ŠKODA OCTAVIA: 25 let na vrcholu
Nová ŠKODA OCTAVIA využívala nejmodernější technologie koncernu Volkswagen v dané třídě, například podvozkovou platformu nové generace s označením PQ34. Používaly ji také třeba vozy VW Golf IV či Audi A3. Také motory, převodovky a některé další skupiny, třeba sedadla, byly shodné s koncernovými sourozenci.
Svébytný byl naopak design interiéru a exteriéru. Tým pod vedením Dirka van Braeckela vtisknul karoserii nezaměnitelnou pečeť, nadčasově elegantní design. Poprvé v historii ŠKODA AUTO pracovali konstruktéři s technologií CAD (Computer Aided Design; konstruování s počítačovou podporou).
Důraz se kladl také na aktivní i pasivní bezpečnost. Přední airbagy byly doplněny bočními vaky, do té doby známými prakticky jen z vozů vyšších tříd. Poprvé se tu uplatnily trubkové výztuhy prahů dveří a Anti-lock Braking System (ABS), který zabraňuje zablokování kol při intenzivním brzdění. Vrcholná OCTAVIA SLX 1.8 20V/92 kW měla ABS standardně, jinak byl součástí volitelné výbavy. Od sdružení Euro-NCAP získala první novodobá OCTAVIA ve své době čtyři hvězdičky z maximálních pěti, což odpovídalo úrovni konkurenčních vozů na evropském trhu.
Nová továrna
V úterý 3. září 1996 se rozeběhla sériová výroba. Pásku nové části mladoboleslavské továrny, vybudované nákladem 11 miliard korun, přestřihl tehdejší český prezident Václav Havel. Tovární hala dávala k dispozici 32 000 m2 výrobních, 2 500 m2 kancelářských a týmových a 3 000 m2 sociálních ploch. Bohatě prosklená stavba podle návrhu mnichovského ateliéru Günthera Henna umožnila modulární výrobu: na lince se kompletovaly subdodavateli již předpřipravené podskupiny a komplety jako třeba motory nebo sedadla, operativně dodávané v efektivním systému just-in-time.
Pásku nové části mladoboleslavské továrny přestřihl tehdejší český prezident Václav Havel.
Linka už neměla obvyklou podobu, kdy skelety karoserie putují halou podvěšené na dopravnících. Nově popojížděly na výškově nastavitelné montážní desce, takže jednotlivé montážní úkony mohly být prováděny v ergonomicky výhodnější poloze. Eliminovala se práce nad hlavou a v podobně namáhavých pozicích, zaměstnanci navíc mohli na plošinu vstoupit a komponenty jim tak „neujížděly pod rukama“.
ŠKODA AUTO pro výrobu nové generace modelu OCTAVIA postavila novou část mladoboleslavské továrny.
V prvním roce výroby tu z linky sjížděly vozy OCTAVIA se dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1.6 MPI/55 kW, pro náročnější měla ŠKODA připraven motor 1.8 20 V/92 kW s pěti ventily v každém ze čtyř válců. Moderní turbodiesel s přímým vstřikováním 1.9 TDI/66 kW lákal působivým zátahem od nízkých otáček i normovanou spotřebou pouhých 5,1 litru nafty na 100 km. Paleta motorů se postupně rozšířila, například o agregáty 1.8 20 V Turbo/110 kW nebo atmosféricky plněný diesel 1.9 SDI/50 kW.
Oblíbený kombík
V září 1997 vzbudila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem pozornost prostorná OCTAVIA COMBI. Bok karoserie, formovaný z hlubokotažného plechu v jednom celku, vyžadoval instalaci dosud největšího lisovacího zařízení v podniku. Jen příslušná raznice vážila úctyhodných 63 tun, přitom se pracovalo s přesností na desetinu milimetru.
OCTAVIA COMBI představená v září 1997 ve Frankfurtu nad Mohanem.
Frankfurtský koncept se příliš nelišil od podoby, která se v únoru 1998 dostala do sériové výroby. První zákazníci si novinku převzali v květnu 1998. Rozvor 2 512 mm odpovídal liftbacku, kombi bylo o šest milimetrů delší, o 26 mm vyšší a – podle provedení – o 15 až 30 kg těžší. Elegantně tvarovaná záď skýtala spoustu místa pro zavazadla, konkrétně 548-1 512 litrů. Podíl kombi karoserií na celkových prodejích řady OCTAVIA vystoupal do roku 2001 z 15 na 40,5 %. Obrovský zájem zákazníků vedl v říjnu 1998 ke spuštění nové linky na její montáž v závodě Vrchlabí.
K trumfům praktického liftbacku patřila jeho vysoká užitná hodnota. Zaujalo rozměrné výklopné víko zavazadelníku, zasahující až do střechy. Umožnilo výborný přístup k prostoru pro 528-1 328 litrů nákladu.
Populární model v mnoha variantách
Rok 2000 přinesl modernizaci modelu, inovované vozy byly nabízeny ve výbavách Classic, Ambiente, Elegance a mimořádné Laurin & Klement. K novým bezpečnostním a komfortním prvkům patřil elektronický stabilizační program (ESP). Řidiči usnadnil kontrolu nad vozidlem v mezních situacích, například v rychle projížděné zatáčce nebo na kluzkém povrchu.
ŠKODA OCTAVIA RS (od roku 2001)
V roce 2001 se k zákazníkům dostala dynamická verze OCTAVIA RS. Poháněl ji zážehový turbomotor 1,8 l/132 kW, umožňující liftbacku zrychlit z 0 na 100 km/hod za 7,9 sekundy a dosáhnout rychlosti 235 km/hod. Nechyběly kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, v interiéru atraktivní sportovní sedadla a volant, kontaktní plochy pedálů z nerezavějící oceli a další doplňky. Dynamický charakter vozu zdůraznila také čtveřice nabízených barev: červená Rallye, stříbrná diamantová metalíza, magická černá a žlutá Lemon.
Vysokou oblibu první novodobé generace potvrdil fakt, že OCTAVIA I zůstala ve výrobě i po nástupu druhé generace, pod rozlišujícím označením OCTAVIA TOUR. Od roku 2004 byla její produkce soustředěna do Vrchlabí, odkud sjela poslední „jedničková“ OCTAVIA v listopadu 2010. Firemní statistiky uvádějí celkovou bilanci 973 071 liftbacků plus 472 492 kombi.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Nejlepší aplikace na správu financí v roce 2025: Získejte kontrolu nad svými penězi
Vojtěch Šanca, Delta Green
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku