(Kurzy.cz)
Maloobchod zbrzdily prodeje aut
Meziroční
tempo maloobchodních
tržeb bylo v červnu revidováno k nepatrně horšímu výsledku, navíc červencový
výsledek skončil pod odhady. Nelze ale hovořit o zhoršujícím se trendu.
Přirozeně tržby zvolňují v porovnání s prvotním doháněním bezprostředně po
rozvolnění restrikcí. V červenci byly oproti očekávání větší brzdou prodeje
automobilů.
Tržbyvčetně aut tak
nakonec meziměsíčně zhruba stagnovaly a meziročně byly vyšší jen o 1,5 %
oproti konsensu trhu 3,6 %. Bez prodejů aut tržby oproti červnu vzrostly o 0,5
% a meziročně dosáhly na 3,1 %, taktéž méně, než se čekalo. U meziroční
dynamiky je tentokrát třeba brát v potaz, že výsledku uškodily kalendářní
vlivy, když letošní červenec čítal o dva pracovní dny méně. Po očištění o
kalendářní vlivy vypadá výsledek hned o něco lépe: 5,5 %. Tržby se reálně
udržely v plusu i oproti červenci 2019.
|
Aktuální
|
Předchozí
|
RB
|
Trh
|
Včetně
aut
|
1,5
|
9,3
|
4,3
|
3,6
|
Bez
aut
|
3,1
|
6,8
|
4,9
|
4,9
|
Zdroj:
Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ
|
Meziroční růst nebrzdil jen samotný prodej automobilů, ale i související služby, jako například oprava nebo údržba. Výjimkou je doplňkové zboží či příslušenství.
Celkově byly meziroční přírůstky již slabší s tím, jak se postupně navyšuje srovnávací základna. Loni v létě již neplatily plošné restrikce, a propady v maloobchodu tak byly nižší. Největší přírůstky byly dle očekávání zaznamenány v ubytování, stravování a pohostinství. Na pokračující oživení v těchto sektorech ukazuje i meziměsíční dynamika. Například tržby na trzích a ve stáncích oproti červnu vzrostly o 34 %.
Nadále pokračuje obliba nákupů přes internet, které si lidé během pandemie oblíbili a ani po otevření ekonomiky své nové návyky neopustili. Meziměsíčně si opět polepšily okolo 2 %.
Spotřebitelský sentiment dle posledních výsledků mírně zvolnil, podobně jako ostatní indikátory sentimentu. I přesto se ale udržel na vyšší hodnotě a jednalo se tak spíše o korekci. Nálada mezi spotřebiteli tak zůstává převážně příznivá, k čemuž napomáhá i růst mezd a celkově stabilní trh práce. S průmyslem a zahraničním obchodem v problémech, v důsledku narušených dodavatelských řetězců, zůstává spotřeba domácností klíčová pro růst HDP ve druhé polovině roku. Je tak dobrou zprávou, že negativní zprávy ohledně vývoje delta varianty koronaviru nijak výrazně nedoléhají na aktivitu spotřebitelů. Celkově za letošek očekáváme růst maloobchodních tržeb, včetně prodeje automobilů, o 5,2 %, bez zohlednění automobilů poblíž 3 %.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Lenka Kalivodová, analytička
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz