Evropský rok železnice: vlak „Connecting Europe Express“ vyjíždí ze stanice
Článek obsahuje stručné shrnutí - „Connecting Europe Express“, speciální vlak vypravený v rámci Evropského roku železnice 2021, vyjede 2. září z lisabonského nádraží. Během své pětitýdenní cesty zastaví ve více než stovce měst a do Paříže, která je cílovou stanicí, dorazí 7. října. Vyjede z Lisabonu, cestu ukončí v Paříži a významnou zastávku bude mít v Lublani – propojí tak portugalské, slovinské a francouzské předsednictví Rady EU.
Stručné shrnutí
• Zvláštní vlak bude od zítřka křižovat Evropou
• Na území ČR se bude pohybovat 23.–26. září 2021 (Ostrava, Břeclav, Brno, Praha, Plzeň)
• Připomene výhody železniční dopravy a poukáže i na výhody propojené Evropy
• Stane se pojízdnou konferencí, laboratoří a fórem pro veřejnou diskuzi
Celé znění tiskové zprávy
„Connecting Europe Express“, speciální vlak vypravený v rámci Evropského roku železnice 2021, vyjede 2. září z lisabonského nádraží. Během své pětitýdenní cesty zastaví ve více než stovce měst a do Paříže, která je cílovou stanicí, dorazí 7. října. Vyjede z Lisabonu, cestu ukončí v Paříži a významnou zastávku bude mít v Lublani – propojí tak portugalské, slovinské a francouzské předsednictví Rady EU.
Evropská komisařka pro dopravu Adina Văleanová uvedla: „Železnice formovala naši bohatou společnou historii. Železniční doprava však představuje i budoucnost Evropy. Je to způsob, jak můžeme zmírnit změnu klimatu a napomoci hospodářskému oživení po pandemii, neboť takto vytváříme uhlíkově neutrální odvětví dopravy. V nadcházejících týdnech se vlak „Connecting Europe Express“ stane pojízdnou konferencí, laboratoří a fórem pro veřejnou diskuzi o tom, jak k využívání železnice motivovat cestující i podniky. Až zastavíme na nádraží ve vaší blízkosti, přijďte nás pozdravit.“
Na trase jsou plánovány různé akce k uvítání tohoto vlaku v železničních stanicích po celé Evropě. Zájemci mohou rovněž sledovat debaty probíhající na palubě, jakož i konference o politice EU v oblasti infrastruktury a úloze transevropské dopravní sítě (TEN-T), které budou živě přenášeny prostřednictvím internetových stránek této akce z Lisabonu, Bukurešti, Berlína a Bettembourgu. Projekt „Connecting Europe Express“ je výsledkem jedinečné spolupráce mezi Evropskou komisí a Společenstvím evropských železničních a infrastrukturních podniků (CER), evropskými provozovateli železnic, provozovateli infrastruktury a řadou dalších partnerů na úrovni EU a na místní úrovni.
Předseda CER a výkonný ředitel rakouských spolkových drah Andreas Matthä zdůraznil význam tohoto společného projektu: „Vlak „Connecting Europe Express“ je působivým důkazem úspěchu Evropského roku železnice a zároveň upozorňuje na problémy, které budeme muset společně řešit. Členové CER jsou odhodláni zasadit se o úspěch Zelené dohody pro Evropu. Silné evropské železniční odvětví má zásadní význam pro dosažení cílů EU v oblasti klimatu. V současné době existuje v přeshraniční železniční dopravě příliš mnoho technických překážek a v Evropě je velmi složité provozovat vlakové spojení přes státní hranice. Musíme i nadále přesouvat nákladní dopravu ze silnice na železnici, zajišťovat efektivní služby pro každodenně dojíždějící osoby a rozšiřovat mezinárodní dálkovou osobní železniční dopravu o denní i noční spojení. Jsem přesvědčen, že projekt „Connecting Europe Express“ zvýší povědomí o těchto výzvách. Rád bych poděkoval všem kolegům a partnerům, kteří tento projekt umožnili, a vlaku „Connecting Europe Express“ přeji šťastnou cestu.“
Souvislosti
Realizaci projektu „Connecting Europe Express“ umožnila spolupráce mezi partnery z evropského odvětví železniční dopravy a orgány na unijní, vnitrostátní a místní úrovni. Vzhledem k různému rozchodu kolejí v Evropě budou vlak „Connecting Europe Express“ ve skutečnosti tvořit tři vlaky – iberský vlak, standardní vlak a pobaltský vlak – které se na trase potkají. Tento projekt připomíná nedostatečnou interoperabilitu mezi některými částmi evropské železniční sítě, ale zároveň bude důkazem velmi dobré spolupráce mezi železničními podniky a provozovateli železniční infrastruktury.
Jednotlivé vagony poskytly různé evropské železniční společnosti. Vagon od společnost MAV (Maďarsko) bude hostit mobilní výstavu pořádanou Evropskou výkonnou agenturou pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA) a společným podnikem Shift2Rail. Ta představí řadu stávajících technologií a inovací, které železniční dopravu zlepšují, a ukáže, jak EU podporuje projekty v oblasti infrastruktury. Standardní vlak se dále bude skládat z konferenčního vagonu (poskytnutého francouzskou společností SNCF), dvou standardních vagonů se sedadly (DB, Německo, a SBB, Švýcarsko), jídelního vozu (FS, Itálie) a lůžkového vagonu (ÖBB, Rakousko). Iberský vlak, který projíždí mezi Portugalskem a Španělskem, poskytl španělský dopravce Renfe a pobaltský vlak provozuje litevská společnost LTG.
Kvůli probíhající pandemii byl při organizaci všech činností souvisejících s projektem „Connecting Europe Express“ kladen důraz na bezpečnost. Některé akce budou přenášeny živě a fanoušci železnice se vyzývají, aby vlak v určitých stanicích přišli přivítat.
Další informace
Trasa a jízdní řád vlaku „Connecting Europe Express“
Často kladené otázky k projektu „Connecting Europe Express“
Partneři projektu „Connecting Europe Express“
Kontakt pro tisk: info@connectingeuropeexpress.eu
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz