Slovensko připravuje rozsáhlou rekonstrukci silničních mostů
Slovensko připravuje rozsáhlou rekonstrukci silničních mostů
31.08.2021 / 15:43 | Aktualizováno: 31.08.2021 / 15:59
Na Slovensku je cca 8 200 silničních mostů. Stav těchto mostů se dlouhodobě zhoršuje a mnohé z nich jsou jen krok od havarijního stavu. Kritická situace vede k tomu, že příslušní správci odpovědní za stav mostů, jsou vzniklou situací přinuceni začít s rozsáhlou opravou nebo rekonstrukcí mostů.
Mosty a silnice na Slovensku nemají jednoho správce, resp. majitele. Dálnice a rychlostní silnice jsou pod správou Národní dálniční společnosti (NDS), a.s., která je ve vlastnictví státu. NDS má ve své správě celkem 815 mostů. I když zatím mosty ve správě NDS nevykazují dle kontrolních autorit výraznější zhoršení stavu, NDS již v letošním roce opravuje nebo připravuje opravu 8 mostů. Jejich oprava, res. obnova má stát přes 12 mil. EUR (bez DPH).
Mosty na silnicích I. třídy jsou pod správou Slovenské správy silnic (SSC). Ta spravuje přibližně 1784 mostů. Z toho v nevyhovujícím stavu je 546 mostů, z nichž až 204 mostů je v nejhorším, až havarijním stavu. Náklady na jejich rekonstrukci se odhadují na 162 mil. EUR, v letošním roce z důvodu absolutního nedostatku finančních zdrojů budou opraveny pouze nejkritičtější části mostů. Se systémovými opravami by se dle SSC mělo začít od příštího roku. K prvním opravovaným mostům by měly patřit např. most v Oravské Jasenici, ale i most v obci Vištuk v okrese Pezinok. V současnosti se pracuje na projektové dokumentaci a předpokládaný termín výstavby se z roku 2022 posouvá až na rok 2023.
Silnice II. a III. třídy jsou spravovány jednotlivými kraji. Na těchto silnicích je 5 395 mostů, z nichž dle výsledků Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) SR je až 1 154 mostů ve třech nejhorších kategoriích a vyžadují okamžitou opravu a 2 478 mostů je rizikových. Zatímco počty mostů ve špatném až rizikovém stavu na těchto silnicích ročně narůstají, počet vyhovujících mostů neustále klesá a v současnosti existuje pouze 1 763 vyhovujících mostů na těchto silnicích.
Dlouhodobé zhoršování stavu mostů, které jsou ve správě samosprávních krajů, je důsledkem dlouhodobě neodpovídajícího financování ze strany státu. Dle zprávy NKÚ je nezbytné schválit nový systém vícezdrojového financování modernizace silniční infrastruktury, včetně mostních objektů.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje koncepční řešení problematiky mostů za mimořádně důležité. Aktuálně se proto ministerstvo zabývá možností vytvoření Fondu dopravní infrastruktury po vzoru České republiky.
Kromě problémů s finančním zabezpečením údržby a opravy mostů zápasí Slovensko
i s nedostatkem fundovaných odborníků v této oblasti. Díky neodborným postupům u oprav mostů byly v mnoha případech peníze investovány do oprav, které neřešily podstatu problému, proč jsou mosty v nevyhovujícím stavu.
Připravovaná rozsáhlá, nicméně nezbytná oprava nebo rekonstrukce mostů na Slovensku může být významnou příležitostí pro české firmy z oblasti stavebních konstrukcí a mostů, ale i pro odborníky v oblasti projektové dokumentace příslušných rekonstrukcí a oprav mostů.
Autor: Hildegarda Horská, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Bratislavě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz