Japonské šperkařství představuje nové šance i pro české firmy
Japonský trh se šperky a bižuterií patří mezi největší a nejvýnosnější na světě. Velkou oblibu na něm mají šperkařské komponenty. Jejich významný rakouský výrobce Swarovski trh opouští, když se rozhodl změnit svoji obchodní strategii. Tímto krokem také otevřel zajímavou příležitost pro české firmy více se v Japonsku prosadit.
Ilustrační foto: Shutterstock
Obrat japonského šperkařského trhu, třetího největšího na světě, se odhaduje na 7 mld. euro a přibližně z třetiny se na něm podílí zahraniční společnosti. Zároveň se svojí kupní silou a zájmem Japonců o módu a design představuje mimořádně atraktivní, ale také konkurenční prostředí. A ačkoliv poptávka po luxusním klenotnickém zboží zaznamenává sestupnou tendenci kvůli klesajícímu obyvatelstvu i domácí spotřebě, roste poptávka po ručně vyráběných a originálních doplňcích.
Swarowski odchází
Významnou pozici v Japonsku dosud zastávala známá společnost Swarovski, výrobce broušeného křišťálu, perel, skleněných přívěsků a komponentů. Když na konci minulého roku firma oznámila, že ukončí prodej jejích samostatných korálků, krystalů a komponentů, vzbudilo to rozruch. Jelikož firma patří co do šíře nabídky, tak i distribuční sítě mezi největší na světě, někteří znalci tohoto odvětví si začali pokládat otázku, kdo na zdejším trhu sortiment Swarovski nahradí. Jeho šperky a bižuterie jsou totiž v Japonsku velice populární. V průzkumu z roku 2016 se zařadil mezi TOP 25 šperkařských značek mezi nákupčími (21. místo) i zákazníky (14. příčka).
Velký podíl na této popularitě měly šperkařské komponenty. Lze navíc očekávat, že pandemie pravděpodobně ještě posílila zájem o tyto produkty, protože lidé mohli využívat více volného času stráveného doma k vytváření vlastních šperků a dekorací z těchto výrobků, přičemž tento koníček jim může vydržet i při návratu do normálního života. V Japonsku se navíc komponenty často používají na zdobení nehtů, a tak i manikéři hledají alternativy ke Swarovski.
Česká bižuterie již na trhu je
Mezi milovníky ručně vyrobených módních doplňků jako náušnice, náramky nebo náhrdelníky, jsou české šperky, bižuterie známé a mají i místní pozitivní ohlasy. Není proto překvapivé, že na některých japonských diskuzních platformách již byla v souvislosti s odchodem Swarovski jako alternativa uváděna Preciosa, český výrobce křišťálového skla z Jablonce nad Nisou.
Například Masae Yamaoka, prezidentka Japan Gluedeco Association, sdružení, věnující se ručně vyráběným dekorativním doplňkům, nedávno uvedla, že členové asociace budou po rozhodnutí Swarovski používat šperky právě od Preciosy. Česko má ale v tomto odvětví dlouhou tradici a více firem, které mohou o uvolněné pozice na japonském trhu soutěžit. A některé z nich jsou zde již i přítomné, například Odvarka Bijoux, Šenýr nebo Misamo – AAC. Potvrzují to i statistiky mezinárodního obchodu. Co se například skleněných šperků týče, již dnes jsou s výjimkou Číny do Japonska dováženy především z Rakouska, následovaného s odstupem Českou republikou.
Roste prodej přes e-shopy
Úspěchu českých značek by mohl napomoci také posun k online nakupování, který se v Japonsku nevyhnul ani šperkům a bižuterii. Analýza jednoho prodejce diamantových šperků ukázala, že již 70 % jeho prodeje v Japonsku se uskutečňuje online a že více než 40 % zákazníků získává informace o designu, kvalitě a značce šperku na internetu ještě před tím, než jej koupí. Podobně roste vliv influencerů a marketingu na sociálních sítích. Vlivem těchto změn odpadá potřeba mít prostředníky, kteří na japonském trhu zajistí propagaci a prodej výrobku, ačkoliv platí známá pravda, že pro budování značky je vhodné mít oficiálního distributora a nabídnout komplexní sortiment nad rámec pouhých komponentů.
V neposlední řadě je Japonsko navíc u šperků bráno jako vstupní brána na další asijské trhy. Pokud firma uspěje v Japonsku, především v Tokiu, které v normálních časech navštěvují statisíce turistů zvláště z Číny a Jižní Koreje, má velkou šanci, že o její značku bude zájem i v dalších rostoucích asijských ekonomikách.
Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?