivní generace obyvatel ČR,
aniž by byl kalkulovaný alespoň orientačně její rámcový dopad na
makroekonomické a socioekonomické ukazatele ČR. Tvůrci zelené agendy se tak
zjevně opírají zejména o víru, že její dopad je zvládnutelný. Pokud tedy
prezident Zeman ve vánočním poselství kritizoval takzvaný zelený úděl EU
v kontextu přirovnání takovéto formy ekologie k náboženství,
kritizoval jej případně.
Zelená agenda EU
vskutku představuje stěžejní důvod toho, proč nyní Evropa stále čelí plynové, a
potažmo energetické krizi. Vede k odstavování elektráren zpracovávajících
neobnovitelné zdroje, místo nichž však nevzniká dostatek elektráren
využívajících zdroje obnovitelné. A to zejména proto, že jaderná energetika
není dosud na úrovni Unie uznána jako bezemisní. Což lze ovšem vnímat také jako
projev prosazování zelené agendy. Například rétorika řady německých politiků,
včetně současných vládních, je vůči jádru dlouhodobě pochybovačná, ba
nepřátelská. To na úrovni EU, jejíž je Německo nejsilnější ekonomikou, zvyšuje
nejistotu stran rentability investic do nových jaderných zdrojů, pročež celý
segment tradičních energetických zdrojů zůstává celoevropsky
podinvestovaný.
Zelená energetika
přitom zatím není na takové úrovni technologického rozvoje, aby dokázala tuto
podinvestovanost uspokojivě kompenzovat. Výsledkem je vzestup energetické
závislosti na Rusku a rostoucí energetická zranitelnost celoevropské
energetické sítě. Energetická krize, kterou procházíme, by bez této stoupající
zranitelnosti zdaleka nebyla tak závažná, pokud by k ní tedy vůbec
došlo.
Energetická krize
se projevuje právě dramatickým růstem cen energií, v prvé řadě plynu.
Tento růst cen přitom velmi pravděpodobně neskončí s probíhající topnou
sezónou, ale bude pokračovat i v té příští. Chce-li Fialova
vláda dlouhodobě zmírnit nepříznivý dopad zelené agendy EU na peněženky českých
občanů, měla by tedy klíčové pasáže zelené agendy EU co nejdříve přejednat.
Tak, aby odpovídala specifikům vysoce průmyslově orientované české ekonomiky a
aby zároveň definitivně uznávala jádro coby bezemisní zdroj. Zároveň s tím
by měla Fialova vláda učinit už v roce 2022 rychlé kroky k zahájení
výstavby nových jaderných bloků, a to nejen v Dukovanech, ale i
v Temelíně.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Více zpráv k tématu Inflace
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři