(Kurzy.cz)
Shoptet: Obrat e-shopů byl v letošním prvním kvartálu o 16 mld. Kč vyšší než v loňském
Obrat českých e-shopů se podle analýzy společnosti Shoptet v letošním prvním kvartálu oproti loňskému zvýšil o 16 miliard korun. Zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku prodaly e-shopy zboží za zhruba 21 miliard korun, v tom letošním za přibližně 37 miliard. Hlavním důvodem je rostoucí obliba online nákupů, které se stále častěji týkají jídla z restaurací, potravin i věcí denní spotřeby. E-shopy na platformě Shoptet meziročně zaznamenaly prudký růst – s nárůstem obratu o 51 % výrazně převýšily tržní průměr. Během prvních tří měsíců roku na platformě vzniklo zhruba čtyři tisíce nových e-shopů, o jejich zakládání je podle společnosti stále enormní zájem.
České e-shopy v letošním prvním čtvrtletí meziročně bezmála zdvojnásobily svůj celkový obrat. Oproti prvním třem měsícům loňského roku, kdy dosáhly obratu 21 miliard korun, letos ve stejném období prodaly zboží za 37 miliard korun. „Hlavním důvodem obrovského růstu e-commerce je sílící obliba online nakupování. Ta se projevuje mimo jiné tím, že vedle jídla z restaurací a potravin nakupují lidé v e-shopech i běžné produkty denní spotřeby. V našem březnovém průzkumu potvrdila polovina dotázaných, že online nakupují vše, co je možné. A téměř polovina v tom plánuje v maximální možné míře pokračovat i nadále,“ uvádí Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet.
Prudký růst menších a středních e-shopů
Na růstu celé e-commerce se významně podílely i menší a střední e-shopy, kterým se v letošním prvním kvartálu extrémně dařilo. Jen obchody na platformě Shoptet dosáhly celkového obratu přibližně 13 miliard korun, zatímco před rokem to bylo „jen“ šest miliard korun. Meziroční 51% nárůst obratu e-shopů na platformě Shoptet navíc výrazně překonává průměr celého trhu české e-commerce. „Už delší dobu sledujeme trend rostoucí obliby menších a středních e-shopů, na kterých Češi nakupují stále častěji. Jedním z faktorů je podpora lokální ekonomiky. Tyto e-shopy navíc bývají specializované na vybraný sortiment, u kterého tak mohou zákazníkům poradit mnohem lépe. Zároveň stále neustává enormní zájem o založení nových e-shopů, od začátku roku do konce března jich u nás vznikly přibližně čtyři tisíce,“ vysvětluje Samuel Huba.
Průměrný nákup meziročně zdražil
Stejně jako se zvýšil souhrnný obrat českých e-shopů, stoupla i cena průměrného nákupu na nich. Ta z 1800 korun v loňském prvním čtvrtletí vzrostla na letošních 2160 korun. Důvodem je podle Shoptetu zejména opadnutí loňské nejistoty, kvůli které lidé méně utráceli. Mezi nejprodávanější kategorie zboží začátkem letošního roku patřily potřeby pro zahradu a domácnost, kosmetika, drogerie či ochranné pomůcky. K dlouhodobě nejprodávanějším kategoriím zboží v e-shopech nicméně patří elektronika a domácí potřeby, stoupá ale také podíl potravin. S rostoucí oblibou online nákupů se rovněž vyvíjejí i trendy v platebních metodách. „Češi stále častěji platí online kartou, tento způsob využívá už 36 % lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba 28 %,“ dodává Samuel Huba z Shoptetu.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz