Ruský e-commerce letí vzhůru. A s ním i přepravní služby
Ruská online tržiště se mohou pochlubit technologickou vyspělostí, péčí o zákazníka nebo používáním umělé inteligence, což jim v době koronaviru přineslo velký růst objemu prodejů. Rusko je ale rozlehlá země, a tak do hry více než jinde vstupují přepravní firmy a snahy o co nejrychlejší a nejlevnější dodávky zákazníkům.
Ilustrační foto Shutterstock
Objem e-commerce v Rusku v loňském roce vyrostl na 38 mld. eur a při pokračování tohoto trendu by do roku 2024 mohl vystoupet až na 111 mld. eur. Ozon, Wildberries, Yandex Market nebo goods.ru jsou největšími hráči ruského online trhu (113 milionů uživatelů, z toho 10 milionu přibylo za loňský rok). Mají největší podíl na objemech prodejů a obsluhují největší počet ruských zákazníků. Kromě samotných online obchodníků z bouřlivého rozvoje nákupů, při nichž se místo chození do obchodu za rohem kliká na klávesnici v teple domova, těží i logistické firmy, na nichž ležela odpovědnost včas doručit 883 milionů online objednávek, které se loni v Rusku uskutečnily. Tady hrají prim jména jako CDEK (především v segmentu B2C), Ruská pošta nebo Dělovyje linii (hlavně B2B) nebo nově také Sberlogistika, která patří pod finanční skupinu Sber.
Developeři patří mezi ty, které z růstu poptávky po skladovacích prostorech těží nejvíce. V hlavním městě Moskvě už je trh tak nasycen tak, že některé firmy jako CDEK se už ani nepokouší v ní získat nějaké silné postavení a místo boje o kousek lukrativního, ale velice konkurenčního trhu rovnou míří jinam. Jednou z nejčastějších voleb pro takovou „objížďku“ je Petrohrad, který jediný může nabídnout letecké spojení se zbytkem země podobné tomu, co nabízí Moskva. Velké investice do skladového a logistického zázemí proto směřují právě na severozápad země.
Logistické firmy zakládají své on-line obchody
Logistické firmy volí různé strategie. Jedny jdou cestou rozšiřování služeb pro online obchodníky formou nabízení služeb kompletního závazku, kdy prakticky přebírají zodpovědnost za téměř celou cestu objednávky, tedy její převzetí, skladování, kompletaci, balení a dopravu. V Rusku si stále více lidí posílá balíky mezi sebou (C2C), v tomto segmentu logistických potřeb se osvědčují dodávky ve standardizovaných balících za jednotnou cenu podle velikosti zásilky. Ty nejodvážnější logistické společnosti si zase uvědomují, jakou silou a zkušeností díky působení v takto dynamickém prostředí disponují, a troufají si na založení vlastních online obchodů. Touto cestou se chce vydat třeba firma CDEK, jež hodlá klienty oslovit svými zkušenostmi a nízkou cenou za dodávku zboží, kterou si díky pokrytí většiny Ruska může dovolit. Sberlogistika, která na trhu působí od roku 2019, je další takovou firmou.
Při úsilí se dostat co nejblíže k zákazníkům online obchody hodně investují do výdejních míst. Nejčastěji formou franchisingu, kdy soukromým podnikatelům za vstupní a potom i pravidelný poplatek garantují určitou exkluzivitu na dodávky z jejich obchodů, a také poplatek za každou takto předanou objednávku. Nejaktivnější v této oblasti je firma Wildberries, jejíž fialové logo se skví na více než pěti tisících místech po celém Rusku. Druhý v pořadí Ozon.ru má takto nasmlouvaných přes dva a půl tisíce míst. Sberlogistika se zase snaží využít infrastrukturu největší ruské banky Sber a silně rozvíjí oblast postamatů, které instaluje do stále většího počtu poboček.
Z boomu elektronického obchodu těží i přepravní společnosti. Foto Shutterstock
Firmy nabízejí franšízing
Pro hodně lidí, kteří si franšízu u některé firmy koupí, je to první zkušenost se samostatným podnikáním. Vyrojilo se proto mnoho firem nabízejících podnikatelské rychlokurzy, zaměřené na výuku základních pravidel franšízingu, ovládání nezbytného softwaru i jednání s lidmi. Na technologickém rozvoji postamatů a všeho, co s tím je spojeno, se zase podílí i zahraniční IT a jiné firmy, které spolupracují s Ruskou poštou, 5Post, PickPoint, Boxberry nebo již zmiňovanými Wildberries nebo Ozon. Pomáhají jim se zabezpečením, designem i třeba s co nejjednodušším hlasovým ovládáním postamatů.
Z rozvoje ruského online obchodu netěží jen firmy, co mají své zboží fyzicky v Rusku ale i zahraniční výrobci, kteří působí v segmentuB2C, ale zatím se nerozhodli si v Rusku zařídit pobočku. Od začátku roku 2020 je hranice pro bezcelní dodávky zboží zakoupeného v zahraničí stanovena na 200 eur a váhový limit určen na 31 kilogramů. Tento typ nabídky zvané cross-border zatím nejvíce rozvíjí firma Ozon, která za tímto účelem přišla s konceptem Ozon Global. Zákazník si pohodlně objedná zboží třeba z České republiky a řetězec dodavatelů a přepravců mu zásilku doručí třeba až do nejbližšího postamatu v daleké Čitě či jinde až na ruském Dálném východě.
Některé položky se ale takto prodávat nesmí, typicky alkohol, tabák a e-cigarety, zbraně nebo rostliny a semena rostlin. Mnoho firem, například City Nature, se specializují na uvedení takových zahraničních firem na stránky velkých ruských online obchodů a za měsíční poplatek tyto služby nabízí zahraničním firmám. Pokud by nějaká česká firma chtěla oslovit ruské zákazníky napřímo, servis jako Ozon Global je pro ni určitě zajímavá možnost.
Tomáš Hart, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Moskvě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz