Během dubna 2021, kdy panoval zostřený covidový lockdown ve Vídni a Dolních Rakousech, klesl počet účastníků nehod o 37 % v porovnání s předkrizovým dubnem 2019. Ve zbývajících spolkových zemích, kde byl lockdown „změkčený“, naproti tomu úbytek činil od 7 do 30 %. V červnu 2021, kdy byl lockdown už zrušen, počet účastníků nehod silně vzrostl na 5 338 osob a byl tak rekordní od roku 2007. Tato fakta přinesl rakouský statistický úřad Statistik Austria začátkem listopadu. Ukazuje se silná závislost dat na aktuálně platném režimu.
Nikdy dříve nebylo tolik nehod cyklistů
Poté, co už v předchozím roce 2020 byly zaznamenány v počtu nehod cyklistů rekordní hodnoty, trval tento trend i v 1. pololetí 2021. Za prvních 6 měsíců letošního roku došlo k neštěstím s celkem 4 079 cyklisty na silnicích, což představuje rekord za uplynulých 30 let. Loni v prvním půlroce nedopadla jízda na kole dobře pro 3 640 osob a o rok dříve pro 3 352 osob. Z celkových více než 4 tisíc cyklistů přišlo při nehodě o život 23 lidí (v 1. pololetí 2020 to bylo 17 lidí a předloni 16 lidí). Z toho vyplývá, že 15 % všech obětí silničních nehod byli letos v prvních 6 měsících cyklisté. To je nejvyšší podíl za posledních 30 let (srovnatelné období loni 11 %, předloni 8 %).
Pozoruhodným faktem současně je, že bezmála dvě třetiny mrtvých (61 %) jelo na elektrokole. Průměrný věk účastníků neštěstí na elektrolech byl 50 let. Věk v posledních letech setrvale klesá: ještě v 1. pololetí 2018 byl 58 let, loni 54 let. Na kolech bez pohonu byl průměrný věk účastníků nehod 44 let. Více než 4 z 10 nehod cyklistů nemělo jiného účastníka: cyklisté havarovali sami. Taková neštěstí měla za následek 6 mrtvých. Dalších 7 obětí na životech přinesli cyklisté, kteří byli současně za vznik nehody odpovědní. Celkem 57 % usmrcených cyklistů neslo hlavní vinu na havárii.
Neblahé je i zjištění, že u 257 cyklistů byl za prvních 6 měsíců roku 2021 zjištěn alkohol, když se stali účastníkem nehody na silnici. To znamenalo podíl necelých 6 % ze všech účastníků kolizí mezi cyklisty. U jezdců na elektrokolech činil podíl konzumentů alkoholu dokonce bezmála 8 %. Znovu se ukázalo, že alkohol před jízdou neberou cyklisté tak vážně. Stačí porovnat s jezdi na motocyklech (podíl odhalených konzumentů alkoholu 1,7 %) nebo s motoristy v autech (3,8 %).