Tomáš Skolek (TomSkolek)
Obchod a služby  |  27.04.2021 13:34:28

Gastro průmysl se stává komplexní službou plnou dat a nových technologií

Gastro průmysl se stává čím dál komplexnější službou. Kromě kvalitní kuchyně musí být provozovatelé restaurací napojení na rozvážkové služby, potřebují pokladní systémy, aplikace pro řízení procesů v kuchyni. Firmy stále více pracují s daty, aby se vyrovnaly s tlakem objednávek ve špičce. Trh se mění a kdo neinvestuje, nemusí se v budoucnu prosadit, komentuje trendy v době covidové pandemie Jan Siuda, spoluzakladatel cloudové kuchyně MyFoodPlace. Ta funguje v Praze jako první svého druhu ve střední Evropě, spolupracuje s více než třemi desítkami restauračních značek a měsíčně realizuje desetitisíce objednávek.

Gastro průmysl

Každý stát je jiný, v České republice jsou dominantní dvě přibližně stejně velké špičky - obědová a večerní. Okolo 80 % prodejů se tak odehraje během 2 x 2 hodin. „Efektivně pokrýt tuto dynamiku není jednoduché a troufám si říci, že tento problém moderní gastronomie zatím nevyřešila. Právě zvýšení efektivity personálu mezi špičkami a lepší rozložení práce pomocí digitálních nástrojů je jedna z věcí, na kterou hodně tlačíme,“ uvedl Jan Siuda.

Příkladem je podle něj prediktivní algoritmus pro odhad budoucího počtu realizovaných objednávek. „Díky tomu jsme schopni již dnes s určitou pravděpodobností predikovat prodeje a podle toho přizpůsobit stav zásob a personálu. Dá se to dobře ilustrovat na příkladu nedávných Velikonoc. Díky nedostupnosti zásobování na celé 4 dny je dobré vědět, jaké prodeje je možné očekávat,“ říká Jan Siuda.

O Velikonocích kuchyně prodaly asi o 20 % více porcí než obvykle. Zatímco sobota a neděle byly jednoznačně podprůměrné, pátek a pondělí přinesly výrazně více objednávek nad dlouhodobý průměr. „To do značné míry kopírovalo trend, který jsme predikovali v našem modelu a dokázali se tak na něj připravit jak po stránce zásob, tak i kapacit kuchařů a kurýrů,“ poznamenal Siuda. Data jsou podle něj základ všeho. Od základních věcí jako řízení skladových zásob, prodeje, stanovení nákladů na suroviny, efektivity marketingu, predikce budoucích prodejů, ziskovost, efektivity kuchyně, výkonnost logistiky, atd. Oproti běžné eCommerce, gastronomie podle odborníků generuje výrazně více dat, které je možné využít k efektivnějšímu řízení. 

Zatímco většina odvětví v oblasti gastronomie zažívá těžkou krizi, rozvoz jídla raketově roste. Celá oblast gastronomie je výrazně komplexnější, než byla v minulosti. Souvisí to převážně s přesunem poptávky směrem k novým digitálním kanálům. Model, kdy restaurace vytváří tržby prodejem jídla v provozovně (tzv. "dine-in") se postupně transformuje směrem k multikanálovému prodeji (tzv. "omni-channel").  

Jedná se o transformaci, kterou některá odvětví procházejí již delší dobu. Obecně v rámci eCommerce se o omni-channel mluví už řadu let, ale gastronomie nebyla tímto trendem až do pandemie příliš ovlivněna. To se nyní radikálně změnilo. Lidé si chtějí jídlo ze své oblíbené restaurace nechat dovézt domů, do kanceláře, vyzvednout cestou kolem v okýnku, nebo si ho koupit zachlazené a ohřát si ho později,“ uvedl Jan Siuda. Paleta možností podle něj přináší nové příležitosti pro restaurace, ale také nutnost jejich technického zajištění. 

Restaurace potřebují objednávkové systémy, napojení na platformy jako DameJidlo nebo Wolt, zajištění logistiky, atp. Restauracím tak vzniká úplně nová oblast komplexity, na kterou nebyly zvyklé. „Jako ve všem, a v gastronomii to dnes platí dvojnásobně, efektivita řešení bude klíčová pro úspěch,“ říká Jan Siuda. I proto se konkrétně MyFoodPlace čím dál tím více orientuje na digitálně-technologické zajištění potřeb restaurací a připravuje unikátní nástroj, které dokáže restauracím v této obtížné době pomoci. Z poskytovatele služeb a infrastruktury pro restaurace se tak začíná vytvářet technologický start-up s globálními ambicemi. “Hledali jsme IT řešení, které by pokrylo naše potřeby a zjistili jsme, že žádné neexistuje, tak jsme si ho začali vyvíjet sami. Během pandemie došlo ale k posunu celého trhu a nyní se ukazuje, že podobné řešení by využila většina restaurací,“ dodává Siuda.



Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:

07.11.2024  Další více než 5% nárůst tržeb v maloobchodu Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688