Afghánistán: Byl to sakra dlouhý let
Říká pilot 24. základny dopravního letectva Kbely, major MM. Ten ve středu ráno vyrazil z kbelského letiště s Airbusem směr Baku a pak Kábul. Byl to třetí let, který Armáda České republiky vypravila do Afghánistánu k humanitární evakuaci afghánských spolupracovníků. Večer se stejnou cestou vracel s 62 pasažéry do České republiky, kam dorazil krátce po 22. hodině.
Bez řízeného vzdušného prostoru i přesného časového plánu
Vzdušný prostor mezi Turkmenistánem a Kábulem byl bez letového řízení. „Sami jsme si proto museli dělat mezi sebou rozestupy ve vzduchu a řadit se letadlo za letadlem na přistání. Hledali jsme frekvence, po kterých bychom mohli mezi sebou komunikovat,“ vypráví.
„Nemohli jsme spoléhat na to, že v Kábulu dostaneme nějaké palivo, takže jsme v Baku načerpali plnou nádrž. Po cestě do Kábulu jsme pak řešili teplotu vzduchu a váhu, kterou sebou budeme moci vzít zpátky. Několikrát jsme to měnili. Právě i v souvislosti s tím, že jsme na letišti zůstávali déle.“ Na letišti v Kábulu nakonec čekal český Airbus čtyři a půl hodiny. „Limit byl ale pro nás i čas, protože jsme nechtěli startovat v noci. Neměli jsme tušení, jak fungují dráhová světla.“
Letiště v Kábulu: Na vlastní nebezpečí
Na letišti byl velký provoz, ale byl organizovaný. „Všechna čest všem pilotům, kteří tam byli. A také lidem na místě, kteří organizovali lidi na odbavení,“ komentuje situaci na ploše. „Ohleduplně jsme se za sebou řadili do front na odlet a pojíždění. Řídil jsem se podle TCAS (Palubní protisrážkový systém), stejně jako ostatní. Na displeji TCAS jsme viděli, jaké mezi sebou máme rozestupy, a to byl, vedle přímé komunikace mezi posádkami, hlavní způsob koordinace,“ popisuje situaci na letišti pilot.
Na letišti v Kábulu momentálně funguje provizorní systém podávání informací k letovému provozu, který je ale zahlcený a špatně slyšitelný. Je to pouze poskytování informací, veškerá rozhodnutí o vzletu a přistání jsou na posádce letadla. Ke všem informacím řídící přidává frázi „At own risk!“, tedy „Na vlastní nebezpečí!“
Zkušený kapitán a sehraný tým
Celý jeho tým odvedl perfektní práci. Tedy pilot, druhý pilot, navigátor, palubní průvodčí a technický doprovod. „Známe se dlouho a máme mnoho letů za sebou. Jsme perfektně sladění a vzájemně jsme se doplňovali,“ říká. „Necítili jsme nebezpečí, ale situace byla velmi náročná podmínkami, které nás v Kábulu čekaly a limitovaly v běžných procedurách. Byla to zkušenost. Mám za sebou už několik, dejme tomu, netradičních letů, ale bezesporu tohle bylo náročné a sakra dlouhé,“ dodává na závěr pilot.
Major MM je kapitánem Airbusu. V armádě je od roku 2001. Hned po škole nastoupil do Kbel, kde postupně vystřídal několik dopravních letounů. Začínal na L-410, pak AN-26 a C295. S letounem CASA C-295 byl třikrát v zahraniční operaci na Sinaji.
Autor: plukovnice Magdalena Dvořáková
Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz