Český ultralight Shark se představí v Mongolsku
Český ultralight Shark se představí v Mongolsku
27.06.2021 / 14:12 | Aktualizováno: 27.06.2021 / 14:17
Dvoumístný “charterový” spoj v podobě ultralehkého letounu SHARK s výrobním číslem 103 vyrazil 26. června 2021 v 15:08 z Letiště Václava Havla Praha směrem do Mongolska.
Byť je držitelem světových rychlostních rekordů ve své kategorii, poletí vzhledem na počasí pouze 5-6 hodin denně. Plánovaných 6,696km přes Polsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko a Rusko tak přeletí s přestávkami za celkem 5 dnů, aby dorazil včas na otevření zcela nového mezinárodního letiště v Ulánbátaru. Podle mongolské tradice jej budou po cestě chránit mýtičtí strážci nebe a země sedící na křídlech v pojetí slavného mongolského kaligrafisty Amarsaná Lkhagva.
SHARK s imatrikulací OK-AUR71 naváže na 71-letou historii česko-mongolských vztahů, během které Češi postavili 1. nemocnici v Ulánbátaru, pomáhali vybudovat těžební, kožedělný a obuvnický průmysl, v posledních letech se angažují také oblasti ochrany životního prostředí, zejména díky projektu Zoo Praha "Návrat divokých koní". Po dodávkách českých autobusů, motocyklů, automobilů, lokomotiv a dalších zařízení do Mongolska tak přichází řada na spolupráci v leteckém průmyslu, který obzvlášť v oblasti ultralehkého létání patří v České republice ke světové špičce.
Velitel letounu Denis Gibadulin a zároveň jednatel SHARK.AERO CZ spolu s německým pilotem dlouhodobě žijícím v Mongolsku Gerhardem Wackenhutem tak ve 20krát rozlehlejším Mongolsku představí český model svobodného létání. Podobně jako v 90. letech se Mongolsko v mnohém inspirovalo českou cestou k demokracii a tržní ekonomice a stalo se prioritní zemí české rozvojové pomoci, má dnes příležitost využít českého vzoru země s pulzujícím leteckým průmyslem a službami, země s více než 3000 soukromými ultralehkými letadly.
Na co se oba nejvíce těší? „Na létaní se SHARKem v zemi, která vzdálenostmi a rozlohou přesně odpovídá tomu, pro co byl SHARK navrhnut a zkonstruován – pro rychlé lety na dlouhé vzdálenosti za rozumné náklady“, říká Gibadulin a Wackenhut dodává: „Nové letiště v Ulánbátaru může být považováno za odstartování rozvoje všeobecného letectví v Mongolsku. Specifický koncept SHARKu splňuje přepravní požadavky Mongolů v dobách Covidu a může být ideálním výchozím bodem pro rozvoj všeobecného letectví v této vnitrozemské zemi střední Asie. Naším posláním je představit špičkové české letecké produkty v segmentu ultralehkých letadel nadšencům veřejného i soukromého letectví. Jinými slovy chceme se SHARKem otevřít mongolský trh pro český letecký průmysl.“
O SHARK.AERO
Propojení špičkového výkonu s moderním a pohodlným kokpitem, vynikajícím rozhledem a nekompromisním designem umožňuje cítit se na obloze v SHARKu jako v žádném jiném letadle.
SHARK je vysoce výkonný tandemový ultralight s hydraulicky zatahovatelným podvozkem, charakteristickými křídly, za letu stavitelnou vrtulí s automatickou regulací otáček a nejnovější avionikou DYNON či GARMIN.
SHARK byl navržen a vyroben jako rychlý letoun na dlouhé vzdálenosti s prvky inovativního designu a za použití špičkových technologií. S 100hp motorem Rotax 912 dosahuje rychlosti 300 km/h a doletí 2500 km.
Skloubením jedinečného vzhledu, použitím kompozitů z uhlíkovo-kevlarových vláken a dotaženou aerodynamikou se SHARK stal nejrychlejším ultralightem. Důkazem toho je série světových rekordů a také různá ocenění za design.
Bezpečnost SHARKu je absolutní prioritou, i proto nabízí záchranný padákový systém pro celý letoun. V případě nouze umožňuje bezpečně dosednout s celým letadlem.
O ČESKO-MONGOLSKÝCH VZTAZÍCH
Česká republika a Mongolsko jsou i přes velkou geografickou vzdálenost velmi blízkými partnery. Diplomatické vztahy obě země navázaly již v roce 1950. V šedesátých letech působili v Mongolsku čeští geologové, kteří přispěli k objevení největšího naleziště mědi a molybdenu V sedmdesátých letech tehdejší Československo financovalo a realizovalo výstavbu 1. nemocnice v Ulánbátaru, stálo u zrodu mongolského kožedělného a obuvnického průmyslu. V Mongolsku se osvědčily české autobusy, motocykly, osobní a nákladní automobily, turbíny i lokomotivy, výrobní linky v potravinářství, vybavení pro ozbrojené složky, ale oblibu získalo také samozřejmě české pivo, české sklo a porcelán. Na českých univerzitách studovaly dvě desítky tisíc mongolských studentů. V 90. letech se Mongolsko v mnohém inspirovalo českou cestou k demokracii a tržní ekonomice a stalo se prioritní zemí české rozvojové pomoci. Roste význam obchodních vztahů mezi oběma zeměmi a spolupráce v oblasti ochrany životního prostředí, zejména díky projektu Zoo Praha "Návrat divokých koní", ale také díky dlouhodobým aktivitám českých neziskových organizací Člověk v tísni a Charita. Dnes je Česká republika druhým domovem největší mongolské komunity v Evropě, čítající více než deset tisíc občanů.
Více o SHARK.AERO:
www.sharkaero.cz
www.instagram.com/sharkaeroaircraft/
www.facebook.com/shark.aero
www.facebook.com/SharkMongolia
Kontakt pro média:
Petr Hýl
+420 604 266 764
petr@hyl.cz
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?